• Magnefico

    Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.

    Har suttit och läst igenom ett antal trådar i denna avdelning precis. Slås av hur oerhört trångsynta en del är när det kommer till barnsäkerhet i bilar. Inte sällan får man utstå rena påhopp om man t.ex. sätter en 3 åring framåtvänd. 

    Det folk inte tycks förstå är att just barnets placering, stolens riktning och modell i princip är betydelselöst jämfört med andra faktorer. 

    Här är en lista med saker du bör fundera på om du är mån om barnens säkerhet:

    1. Kör du så säkert du bara kan? Inga onödiga omkörningar, inga hastighetsöverträdelser, inga vågade lucktagningar etc. etc.?

    2. Åker du så lite bil som det bara är möjligt? Kan du välja säkrare transportmedel som tåg och flyg i större utsträckning än du gör?

    3. Bilen!
    3.1 Har du däck i riktigt bra skick? Om man är mån om trafiksäkerheten bör man byta däck långt innan lagen kräver det. 
    3.2 Har du bästa möjliga däckmodell? Ett dåligt däck kan ha dubbla bromssträckan mot ett bra.
    3.3. Har du en fräsch vindruta utan stenskott och sprickor? Om den är sliten blir man ofta bländad av solen/mötande bilar, vilket ökar risken för olyckor mycket!
    3.4 Har du fräscha torkarblad? Om du inte har det så ser du inte ordentligt i vått väglag och riskerar att inte hinna bromsa/väja för hinder
    3.5 Har du tagit bort alla lösa saker som oftast ligger och skräpar i bilen? Även en skitsak som ett blöjpaket eller en barnleksak kan lätt döda den som får det på sig vid en kollision.
    3.6 Har du säkrast möjliga bilmodell? Kolla krocksäkerhetsbetyg på euroncap.com
    3.7 Har du en riktigt stor och tung bil? Dessa är säkrare än lättare och mindre bilar även om de har lika bra betyg i krocktesterna. 

    Om svaren på alla ovanstående frågor är ja så kan man börja kika på stolmodell och färdriktning. Annars blir det bara löjligt att hacka på någon som t.ex. vänder en 3-åring framåt. Det är obekvämt på alla sätt att åka bakvänt. Både för föräldern och barnet.

    Därav inte sagt att man ska sätta en barnen i sämsta möjliga stol, eller vända dem framåt på väg hem från BB. Men man måste ha lite perspektiv på saker och ting.

  • Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-09 22:56:15 följande:

    Men det var ju jämförelsen mellan betydelsen av en 3-årings stol kontra bilbältets betydelse. Du har ju redovisat de två kategorierna separat. Du säger att jämförelsen mellan bilbälte och barnstolen som är vänd fram eller bak saknar relevans. Då behöver du styrka det.

    Du missar det mest elementära i riskbedömning kring vilken du bygger hela ditt resonemang. För att bedöma risker behöver man mappa dem individuellt utifrån sannolikhet och påverkan. Först därefter kan man jämföra deras betydelse inbördes. Anser man att samband mellan olika risker finns måste detta styrkas för att kunna ändra på den ursprungliga mappningen.


    Med tanke på att ett barn i storlek för barnstol knappast använder ord. bälte så kan jag inte se varför de inte skulle vara oberoende av varandra. Den enda frågan är vilken typ av stol de använder.
  • Efraim Barkbit
    Magnefico skrev 2017-12-11 18:18:02 följande:

    Med tanke på att ett barn i storlek för barnstol knappast använder ord. bälte så kan jag inte se varför de inte skulle vara oberoende av varandra. Den enda frågan är vilken typ av stol de använder.


    Du får läsa det jag skrev om riskbedömning vilket kopplar till ditt resonemang i tråden.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-09 22:36:28 följande:

    Men alltså att vilja ha barnen bakvända så länge som möjligt är inte att vara sjukligt mån om barnsäkerhet. Det är en ganska liten uppoffring jämfört med att köpa en ny bil för en halv miljon.

    Jag tycker att de allra flesta barn i den där tråden ser ganska glada och nöjda ut faktiskt. Visst är inte alla bilar nya, men desto bättre att de har barnen bakvända i så fall. Det är verkligen jättekonstigt att kritisera folk som låter sina barn åka bakvänt när det så uppenbart är överlägset framåtvänd.


    Poängen är att det är frågan om att sila mygg och svälja kameler. Det är få bilar i tråden som är nyare än 90-talet. Någon skjusade sina barn i en Volvo 240. En annan i en Saab 9000. De lanserades 1979 respektive 1985. Dessa bilar kan inte betecknas som något annat än dödsfällor med moderna mått mätt.

