• Anonym (Ada)

Förlåta eller gå vidare?

Min pojkvän har gång på gång dragit på sig rykten när han varit ute och festat. Flera vänner har hört av sig av vad de sett av hans beteende. Han dansar tätt bakom andra tjejer och håller om dem, han flörtar med andra, han ska enligt min vän till och med kysst henne på halsen när han dansat bakom henne. Jag har varje gång konfronterat honom med detta men varje gång så är det lögner jag fått höra och att han aldrig skulle gjort sådant. En annan vän har berättat att han frågat om jag varit ute för att sedan få nej till svar, han svarade då "vad skönt, då kan jag göra vad jag vill". Detta är problemet, jag har aldrig sett med egna ögon förutom en gång då han stod och kramades med en annan tjej på krogen som han inte kände (de hade visst pratat en del bakom min rygg fick jag veta sen). Jag har gjort slut med honom en gång tidigare men varje gång kommer han gråtandes tillbaka och jag älskar ju honom så jag tar tillbaka honom... Nu har detta hänt igen, jag har inte sett men fått höra från andra och han förnekar igen. Han säger att han vill förändras för det är vad jag vill höra men han förnekar jämt sina handlingar och förstår inte varför sådana rykten spridits. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Förlåta eller gå vidare?
  • Anonym (Taru)

Du ska lämna honom innan du blivit för djupt involverad. Han kommer inte sluta, snarare kommer han dra det längre och längre och ligga med andra. 

• Anonym (Mongo)

Vad ska han förändra om han säger att det inte är sant? Varför är han ute och ränner på danslokal själv? Nej det låter inte som en kille att satsa på.

• Anonym (ns)

Det är väldigt motsägelsefullt det han säger: han har inte gjort något men gråter och säger att han vill förändras.
    Om ni inte har barn så råder jag dig att bryta. Att vara oärlig och notoriskt svika sin partner är personlighetsdrag som sitter väldigt djupt i personligheten. Det är väldigt svårt att komma tillrätta med, skulle förmodligen kräva åratal av professionell hjälp.

• LittleSunshine84

Du förtjänar bättre! Ut med karln och all heder till dina vänner som berättar vad han håller på med. Du har möjlighet att få träffa ngn som faktiskt älskar dig på riktigt.

• Anonym (ojdå)
    Men oj vilket svårt val... få se, han ljuger för dig och går bakom ryggen på dig, att prata hjälper inte för han gör bara om det...vad ska du göra...hmmmm... oj vilket svårt val.

• Anonym (Taru)

Jag förstår det du säger om att du älskar honom, det ÄR inte lätt att lämna någon man älskar. Men det kommer förmodligen ändå ta en ände med förskräckelse när han knullar med någon annan och det kommer göra ännu mer ont det lovar jag. Dra av plåstret med ett bestämt ryck och var glad att det blev gjort. 

• Anonym (Petroe)

Varför sådana "rykten sprids" som du uttrycker är ju för att detta händer. Folk ser att din kille inte respekterar dig (aka inte älskar dig som "man ska") och talar om detta för att det troligtvis är lite skandal i deras huvuden. Sedan att du accepterar beteende är ju ja... då undrar de nog mer. Eller så tycker de synd om dig, den naiva flickan som tror hennes kille älskar henne.

Jag förstår att du är kär i denna kille och därför har svårt att släppa honom. Men om du varit mamma till dig själv, eller är 60 år och ser tillbaka objektivt på dig själv idag, hade du påstått att det vore ett nedslag eller upplyftande att lämna denna pojkvän?

Visst älskar du honom. Men du måste väl inte att det viktigaste är att älska dig själv först och främst?

Visst är det svårt att döma av den lilla informationen vi fått här, men de få meningar du skrivit är långt ifrån okej i ett förhållande. Det låter inte ens som ett förhållande. Inte ens i djupaste mörka dalen alla förhållande går igenom är detta accepterat. Att vänner och folk vågar prata om detta och sprida rykten är ju bara starkt. Ofta nämligen när en vän håller på fritt på krogen brukar vänner tysta ned det. Att du hör detta, och det frekvent, borde du verkligen ta till dig av. Skyller din pojkvän på alkohol också för den delen hade han slutat dricka om han älskat dig.

