• Anonym (Undrar)

Har läkare legitiomationsnummer?

Hej,

Undrar om läkare i Sverige har ett visst nummer kopplat till sin legitimation? Eller är legtimationen kopplat till läkarens personnummer? Vet att de har ett visst nummer för att skriva ut recept, men syftar alltså på själva legitimationen.

Och oavsett o det är ett legitimationsnummer eller personnummer, kan man maila Socialstyrelsen för att fråga om läkares legitimation utan det numret? Räcker med t.ex. läkarens namn och föesledatum?

• Svar på tråden Har läkare legitiomationsnummer?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (B) skrev 2017-12-02 22:24:39 följande:

Han råkar inte heta Zaki?

Läkaren?

Nä, han sa ett annat namn. Dock fanns det ingen med det namnet på den gata han sade sig bo på, så vem vet?
  • Anonym (B)
    Anonym (Vera) skrev 2017-12-02 22:30:18 följande:

Läkaren?

Nä, han sa ett annat namn. Dock fanns det ingen med det namnet på den gata han sade sig bo på, så vem vet?

Precis! Annars finns en riktigt creepy kille som jobbar som läkare men ALLA, alltså ALLA ifrågasätter om han verkligen har en riktig legitimation.
  • Anonym (Läkare)

Nej, inte legitimationsnummer. Däremot har alla ett personligt sk HSA-ID som består av en kombination av 4 bokstäver/siffror. Det har man från att man börjar med kliniska placeringar på läkarprogrammet, behåller samma hela karriären. Sen har man en personlig förskrivarkod för att kunna skriva recept, men den är hemlig.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (Läkare) skrev 2017-12-02 22:58:08 följande:

Nej, inte legitimationsnummer. Däremot har alla ett personligt sk HSA-ID som består av en kombination av 4 bokstäver/siffror. Det har man från att man börjar med kliniska placeringar på läkarprogrammet, behåller samma hela karriären. Sen har man en personlig förskrivarkod för att kunna skriva recept, men den är hemlig.

Då är det alltså rätt suspekt att någon som påstår sig vara läkare nämner legitimationsnummer?
  • Anonym (Och?)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-02 21:35:36 följande:

Har en vän som börjat träffa en person sen en tid tillbaka och det har blivit väldigt seriöst väldigt snabbt. Träffade personen igår och fick grymt dåliga vibbar av honom och mycket av vad han berättade om sitt liv hängde inte ihop i mina öron och lät som en hel del bs. När jag frågade närmare om hans utbildning och jobb (först av intresse, sedan av misstänksamhet) så var det en massa fumlande svar. Bl.a. att han inte jobbar för tillfället då han sa upp sig i somras för att resa och volontära...Han slängde "skämtsamt" ur sig om jag ville ha hans licensnummer också eftersom jag ställde så många frågor, vilket lät konstigt för mig då vi i Sverige väl kallar läkar"licens" för legitimation och trodde inte vi hade legitimationsnummer på det viset utan att ens legitimation är kopplad till personnummer, som det mesta i svenska systemet. Vill alltså maila Socialstyrelsen och kolla upp om han faktiskt ens är legitimerad läkare. Tvivlar på det nu, och stämmer inte det kan han nog ljugot om annat också och i vilket fall är något jag isåfall vill visa för min vän.

Och vad fan ska du rota i det för? Det angår väl inte dig? Låter som extrem avundsjuka.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Och?) skrev 2017-12-09 03:25:44 följande:

Och vad fan ska du rota i det för? Det angår väl inte dig? Låter som extrem avundsjuka.

Du kanske inte bryr dig om dina vänner på det viset, men jag var orolig, fick dåliga vibbar av honom/dålig känsla. Kollade upp honom också, han innehar inte läkarlegitimation. Berättade för min vän i torsdags, de ska inte flytta ihop längre. Han har terroriserat hennes telefon till dess med rätt ilskna meddelanden. Är glad att jag rotade i något "som inte angår mig".
  • Anonym (Annan läkare)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-02 23:03:26 följande:

Då är det alltså rätt suspekt att någon som påstår sig vara läkare nämner legitimationsnummer?

Ja. En läkare utbildad i Sverige skulle aldrig prata om legitimationsnummer eller ens om licens överhuvudtaget . Däremot är det väldigt många svenskar som utbildar sig till läkare i bl a Danmark och Polen nuförtiden och vad de har för system eller "licensnummer" vet jag inte. Säger han sig jobba som läkare i Sverige bör han dock ha svensk legitimation (alternativt att han väntar på/håller på med sin allmäntjänstgöring inför legitimation. De flesta europeiskutbildade gör dock inte AT i Sverige, utan de får sin svenska legitimation utan AT).
  • Anonym (Hahaha....)
    Anonym (Och?) skrev 2017-12-09 03:25:44 följande:

Och du låter som någon som falskt utger sig för att vara läkare! Kanske du som är vännens blivande sambo? Och blivit lite orolig nu ?
  • Anonym (Läkarbemanning)

En leg läkare har inget legnummer utan koden du tänker på är en förskrivarkod som bara används vid förskrivning av läkemedel.

Du kan kontakta Socialstyrelsen och fråga om han har legitimation för att arbeta som läkare.  
    En leg läkare har gått läkarutbildningen och även gjort sin allmäntjänstgöring (de går runt på olika kliniker och vårdcentraler). Innan dess får man inte sin legitimation.
    För de som studerat utomlands är det lite andra regler för.

• Anonym (Bra gjort!)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-09 12:58:09 följande:

Du kanske inte bryr dig om dina vänner på det viset, men jag var orolig, fick dåliga vibbar av honom/dålig känsla. Kollade upp honom också, han innehar inte läkarlegitimation. Berättade för min vän i torsdags, de ska inte flytta ihop längre. Han har terroriserat hennes telefon till dess med rätt ilskna meddelanden. Är glad att jag rotade i något "som inte angår mig".

Bra gjort! Han är uppenbarligen ett creep. Jag önskar att alla hade vänner som du. I det akuta skedet hade jag kanske blivit arg om jag hade varit din kompis men ändå så tacksam för att du bryr dig.

Det är väldigt obehagligt m folk som utger sig för att vara en massa saker för att imponera på andra.
  • Anonym (Ina)

Jag vet inte hur det är med legitimationsnummer, men hans personnummer får du veta om du ringer till Folkbokföringen, det är allmänna uppgifter och du behöver inte ange någon förklaring till att du vill ha det. Är han legitimerad läkare borde det gå att ta reda på via hans personnummer om det är allmänna uppgifter.

Svar på tråden Har läkare legitiomationsnummer?