    Det var först i början av 2000-talet som bilarna fick viktig säkerhetsutrustning som ABS, ESP, heltäckande airbags, bältesförsträckare och isofix.

    All respekt för att man inte har råd med en ny bil. Men de flesta bilar har tappat merparten av värdet efter 10 år. Det finns knappast ekonomiska motiv att köra barnen i något äldre än så.
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 18:23:34 följande:

    Du får läsa det jag skrev om riskbedömning vilket kopplar till ditt resonemang i tråden.


    Som sagt: Sannolikhet och konsekvens. Förutsättningen är konsekvensen vid en kollision i båda fallen. Finns ingen anledning att tro att sannolikheten skulle skilja. Varför skulle man krocka mer eller mindre ofta beroende på om man har barn i bilen ellee inte?
  • Efraim Barkbit
    Magnefico skrev 2017-12-11 19:29:51 följande:

    Poängen är att det är frågan om att sila mygg och svälja kameler. Det är få bilar i tråden som är nyare än 90-talet. Någon skjusade sina barn i en Volvo 240. En annan i en Saab 9000. De lanserades 1979 respektive 1985. Dessa bilar kan inte betecknas som något annat än dödsfällor med moderna mått mätt.

    Det var först i början av 2000-talet som bilarna fick viktig säkerhetsutrustning som ABS, ESP, heltäckande airbags, bältesförsträckare och isofix.

    All respekt för att man inte har råd med en ny bil. Men de flesta bilar har tappat merparten av värdet efter 10 år. Det finns knappast ekonomiska motiv att köra barnen i något äldre än så.Som sagt: Sannolikhet och konsekvens. Förutsättningen är konsekvensen vid en kollision i båda fallen. Finns ingen anledning att tro att sannolikheten skulle skilja. Varför skulle man krocka mer eller mindre ofta beroende på om man har barn i bilen ellee inte?


    Låt mig tvivla på att du jobbat med riskbedömning.

    Du lägger fram ett påstående om samband utan att kunna styrka det. Det påverkar trovärdigheten negativt.
  • Efraim Barkbit

    Den grundläggande faktan i din riskbedömning är kopplat till sannolikhet och påverkan.

    Även om det stämmer som du skriver att bilars tekniska förbättringar till viss del sänker sannolikheten för en olycka händer öht, så är ju påverkan dvs riskerna vid en kollision lika stora för ett litet barn.

    När väl kollisionen är ett faktum så är sannolikheten störst att en allvarlig olycka sker när fordonet kolliderar med något i färdriktningen, ofta i hög hastighet (Folksam).

    Vi vet alltså att sannolikheten för allvarlig kollision minskat, men att påverkan på litet barn är fortsatt hög.

    Vi vet också att när väl olyckan är framme så skyddas små barn bättre i bakåtvänd stol (Folksam).

    Ifall x-axeln är sannolikhet och y-axeln är påverkan så vill man såklart undvika allt där de möts. Men vill man inte när det gäller våra barn undvika risker när det gäller hög påverkan även om sannolikheten minskat något?

  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 20:05:54 följande:

    Låt mig tvivla på att du jobbat med riskbedömning.

    Du lägger fram ett påstående om samband utan att kunna styrka det. Det påverkar trovärdigheten negativt.


    Vad är det som inte stämmer? Att nyare bilar är säkrare?
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 20:28:16 följande:

    Den grundläggande faktan i din riskbedömning är kopplat till sannolikhet och påverkan.

    Även om det stämmer som du skriver att bilars tekniska förbättringar till viss del sänker sannolikheten för en olycka händer öht, så är ju påverkan dvs riskerna vid en kollision lika stora för ett litet barn.

    När väl kollisionen är ett faktum så är sannolikheten störst att en allvarlig olycka sker när fordonet kolliderar med något i färdriktningen, ofta i hög hastighet (Folksam).

    Vi vet alltså att sannolikheten för allvarlig kollision minskat, men att påverkan på litet barn är fortsatt hög.

    Vi vet också att när väl olyckan är framme så skyddas små barn bättre i bakåtvänd stol (Folksam).

    Ifall x-axeln är sannolikhet och y-axeln är påverkan så vill man såklart undvika allt där de möts. Men vill man inte när det gäller våra barn undvika risker när det gäller hög påverkan även om sannolikheten minskat något?