Lycka till tjejen! Jag har själv haft vänner där du är och kan ärligt talat säga att alla av de förhållanden tog slut, förr eller senare. Alla ansåg att de hade varit lyckligare om de gjort slut snabbare utan att slösa så lång tid på en man som inte ville ha dem egentligen. Varför nedvärderar mig sig själv så mycket?

• Stårschan

Varför är du inte ute med honom?

• Anonym (Jo)
    Anonym (Taru) skrev 2017-12-04 13:06:50 följande:
    Jag förstår det du säger om att du älskar honom, det ÄR inte lätt att lämna någon man älskar. Men det kommer förmodligen ändå ta en ände med förskräckelse när han knullar med någon annan och det kommer göra ännu mer ont det lovar jag. Dra av plåstret med ett bestämt ryck och var glad att det blev gjort. 
    Håller med
  • Anonym (Ada)

TS igen. Vi har inte varit tillsammans men träffats då och då, jag är för svag och han manipulativ. Fick veta att han i somras dragit med en brud hem efter krogen av en vän. Frågade tjej och det stämde, han berättade aldrig detta för mig. Men jag kämpade på ändå, jag är svag och han manipulativ. Nyligen skulle jag gå hem med en kille. Den person jag syftar på stod i min trappuppgång när vi kom dit. Han slog mig hårt med öppen handflata, kastade iväg min mobil som lämnade ett hål i en dörr, tröck ner mig i soffan och vägrade gå. Trots allt han gjort mot mog har jag aldrig tagit till våld. Han nekar dock till detta vilket inte förvånat mig alls ( var då vid tillfället full och arg ). Jag mår dåligt över detta eftersom jag gjorde såhär mot honom och inte var ärlig men samtidigt har han aldrig varit det mot mig heller. Kommer aldrig gå tillbaka till honom nu men får ångest så fort jag tänker på detta och att jag borde gjort annorlunda. Hur hade ni känt och vad hade ni gjort?

• Anonym (ojdå)
    Anonym (Ada) skrev 2018-11-26 15:53:34 följande:

TS igen. Vi har inte varit tillsammans men träffats då och då, jag är för svag och han manipulativ. Fick veta att han i somras dragit med en brud hem efter krogen av en vän. Frågade tjej och det stämde, han berättade aldrig detta för mig. Men jag kämpade på ändå, jag är svag och han manipulativ. Nyligen skulle jag gå hem med en kille. Den person jag syftar på stod i min trappuppgång när vi kom dit. Han slog mig hårt med öppen handflata, kastade iväg min mobil som lämnade ett hål i en dörr, tröck ner mig i soffan och vägrade gå. Trots allt han gjort mot mog har jag aldrig tagit till våld. Han nekar dock till detta vilket inte förvånat mig alls ( var då vid tillfället full och arg ). Jag mår dåligt över detta eftersom jag gjorde såhär mot honom och inte var ärlig men samtidigt har han aldrig varit det mot mig heller. Kommer aldrig gå tillbaka till honom nu men får ångest så fort jag tänker på detta och att jag borde gjort annorlunda. Hur hade ni känt och vad hade ni gjort?

Ehm, och då är ihop med honom för att????
  • Anonym (Ada)

Han har en orolig förmåga att prata och vara övertygande och jag har velat tro på hans ord. Känt att de varit lättare att stanna än att gå vidare trots att min respekt för honom minskat otroligt mycket och att känslorna egentligen inte riktigt fanns där. Jag orkade bara inte gå igenom ytterligare ett uppbrott från honom då han aldrig låter mig vara. Han ringer och smsar ofta, om jag har blockerat hans nummer så lånar han någon vän eller jobbarkompis telefon och hör av sig. Hur mycket jag än försökte så lät han mig aldrig vara och jag orkade helt enkelt inte.

