• Magnefico

    Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.

    Har suttit och läst igenom ett antal trådar i denna avdelning precis. Slås av hur oerhört trångsynta en del är när det kommer till barnsäkerhet i bilar. Inte sällan får man utstå rena påhopp om man t.ex. sätter en 3 åring framåtvänd. 

    Det folk inte tycks förstå är att just barnets placering, stolens riktning och modell i princip är betydelselöst jämfört med andra faktorer. 

    Här är en lista med saker du bör fundera på om du är mån om barnens säkerhet:

    1. Kör du så säkert du bara kan? Inga onödiga omkörningar, inga hastighetsöverträdelser, inga vågade lucktagningar etc. etc.?

    2. Åker du så lite bil som det bara är möjligt? Kan du välja säkrare transportmedel som tåg och flyg i större utsträckning än du gör?

    3. Bilen!
    3.1 Har du däck i riktigt bra skick? Om man är mån om trafiksäkerheten bör man byta däck långt innan lagen kräver det. 
    3.2 Har du bästa möjliga däckmodell? Ett dåligt däck kan ha dubbla bromssträckan mot ett bra.
    3.3. Har du en fräsch vindruta utan stenskott och sprickor? Om den är sliten blir man ofta bländad av solen/mötande bilar, vilket ökar risken för olyckor mycket!
    3.4 Har du fräscha torkarblad? Om du inte har det så ser du inte ordentligt i vått väglag och riskerar att inte hinna bromsa/väja för hinder
    3.5 Har du tagit bort alla lösa saker som oftast ligger och skräpar i bilen? Även en skitsak som ett blöjpaket eller en barnleksak kan lätt döda den som får det på sig vid en kollision.
    3.6 Har du säkrast möjliga bilmodell? Kolla krocksäkerhetsbetyg på euroncap.com
    3.7 Har du en riktigt stor och tung bil? Dessa är säkrare än lättare och mindre bilar även om de har lika bra betyg i krocktesterna. 

    Om svaren på alla ovanstående frågor är ja så kan man börja kika på stolmodell och färdriktning. Annars blir det bara löjligt att hacka på någon som t.ex. vänder en 3-åring framåt. Det är obekvämt på alla sätt att åka bakvänt. Både för föräldern och barnet.

    Därav inte sagt att man ska sätta en barnen i sämsta möjliga stol, eller vända dem framåt på väg hem från BB. Men man måste ha lite perspektiv på saker och ting.

  • Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.
  • Vvvuuuuvvv
    Magnefico skrev 2017-12-05 19:54:38 följande:

    Eller så är det så här:

    Ni försöker döva ert dåliga samvete genom att köpa finaste stolarna och köra bakåtvänt till 5 år. Genom att göra det vill ni tro att ni köpt er fria från säkerhetsansvar och att ni inte kan göra mer. Egentligen vet ni innerst inne att:

    - Bilen är gammal, osäker och borde bytas ut

    - Däcken sjunger på sista versen

    - Ni slänger er i bilen på lördagsmorgonen efter ett par glas vin för mycket på fredag kväll

    - Ni kör allt som oftast lite fortare än ni borde

    etc.

    Ett mänskligt agerande helt klart. Men om man låter det påverka sanningen så blir det farligt.


    Håll i hatten!

    Jag cyklar (med hjälm) så gott som alla resor inom stan = bilen används ca 1gng/vecka. Längre resor företas med tåg och buss när det är möjligt. Vi valde bil med två viktiga krav - säkerhet och bränslesnålhet. Vi dricker aldrig alkohol. Däcken sköts av däckfirma som kontrollerar skick vid varje byte. Jag följer hastighetsbegränsningar och kör in i parkeringsfickor för att släppa förbi fartsyndare så att de inte gör idiotiska omkörningar. Vi servar vår sex år gamla bil regelbundet. Vi tar av vinterkläder innan bältet tas på.

    Det du räknar upp minskar risken för olyckor. När olyckorna inträffar behövs skydd.

    Tycker du att flytväst och cykelhjälm till barnen är onödigt det också?
  • ninjamamman
    Magnefico skrev 2017-12-05 19:41:15 följande:

    Eftersom jag jobbar med just riskanalyser så vågar jag påstå att jag vet mer än de flesta inom området. Så det är mer troligt att det är dina argument som brister.


