-
Hej,Vet inte om detta är rätt forum men jag har ett dilemma som jag inte hittar något svar på och kanske någon därute varit i samma sits och har något värdefullt tips.Jag lever i en hälsosam relation idag. Vi har varit tillsammans i 7 år, har bra sexliv, mycket romantik och ömsesidig kärlek. Men för ca ett halvår sedan började det en ny kille från Spanien (schablon jag vet) på mitt jobb. Eftersom jag pratar mer eller mindre flytande spanska blev jag per automatik hans "fadder".Vi blev goda vänner och umgås en hel del. Han var bland annat varit hemma hos oss några gånger och min sambo gillar också honom.För någon månad sedan frågar han om vi ska ta ett glas efter jobbet, efter en helvetisk arbetsvecka, inga konstigheter. Vi går till någon bar och tar några glas vin. Av någon anledning börjar vi prata om sex och han berättar att han haft en dröm om att jag och han hade haft sex. Det hettar till och vi sitter och masserar varandras ben lätt i baren men inget mer. Efteråt följer han mig till tunnelbanan där han försöker kyssa mig men jag föser bort honom. Han ber om ursäkt och jag ber om ursäkt om jag gett fel signaler och att vi nog inte ska ses något mer. Här hade den här historien kunna slutat.Problemet är bara det att efter det här har jag inte kunnat slutat tänka på honom, även om vi inte alls varken jobbar eller är lika nära som förut. Jag spenderar timmar varje dag med att följa honom på facebook, instagram, gå igenom vilka projekt han jobbar med, med vem, för vilka kunder etc. etc. Blev otroligt avundsjuk för någon vecka sedan när jag hörde honom ge en komplimang till en annan kvinnlig kollega etc. etc. Och så slog det mig helt plötsligt ? Herregud, jag är ju kär i honom, head-over-heals.Men jag är ju så fruktansvärt kär i min sambo också. Jag är alltså kär i två personer samtidigt. Går det? Det är så himla opassande. Jag vet inte vad jag ska ta mig till? Hade jag kunnat spola tillbaka tiden hade jag aldrig ens börjat prata med honom. Kan man alltså på något sätt "bota" kärlek? Jag vill verkligen inte vara kär i honom. Jag vill bara vara kär i min sambo. Allt känns så himla fel... Vad ska jag göra? Snälla finns det någon som varit i samma sits och har något bra tips?Tacksam för alla tipsMitt första inlägg här. Kanske blev lite långt.../t
-
Svar på tråden Kan man på något sätt "bota" att vara kär.
-
Tips: Om du blir intresserad i två personer välj person nummer två, (spanska killen) för vore det kärlek med din sambo du redan har hade du aldrig hittat någon nummer två.
Alternativt. Sluta se killar som olika hårprodukter du vill testa. Det blir lätt den mentaliteten "det jag har är inte så lockande så jag vill bli bekräftad av någon ny"
Du spelar om ett 7 årigt förhållande du slitit hela livet för att få så bra som det är mot en bekräftelse av en charmig person du faktiskt inte känner. En kollega är en reklam av en person. Inte den riktiga personen, men samtidigt, har det gått så långt att du är besatt av spanjorens bekräftelse så har du visat att du tagit ditt förhållande för givet. Då kanske du inte är så lycklig som du säger? -
Bara vänta ut det, undvik all kontakt med spanjoren och lägg energin på din sambo istället. ELLER dumpa sambon och satsa på spanjoren, med risken att det inte är allvarligt menat från hans håll och du slutar som bitter singel.
-
Inled dig icke i frestelse, helt enkelt. En sån förälskelse som du har för spanjoren självdör efter ett tag om du inte matar den. Se till att undvika situationer där du vet att det kan tänkas hetta till. Var trevlig och artig, men släpp honom inte för nära. Vad du gör med spanjoren i dina fantasier är din egen ensak, men för ditt förhållandes skull så bör du hålla fingrarna i styr. Och förklara gärna läget för honom också.
Lite självdisciplin har du väl ändå. Det är han väl värd, din sambo? -
Det där är rena dumheter. Det är fullt möjligt att vara kär i flera samtidigt. Varför skulle det INTE vara det? Men så länge man inte har ett öppet förhållande så är det väldigt opraktiskt, och man måste välja, och styra sig själv.Anonym (Second it) skrev 2017-12-05 05:02:54 följande:
Tips: Om du blir intresserad i två personer välj person nummer två, (spanska killen) för vore det kärlek med din sambo du redan har hade du aldrig hittat någon nummer två.
Alternativt. Sluta se killar som olika hårprodukter du vill testa. Det blir lätt den mentaliteten "det jag har är inte så lockande så jag vill bli bekräftad av någon ny"
Du spelar om ett 7 årigt förhållande du slitit hela livet för att få så bra som det är mot en bekräftelse av en charmig person du faktiskt inte känner. En kollega är en reklam av en person. Inte den riktiga personen, men samtidigt, har det gått så långt att du är besatt av spanjorens bekräftelse så har du visat att du tagit ditt förhållande för givet. Då kanske du inte är så lycklig som du säger?
-
Det vore bara dumt att bryta upp ifrån en lycklig relation, en man som du är kär i bara för att du också blir kär i någon annan. Jag tror att det säkert finns fler personer i världen som man kan bli kär i, men man har ju byggt upp något på 7 år, och vem vet om det skulle hålla med spanjoren lika länge och lika bra. Eller är det något du saknar i din relation?
Du verkar ju själv tycka att det inte är värt det, så du kanske kan försöka att inte se honom så mycket. Det går ju inte att undvika helt om man jobbar ihop. -
Du älskar din man, du beskriver det som allt fungerar bra. Håller med om det mesta som skrivits. Jag tror du är förälskad i den andra, jobbigt. Men, skulle jobba bort det, och verkligen försöka reda ut vad du saknar idag, kanske är det bara känslan att vara förälskad ? Förälskelse är starkt, hormoner. Men, är övergående.