    Varför skulle påverkan vid en kollision vara lika stor i en äldre bil? Även den passiva säkerheten är högre i nyare bilar. Även för barn.
  • Efraim Barkbit
    Magnefico skrev 2017-12-11 20:33:29 följande:

    Vad är det som inte stämmer? Att nyare bilar är säkrare?Varför skulle påverkan vid en kollision vara lika stor i en äldre bil? Även den passiva säkerheten är högre i nyare bilar. Även för barn.


    Du kan omöjligt ha jobbat med riskbedömning.

    Nu kom du med ett påstående igen. Kan du styrka att den passiva säkerheten är lika hög för ett litet barn som en vuxen?
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-11 19:29:51 följande:

    Poängen är att det är frågan om att sila mygg och svälja kameler. Det är få bilar i tråden som är nyare än 90-talet. Någon skjusade sina barn i en Volvo 240. En annan i en Saab 9000. De lanserades 1979 respektive 1985. Dessa bilar kan inte betecknas som något annat än dödsfällor med moderna mått mätt.

    Det var först i början av 2000-talet som bilarna fick viktig säkerhetsutrustning som ABS, ESP, heltäckande airbags, bältesförsträckare och isofix.

    All respekt för att man inte har råd med en ny bil. Men de flesta bilar har tappat merparten av värdet efter 10 år. Det finns knappast ekonomiska motiv att köra barnen i något äldre än så.Som sagt: Sannolikhet och konsekvens. Förutsättningen är konsekvensen vid en kollision i båda fallen. Finns ingen anledning att tro att sannolikheten skulle skilja. Varför skulle man krocka mer eller mindre ofta beroende på om man har barn i bilen ellee inte?


    Poängen är att oavsett om du sitter i en gammal bil från 1997 eller i en ny bil från 2017 är det säkrare att åka bakvänt än framvänt. Det finns ingen motsättning mellan modern bil och modern (dvs bakåtvänd) barnstol. Du får det att låta som att om du inte har en toppmodern bil med nya, dyra däck så är det meningslöst att använda bakvänd bilbarnstol, vilket såklart är helt fel utan snarare tvärtom, desto viktigare att barnen sitter så säkert som möjligt om det finns andra riskfaktorer.
  • tvillingmammaVastmanland
    Sarahoee skrev 2017-12-12 12:20:24 följande:
    Poängen är att oavsett om du sitter i en gammal bil från 1997 eller i en ny bil från 2017 är det säkrare att åka bakvänt än framvänt. Det finns ingen motsättning mellan modern bil och modern (dvs bakåtvänd) barnstol. Du får det att låta som att om du inte har en toppmodern bil med nya, dyra däck så är det meningslöst att använda bakvänd bilbarnstol, vilket såklart är helt fel utan snarare tvärtom, desto viktigare att barnen sitter så säkert som möjligt om det finns andra riskfaktorer.
    Väl formulerat.
  • tvillingmammaVastmanland
    Sarahoee skrev 2017-12-12 12:20:24 följande:
    Poängen är att oavsett om du sitter i en gammal bil från 1997 eller i en ny bil från 2017 är det säkrare att åka bakvänt än framvänt. Det finns ingen motsättning mellan modern bil och modern (dvs bakåtvänd) barnstol. Du får det att låta som att om du inte har en toppmodern bil med nya, dyra däck så är det meningslöst att använda bakvänd bilbarnstol, vilket såklart är helt fel utan snarare tvärtom, desto viktigare att barnen sitter så säkert som möjligt om det finns andra riskfaktorer.
    Väl formulerat.
  • tvillingmammaVastmanland
    Sarahoee skrev 2017-12-12 12:20:24 följande:
    Poängen är att oavsett om du sitter i en gammal bil från 1997 eller i en ny bil från 2017 är det säkrare att åka bakvänt än framvänt. Det finns ingen motsättning mellan modern bil och modern (dvs bakåtvänd) barnstol. Du får det att låta som att om du inte har en toppmodern bil med nya, dyra däck så är det meningslöst att använda bakvänd bilbarnstol, vilket såklart är helt fel utan snarare tvärtom, desto viktigare att barnen sitter så säkert som möjligt om det finns andra riskfaktorer.
    Väl formulerat.
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-11 20:59:57 följande:
    Du kan omöjligt ha jobbat med riskbedömning.

    Nu kom du med ett påstående igen. Kan du styrka att den passiva säkerheten är lika hög för ett litet barn som en vuxen?
    Jag har aldrig sagt att den passiva säkerheten är lika bra för ett barn som för en vuxen.
    Sarahoee skrev 2017-12-12 12:20:24 följande:
    Poängen är att oavsett om du sitter i en gammal bil från 1997 eller i en ny bil från 2017 är det säkrare att åka bakvänt än framvänt. Det finns ingen motsättning mellan modern bil och modern (dvs bakåtvänd) barnstol. Du får det att låta som att om du inte har en toppmodern bil med nya, dyra däck så är det meningslöst att använda bakvänd bilbarnstol, vilket såklart är helt fel utan snarare tvärtom, desto viktigare att barnen sitter så säkert som möjligt om det finns andra riskfaktorer.