    Men ojojoj då :D.. Jobbar du med riskanalyser? DÅ förstår jag helt plötsligt att du gärna riskerar din unges nacke om du så bara ska bromsa in hårt för en katt. Snälla ts. Ingen håller med dig. Inte heller expertisen. Så dina försök till att vara smart (eller vad det nu är du håller på med) håller inte.
  • Magnefico
    nilfons skrev 2017-12-05 20:07:40 följande:

    Oavsett skick på bilen så skall man använda bakåtvänd stol så länge det funkar. Punkt.

    Det är helt jävla obegripligt hur du resonerar! Ingen håller liksom med dig. Ingen! Men du bá, alla andra har fel, jag har rätt. Du hänvisar till ditt jobb med läkemedel, och jag får plötsligt panik i tanken på nästa gång jag tvingas ta medicin. Hoppas inte ts varit inblandad!


    Jag följer företagets regler som i sin tur följer standard i branschen. Var glad att det finns folk som kan sådant när du blir sjuk istället för att komma med påhopp.
    ninjamamman skrev 2017-12-05 20:53:50 följande:

    Men ojojoj då :D.. Jobbar du med riskanalyser? DÅ förstår jag helt plötsligt att du gärna riskerar din unges nacke om du så bara ska bromsa in hårt för en katt. Snälla ts. Ingen håller med dig. Inte heller expertisen. Så dina försök till att vara smart (eller vad det nu är du håller på med) håller inte.


    Livet är en enda stor risk om du intw visste det? Det enda man kan göra är att minimera riskerna så gott det går. Att knöla ihop en stor 4-åring i en bakvänd barnstol är inte ett effektivt sätt atr göra det.
    Vvvuuuuvvv skrev 2017-12-05 20:17:27 följande:

    Håll i hatten!

    Jag cyklar (med hjälm) så gott som alla resor inom stan = bilen används ca 1gng/vecka. Längre resor företas med tåg och buss när det är möjligt. Vi valde bil med två viktiga krav - säkerhet och bränslesnålhet. Vi dricker aldrig alkohol. Däcken sköts av däckfirma som kontrollerar skick vid varje byte. Jag följer hastighetsbegränsningar och kör in i parkeringsfickor för att släppa förbi fartsyndare så att de inte gör idiotiska omkörningar. Vi servar vår sex år gamla bil regelbundet. Vi tar av vinterkläder innan bältet tas på.

    Det du räknar upp minskar risken för olyckor. När olyckorna inträffar behövs skydd.

    Tycker du att flytväst och cykelhjälm till barnen är onödigt det också?


    Du kan inte separera sannolikhet och konsekvens på det sättet. Det blir ointressant. Det intressanta är alltid sannolikhetwn*konsekvensen.

    Ibland förekommer ju t.ex. heta diskussioner om man kan sätta en barnatol framför en urkopplad airbag. De flesta och även jag själv är eniga om att det är ok. En airbag KAN alltid smälla. Hur urkopplad den än är.

    Varför accepterar vi då detta? Om airbagen smäller så dör ju barnet nästan garanterat?! Jo, för att sannolikheten är så fruktansvärt låg. Det finns så vitt jag vet bara något enstaka fall där en urkopplad kudde löst ut.
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-05 11:54:17 följande:

    Att köra trött med barn i bilen är för det första mycket mer ansvarslöst än att sätta dem framåtvända lite tidigare än rekommendabelt. Men om du ändå gör det och har en vettig bil så har den trötthetsvarnare som väcker dig i så fall.

    Viltkrockar undviker du med sänkt hastighet i områden och under årstider när djur är vanligt. Skulle det ändå hända så har du både autobroms och automatisk väjning som ser till att det inte smäller(om du har en vettig bil).

    Även vattenplaning och halka undviker du nästan helt med sänk hastighet och bra däck. Skulle det ändå skita sig så tar antisladdsystemet hand om det.


    Du kanske jobbar med riskanalyser men din kunskap om bilar är uppenbart blygsam :)
  • MeandHim

    Kan mycket väl vara så att bilen är i toppskick och du är världens bästa bilförare. Men tänk om du möter någon som inte är det, som kanske är påverkad och kör rakt in i din nya fina bil, du som är en toppförare...: tänkt på det?

  • nilfons
    MeandHim skrev 2017-12-05 22:08:59 följande:

    Kan mycket väl vara så att bilen är i toppskick och du är världens bästa bilförare. Men tänk om du möter någon som inte är det, som kanske är påverkad och kör rakt in i din nya fina bil, du som är en toppförare...: tänkt på det?


