• Underbarn

Föräldraledig och studier

Jag har blivit oplanerat gravid, nu vet vi inte hur vi ska göra, behålla eller abort. Första tanken har varit abort, jag har velat ha barn efter mina högskolestudier (2 år kvar). Men nu är vi här. Vi har hus och bra möjligheter om vi skulle välja att behålla, men jag vill INTE ta studieuppehåll. Problemet är att jag har 15 veckors praktik 4 dagar i veckan, två månader efter beräknad födsel. Hade det varit vanliga distans kurser men tentamen hade det kunnat lösa sig, jag tycker inte det kräver allt för mycket tid som det är nu tex (jag jobbar 25% just nu också).

Är det möjligt att pappan tar föräldraledigt första tiden medan jag har praktik? Jag tänker på amning/ersättning/pump. Jag har frågat skolan om jag kan byta bort praktiken till en annan termin och gå vanliga kurser med dispans, väntar på svar, men om inte detta går är det enda alternativet att pappa är hemma? Men jag vet inte om det är möjligt eller om det kan bli för tufft? Behöver råd och höra hur andra studenter gjort som INTE tagit studieuppehåll!

• Svar på tråden Föräldraledig och studier
  • SilverEmma

Nu studerade jag inte, men jag började jobba heltid när min yngsta var 3,5 vecka och det funkade jättebra för vår familj. Dock hade jag bestämt mig redan innan för att inte amma, vilket underlättade väldigt mycket. Så självklart är det möjligt om du är villig att "offra" lite av den första tidens föräldraledighet. En fördel är att pappan och barnet får chansen att verkligen bonda redan från början, min man och min yngsta har fortfarande en väldigt speciell relation.

• Erla

Jag förstår att du inte vill ta studieuppehåll, men det finns lite saker att tänka på.

Först för att svara på din fråga: ja pappan kan vara hemma den första tiden. Är det tänkt att du ska amma, kan du ju pumpa så det finns medan du är borta under dagen. Annars finns det ersättning att ta till.

Tänk bara på att du ska orka praktik direkt efter förlossningen. Jag själv hade en snabb och smidig förlossning utan komplikationer och var helt slut i två veckor efteråt. Det kan också ta tid innan amningen kommer igång. Det finns dock inget som säger att du kommer känna samma, men det kan ju också bli värre. Samtidigt kan det vara riktigt kämpigt den första månaden med en liten. Mycket lite sömn bland annat.

• Meriall

Kör ni ersättning ser jag inga problem alls. Med amning heltid så blir det nog jättejobbigt. Delamning/nattamning kanske kan funka men jag tror att det blir så mycket smidigare om ni kör ersättning helt, möjligen amning första månaden eller så för råmjölken. Då är det ju helt lugnt. Tror inte det är stor risk att du får skador av förlossningen som är kvar 2 mån efter den. Ingår det att du måste plugga under graviditeten kan det dock innebära problem om du får problem i den typ hyperemesis, svår foglossning etc men annars så är det nog lugnt. 

Tycker absolut du kan göra detta om det är viktigt för dig :) 

• Ciconiidae

Jag har en vän som födde på en torsdag och var tillbaka på skolbänken på tisdagen. Självklart är det möjligt. Jag ser fördelar med att studera under småbarnsåren om en har ekonomi och rätt stöd från partner eller annan närstående, en är ofta mer flexibel som student. Jag gjorde min C-uppsats och var 100% f-ledig som ensamstående. Det var tufft men det gick. Om din partner är f-ledig så skulle jag säga att det inte är några problem.

• Underbarn

Tack för svaren! Lugnar lite :) jag kommer studera under hela graviditeten, blir ?sommarlov? strax före beräknad förlossning i så fall, på så vis har jag tur. Jag ser inga problem med amning första månaden när jag är ledig och ersättning när jag studerar. Kommer också göra C-uppsats terminen efter praktiken så det blir ju tufft, vi får se hur det blir, väntar på skolans svar för att se våra möjligheter :)

• Underbarn

Fick svaret nu, mitt enda alternativ är att göra praktiken, kan inte byta kurser, så vi får fundera lite till, hänger lite på sambon hur han känner också, svårt det här. Tack för svaren!

• Almina

Om din man är med på det så tycker jag att ni ska behålla. De första två månaderna förstår jag det som att du kan vara hemma. Då kan du ju amma om du vill det, och det fungerar.

Under praktiken kan ni antingen köra urpumpad mjölk/ersättning. Det finns också en laglig rätt att amma på arbetstid, men det kräver ju att din man har möjlighet att ta sig med bebisen till din praktikplats.

Även att skriva C-uppsats terminen efter tror jag kommer funka fint, i alla fall om din man är föräldraledig åtminstone ett par dagar i veckan.

Jag upplever, som du, att heltidsstudier i regel inte kräver lika mycket tid som att arbeta heltid.

Svar på tråden Föräldraledig och studier