    Det är sant. Poängen med tråden är att det är för mycket fokus på stolen och dess riktning och för lite på andra saker. Somliga knölar ihop sina barn in i absurdum när man skulle kunna sätta dem bekvämt i en framåtvända stol och samtidigt uppnå samma eller högre säkerhet om man lyfte blicken lite. Ingen vettig människa kan väl tycka att det är vettigt att sitta som dessa barn gör?



    Båda två sitter dessutom i just 20+ år gamla bilar med tämligen usel krocksäkerhet.
  • Efraim Barkbit
    Magnefico skrev 2017-12-13 20:04:23 följande:

    Jag har aldrig sagt att den passiva säkerheten är lika bra för ett barn som för en vuxen.


    Så vad skrev du i #66?
    Magnefico skrev 2017-12-11 20:33:29 följande:

    Vad är det som inte stämmer? Att nyare bilar är säkrare?Varför skulle påverkan vid en kollision vara lika stor i en äldre bil? Även den passiva säkerheten är högre i nyare bilar. Även för barn.


  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-13 20:04:23 följande:

    Jag har aldrig sagt att den passiva säkerheten är lika bra för ett barn som för en vuxen.Det är sant. Poängen med tråden är att det är för mycket fokus på stolen och dess riktning och för lite på andra saker. Somliga knölar ihop sina barn in i absurdum när man skulle kunna sätta dem bekvämt i en framåtvända stol och samtidigt uppnå samma eller högre säkerhet om man lyfte blicken lite. Ingen vettig människa kan väl tycka att det är vettigt att sitta som dessa barn gör?

    Båda två sitter dessutom i just 20+ år gamla bilar med tämligen usel krocksäkerhet.


    Problemet är att du fokuserar på helt fel sak i din trådstart och sabbar därför hela diskussionen. Om du nu tycker att det är så ofantligt viktigt att andras ungar åker säkert kanske du skulle startat en tråd där du påminde folk om att det är viktigt att köra ansvarsfullt och att nya bilar är säkrare än gamla. Tyvärr formulerar du trådstarten till att bli en tråd om hur onödigt det är med bakåtvänd stol, när det tvärtom är en jättebra sak. Det är märkligt av dig att försöka uppmuntra folk att minska på säkerheten istället för att öka säkerheten.

    De där ungarna sitter trångt, men jag tycker inte att de ser ut att lida, inga ledsna miner iaf. Och förlåt, helt ot, men hur vet du vad det är för bilar de sitter i?
  • Magnefico
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-13 22:30:27 följande:

    Så vad skrev du i #66?


    Jag skrev att den passiva säkerheten är högre för både barn och vuxna i nyare bilar. Inte att den är liks bra för barn och vuxna.
    Sarahoee skrev 2017-12-13 23:29:20 följande:

    Problemet är att du fokuserar på helt fel sak i din trådstart och sabbar därför hela diskussionen. Om du nu tycker att det är så ofantligt viktigt att andras ungar åker säkert kanske du skulle startat en tråd där du påminde folk om att det är viktigt att köra ansvarsfullt och att nya bilar är säkrare än gamla. Tyvärr formulerar du trådstarten till att bli en tråd om hur onödigt det är med bakåtvänd stol, när det tvärtom är en jättebra sak. Det är märkligt av dig att försöka uppmuntra folk att minska på säkerheten istället för att öka säkerheten.

    De där ungarna sitter trångt, men jag tycker inte att de ser ut att lida, inga ledsna miner iaf. Och förlåt, helt ot, men hur vet du vad det är för bilar de sitter i?


    Poängen är att belysa det löjliga i att åka bakåtvänt till varje pris. Jag tror att det är mycket okunskap här och detta forum gör det knappast bättre. Om man säger att man tänker vända något barn som är yngre än 5 år så får man genast ett påhopp.

    Missförstå mig rätt. Bakåtvända stolar är bra. Men alltför många verkar tro att det är det enda som spelar roll. Har man bara satt barnet bakåt så tror man att man gjort allt man kan för säkerheten. Inger kam vara mer fel.