• Anonym (ojdå)
    Anonym (Ada) skrev 2018-11-26 16:13:19 följande:

Han har en orolig förmåga att prata och vara övertygande och jag har velat tro på hans ord. Känt att de varit lättare att stanna än att gå vidare trots att min respekt för honom minskat otroligt mycket och att känslorna egentligen inte riktigt fanns där. Jag orkade bara inte gå igenom ytterligare ett uppbrott från honom då han aldrig låter mig vara. Han ringer och smsar ofta, om jag har blockerat hans nummer så lånar han någon vän eller jobbarkompis telefon och hör av sig. Hur mycket jag än försökte så lät han mig aldrig vara och jag orkade helt enkelt inte.

Och otrohet, örfilar och trycka ner dig är inte alls lika övertygande eller?

Har du aldrig hör talas om att handlingar säger mer än ord?
  • Anonym (Ada)

Tyvärr krävdes det en örfil innan jag kunde lämna.

Kanske otydligt i texten men jag var på väg hem med en annan kille och därför slog han mig.

• Anonym (ojdå)
    Anonym (Ada) skrev 2018-11-26 16:21:13 följande:

Tyvärr krävdes det en örfil innan jag kunde lämna.

Kanske otydligt i texten men jag var på väg hem med en annan kille och därför slog han mig.

men vadå lämna i din trådstart låter det som att ni fortfarande är ihop? Eller har jag missat nåt?
  • Anonym (Ada)

Nej vi är inte och var inte heller tillsammans som jag skrev innan, vi sågs någon gång ibland endast.

• Anonym (ojdå)
    Anonym (Ada) skrev 2018-11-26 17:26:39 följande:

Nej vi är inte och var inte heller tillsammans som jag skrev innan, vi sågs någon gång ibland endast.

Så vad är problemet? Om du inte är ihop med idioten så är det väl bara att ignorera honom och sluta umgås med idioten. Varför vill du umgås med någon som behandlar dig som skit? Gillar du att plåga dig själv och bli behandlad som gårdagens sopor? Om du inte gör det varför träffar du honom? I vilket fall som helst så tycker jag du borde uppsöka vård snarast möjligt för det är självdestruktivt att hålla på sådär.

Du skriver att du är svag och det är du förmodligen, men om ens svaghet gör att man inte kan leva ett normalt liv utan låter sig hunsas av andra och mår därefter så måste man inse att  man behöver extern hjälp för man är för svag för att lösa det själv. Att vara så svag att man inte klarar av att ta sig ur ett destruktivt förhållande är bara tragiskt, sjukligt och destruktivt.

Jag vet att det är hårda ord men så ser verkligheten ut. Den ende som kan ta dig ur ett sånt förhållande är DU, ingen kan tvinga dig bort. Den ende som kan bota din svaghet är DU, ingen kan göra det åt dig. Att bara lägga sig ner och säga att man är svag och bara försätta vältra sig i misär kommer bara få folk att vända dig ryggen. Folk ställer upp ett tag, stöttar dig ett tag, men när det blir uppenbart att du inte gör din del så tröttnar de och låter dig lösa dina egna problem för inget de gör hjälper.den ende som kan lösa det är som sagt DU.

Hur jag vet det? Min sambo kommer från ett sånt förhållande, det har satt ärr i henne som hon kommer få leva med resten av sitt liv och som dessutom är grunden till att vi snart går isär. Hon var lika svag som du. Andra försökte hjälpa henne men hon föll tillbaka hela tiden, och då slutade folk försöka hjälpa henne för inget de gjorde hjälpte. Varför ska folk ta sig tid och energi att hjälpa och stötta när de vet att det inte kommer hjälpa och personen bara går tillbaka?

Ta dig ur skiten INNAN du får ärr för livet. Klarar du inte det själv sök professionell hjälp. Alla män är inte som den där fjanten du träffar. Varför slösa bort ditt liv och din hälsa på en sån idiot?
  • Anonym (Ada)

Nej du har helt rätt, ibland behövs hårda ord och det sätter sig extra när det kommer från någon utomstående. Jag har förmånen att kunna bo i en annan stad och har nu flyttat för att komma bort och hitta mig själv igen.

Svar på tråden Förlåta eller gå vidare?