    Det har hon! Har man nya torkarblad så klarar sig ungen. Allt lugnt.
  • ninjamamman
    nilfons skrev 2017-12-06 09:05:36 följande:

    Det har hon! Har man nya torkarblad så klarar sig ungen. Allt lugnt.


    Haha:D
  • Magnefico
    Sarahoee skrev 2017-12-05 21:34:11 följande:

    Du kanske jobbar med riskanalyser men din kunskap om bilar är uppenbart blygsam :)


    Vad är det som inte stämmer menar du?
    MeandHim skrev 2017-12-05 22:08:59 följande:

    Kan mycket väl vara så att bilen är i toppskick och du är världens bästa bilförare. Men tänk om du möter någon som inte är det, som kanske är påverkad och kör rakt in i din nya fina bil, du som är en toppförare...: tänkt på det?


    Ja det har jag tänkt på. Allt kan givetvis hända. Det enda man kan gå på är sannolikheten. Den aäger att man effektivsst skyddar barn med aktiv säkerhet, inte passiv. Sedsn är det såklsrt ännu bättre att dessutom åka bakåtvänd. Men om man sitter och är orolig för att vända sin 3-åring bör man lyfta blicken och komma ned på jorden.
    nilfons skrev 2017-12-06 09:05:36 följande:

    Det har hon! Har man nya torkarblad så klarar sig ungen. Allt lugnt.


    Var har jag skrivit att nya torkarblad skyddar vid en krock? Varför bemödar du dig om att svara nä är du inte ens läsr vad jag skriver?
  • Physalis

    Jättebra att göra de sakerna du nämner men jag ser ingenting som får mig att vilja vända barnstolen för tidigt.

    Att stolen skulle vara obekväm ser jag inte som något skäl, vi valde dock för att underlätta genom att köpa den stol som vid inköpet var säkrast och mest rymlig.

    Vissa saker får vara obekväma och göras ändå helt enkelt för att jag har konsekvenstänket mitt barn inte har.

    Och ditt argument att alla som köper dyra stolar har skruttbilar är ganska bakåtvänt, om bilen är osäker är det ju ännu viktigare att ha den där dyra och säkra stolen sålänge som möjligt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Sarahoee
    Magnefico skrev 2017-12-06 19:10:45 följande:

    Vad är det som inte stämmer menar du?Ja det har jag tänkt på. Allt kan givetvis hända. Det enda man kan gå på är sannolikheten. Den aäger att man effektivsst skyddar barn med aktiv säkerhet, inte passiv. Sedsn är det såklsrt ännu bättre att dessutom åka bakåtvänd. Men om man sitter och är orolig för att vända sin 3-åring bör man lyfta blicken och komma ned på jorden.Var har jag skrivit att nya torkarblad skyddar vid en krock? Varför bemödar du dig om att svara nä är du inte ens läsr vad jag skriver?


    Exempelvis skriver du om automatisk väjning på alla "vettiga" bilar, när automatisk väjning inte finns på våra vägar ännu. Du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning och halka vilket helt enkelt inte stämmer.
    Magnefico skrev 2017-12-06 19:10:45 följande:

    Vad är det som inte stämmer menar du?Ja det har jag tänkt på. Allt kan givetvis hända. Det enda man kan gå på är sannolikheten. Den aäger att man effektivsst skyddar barn med aktiv säkerhet, inte passiv. Sedsn är det såklsrt ännu bättre att dessutom åka bakåtvänd. Men om man sitter och är orolig för att vända sin 3-åring bör man lyfta blicken och komma ned på jorden.Var har jag skrivit att nya torkarblad skyddar vid en krock? Varför bemödar du dig om att svara nä är du inte ens läsr vad jag skriver?


    Du överskattar bilens säkerhetssystem. Du skriver att automatisk väjning sitter på alla vettiga bilar när det inte är sant, du skriver att antisladdsystemet "tar hand om" vattenplaning vilket inte stämmer, du skriver att det är viktigare med höga poäng på euroncap vid krock än bakåtvänd barnstol vilket inte heller stämmer.

    Det som stämmer är att så lite bilåkning som möjligt samt så säker körning som möjligt är viktigare än bakåtvänd barnstol. Det fantastiska är att vi inte behöver välja :)
Svar på tråden Löjliga diskussioner om framåt- bakåtvänt, modell på stol etc.