    Det står i inläggen vilka bilar de sitter i.
  • Efraim Barkbit
    Magnefico skrev 2017-12-18 09:55:50 följande:

    Jag skrev att den passiva säkerheten är högre för både barn och vuxna i nyare bilar. Inte att den är liks bra för barn och vuxna.Poängen är att belysa det löjliga i att åka bakåtvänt till varje pris. Jag tror att det är mycket okunskap här och detta forum gör det knappast bättre. Om man säger att man tänker vända något barn som är yngre än 5 år så får man genast ett påhopp.

    Missförstå mig rätt. Bakåtvända stolar är bra. Men alltför många verkar tro att det är det enda som spelar roll. Har man bara satt barnet bakåt så tror man att man gjort allt man kan för säkerheten. Inger kam vara mer fel.

    Det står i inläggen vilka bilar de sitter i.


    Ja du har nu illustrerat hur man för en löjlig diskussion. Riskbedömning har du helt uppenbart aldrig fått lära dig.
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-18 09:55:50 följande:

    Jag skrev att den passiva säkerheten är högre för både barn och vuxna i nyare bilar. Inte att den är liks bra för barn och vuxna.Poängen är att belysa det löjliga i att åka bakåtvänt till varje pris. Jag tror att det är mycket okunskap här och detta forum gör det knappast bättre. Om man säger att man tänker vända något barn som är yngre än 5 år så får man genast ett påhopp.

    Missförstå mig rätt. Bakåtvända stolar är bra. Men alltför många verkar tro att det är det enda som spelar roll. Har man bara satt barnet bakåt så tror man att man gjort allt man kan för säkerheten. Inger kam vara mer fel.

    Det står i inläggen vilka bilar de sitter i.


    Jag tror tvärtom att väldigt få tror att alla bilar är exakt lika säkra oavsett skick och ålder. Du kan nog sluta oroa dig för det. Däremot är det nog många som tycker att det är konstigt att sätta barn framvänt så länge de kan sitta bakvänt, eftersom det är mycket säkrare att sätta barnet bakåtvänd. Att någon inte har råd att köpa den säkraste bilen för flera hundratusen är det nog få vettiga människor som ifrågasätter, men att någon vänder en fyraåring framåt utan någon annan anledning än att det "ser tokigt ut" har nog många lite svårare att acceptera.

    Om du vill diskutera risken med gamla vanskötta bilar tycker jag att du ska starta en tråd om det, och inte en om hur löjligt det är med bakåtvänd barnstol.
  • Fiona M
    Sarahoee skrev 2017-12-18 12:03:55 följande:
    Jag tror tvärtom att väldigt få tror att alla bilar är exakt lika säkra oavsett skick och ålder. Du kan nog sluta oroa dig för det. Däremot är det nog många som tycker att det är konstigt att sätta barn framvänt så länge de kan sitta bakvänt, eftersom det är mycket säkrare att sätta barnet bakåtvänd. Att någon inte har råd att köpa den säkraste bilen för flera hundratusen är det nog få vettiga människor som ifrågasätter, men att någon vänder en fyraåring framåt utan någon annan anledning än att det "ser tokigt ut" har nog många lite svårare att acceptera.

    Om du vill diskutera risken med gamla vanskötta bilar tycker jag att du ska starta en tråd om det, och inte en om hur löjligt det är med bakåtvänd barnstol.
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-18 12:03:55 följande:

    Jag tror tvärtom att väldigt få tror att alla bilar är exakt lika säkra oavsett skick och ålder. Du kan nog sluta oroa dig för det. Däremot är det nog många som tycker att det är konstigt att sätta barn framvänt så länge de kan sitta bakvänt, eftersom det är mycket säkrare att sätta barnet bakåtvänd. Att någon inte har råd att köpa den säkraste bilen för flera hundratusen är det nog få vettiga människor som ifrågasätter, men att någon vänder en fyraåring framåt utan någon annan anledning än att det "ser tokigt ut" har nog många lite svårare att acceptera.

    Om du vill diskutera risken med gamla vanskötta bilar tycker jag att du ska starta en tråd om det, och inte en om hur löjligt det är med bakåtvänd barnstol.


    En passat B5 eller en Toyota Previa av första generationen väljer man inte för att man har ont om pengar. Det väljer man för att man är okunnig. En 10-15 år nyare bil kostar i princip lika mycket i inköp och blir oftast billigare att äga genom lägre förbrukning och färre reparationer. När det kommer till krocksäkerhet så är skillnaderna mycket stora mellan bilar från 90-talet och >2005.

    Men läser man på familjeliv så får man ju lätt intrycket att det enda viktiga är att stolen är bakåtvänd så länge det bara går.
Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.