• Toja91

Julklapp till mamma som har det svårt ..

Hej!

Jag försöker hitta en speciell julklapp till min mamma som har det mycket svårt just nu...

Hon bryr sig egentligen inte så mycket om prylar och jag känner att jag vill göra något alldeles extra för henne den här julen.

Min pappa, och hennes make är allvarligt sjuk, och har varit en längre tid. Mamma är frisk, men gör allt hushållet, diskar, städar, lagar mat, skjutsar pappa till akuten, påminner om medicin och ja.. det säger ju sig självt att det blir för mycket för en människa. Jag är så orolig för henne..

Jag vill göra nåt för henne, för hon gör ALLT för alla..

Som person är hon;

Äventyrlig, matintresserad, f.d operasångerska,musikintresse, gillar att vara ute i skogen, gillar film, kan aldrig sitta still.

Blir så tacksam för era tips!

• Svar på tråden Julklapp till mamma som har det svårt ..
  • Tonårsmamman1

En liten resa, någon konsert, biokväll  t  ex. Eller ge henne avlastning som t ex städhjälp (köpt).

• nnnnnnnn

"komma-ifrån-present"?
    Kan vara lågbudget tex åka hem till dej, sova över, bjuda på nybakta hemgjorda frallor/bröd till frukost, ta en promenad, gå på museum eller annat billigt/gratisnöje
    eller
    hur dyrt som helst - spa-weekend utomlands osv....

Så rätta presenten efter din budget och ge henne minst 1 dygn utan ansvar, om det går att ordna.

• viseversa
    nnnnnnnn skrev 2017-12-04 20:31:00 följande:

"komma-ifrån-present"?
    Kan vara lågbudget tex åka hem till dej, sova över, bjuda på nybakta hemgjorda frallor/bröd till frukost, ta en promenad, gå på museum eller annat billigt/gratisnöje
    eller

Så rätta presenten efter din budget och ge henne minst 1 dygn utan ansvar, om det går att ordna.

Någon måste ju ta hand om ts pappa då. Uppenbarligen är hon ensam med det ansvaret och han verkar vara så sjuk att han inte klarar sig själv. Man kan inte bara bjuda med mamma och lämna honom själv i hemmet utan hjälp. Så det måste också fixas annars kommer ts mamma aldrig kunna slappna av.
  • Mannen08

Bjud på ett trevligt avkopplande Spa med behandling/massage och övernattning och en god middag på restaurang.

• 999

Gör ett häfte med t ex 12 "kuponger" med upplevelser som hon kan utnyttja en gång i månaden? Roliga saker att göra ihop med dig, eller din pappa, städhjälp, få en lagad middag hemma eller på restaurang... Behöver ju inte vara dyra saker, men så har hon något att se framemot varje månad, 12 månader framåt?

• Toja91

Wow! Tack för alla fina förslag!

Precis det är lite svårt att lämna pappa själv, en dag brukar fungera, då hemtjänst kommer och ordnar med hans dialyspåsar. .lät ju otroligt kul det där med 12 månaderspresent!..

• Toja91

Ska bara komma på 12 saker , haha men superbra idé, tack! ?

• nnnnnnnn
    nnnnnnnn skrev 2017-12-04 20:31:00 följande:
    "komma-ifrån-present"?
    eller

viseversa skrev 2017-12-04 20:42:00 följande:
    Någon måste ju ta hand om ts pappa då. Uppenbarligen är hon ensam med det ansvaret och han verkar vara så sjuk att han inte klarar sig själv. Man kan inte bara bjuda med mamma och lämna honom själv i hemmet utan hjälp. Så det måste också fixas annars kommer ts mamma aldrig kunna slappna av.
    Tyckte jag var tydlig med sista meningen...

• 999
    Toja91 skrev 2017-12-05 00:20:00 följande:

Ska bara komma på 12 saker , haha men superbra idé, tack! ?

Du kan t ex erbjuda dig att hjälpa till med hushållsarbete en dag, något som din mamma kanske vill få gjort i hemmet som hon inte hinner med. Laga en god middag till henne (och din pappa) hemma hos dem eller bjuda på hämtpizza, ta med din mamma på fotmassage och predikyr, bjuda henne på en biokväll/teater, ta ett glas vin någonstans, ordna med filmkväll hemma. Ja men göra något som avlastar henne och också upplevelser så att hon får komma ut och göra något kul.
  • Aniiee

Tips på 12 saker:

Januari: 22-timmarskryssning med spa-behandling på Birka Paradise (eller annan dygns- eller heldagsutflykt med spa)

Februari: Vin och chokladprovning 

Mars: Du hjälper till att vårstäda, och bjuder på middag (ni behöver inte nödvändigtvis gå ut)

April: Musikal eller opera och middag

Maj: Vårruset (man behöver inte springa). Dra med 4 andra, så får ni picknick också.

Juni: En shoppingdag, fönstershoppa om budgeten är liten.

Juli: en tur ut i skrägården.

Augusti: En ny spadag eventuellt med frisör för att bli "höstfina"

September: Hyr in städfirma 2 gånger och köp färdig meny från Klara Maten.

Oktober: Ta en lång prommenad tillsammans en klar, frisk höstdag. Glöm inte att ta med kameran och hitta fina, roliga, intressanta saker att posta på instagram eller en blogg (glöm för all del inte att länka =P)

November: Matmässa!!!!!!!

December: Du hjälper till med en ordentlig justädning, inklusive pynt och kanske lite förberendande matlagning.

YES, jag utgår lite granna från att du bor i eller nära ffa Stockholm (för... ja... jag bor här), eller i andra hand en av de andra 10 största städerna. Välj och vraka bland tipsen, eller modifiera eller vad du känner för. Det var bara några tips högst upp från huvudet, så att säga =)

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • phillipha

Ge henne en prenumeration på typ smakbox eller kökets box. Då får hon hem en låda med spännande godsaker (om hon gillar sånt vill säga)

Annars tips till "dom 12"

1. Bio med middag-bor ni i Stockholm är nya vip bion på mall of scandinavia häftig

2. Dagspa - ibland kan man betala vara inträde på ett spa och gå dit och relaxa med bastu bubbelpool mm.

3. Att du kommer över och lagar en god middag.

4. Skogspromenad med picknick

5. En dag på stans med lunch på mysig restaurang

6. Ett besök på museum

7. Ett frisörbesök

8. Tjejmiddag där du fixar allt och får bjuda in några vänner.

9. Myskväll med dig film, snacks mm

10. Storstädning av huset

11. Nya vårblommor till trädgården/balkongen

12. Manikyr eller pedikyr eller ansiktsbehandling

Svar på tråden Julklapp till mamma som har det svårt ..