• Videung7634

När man veckopendlar och den andra är sjuk

Hej! Någon som vet hur man gör/ska göra?

Jag veckopendlar och min man har hand om vårt barn i veckorna. Om han blir så sjuk att han inte kan ta hand om barnet, kan jag vabba då? Eller hur gör man?

Jag jobbar heltid och det är pga resvägen totalt omöjligt för mig att åka hem för att hämta på dagis och tillbaka. Vi har ingen släkt eller annan som kan hjälpa till.

• Svar på tråden När man veckopendlar och den andra är sjuk
  • Kerubmamman

Ja, du får vabba. Det har jag gjort några gånger.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (...)

Förstår inte varför man inte skulle kunna ta hand om barnen bara för att man är sjuk?

• mammalovis
    Anonym (...) skrev 2017-12-12 22:24:21 följande:
    Förstår inte varför man inte skulle kunna ta hand om barnen bara för att man är sjuk?
    Låter som att du aldrig legat helt utslagen med uppåt 40 graders feber ... då har åtminstone inte jag full koll på ett litet barn. Sist jag fick halsfluss resp magsjuka ur båda ändar samtidigt och var ensamstående med en klättrande ettåring fick jag begära hjälp ... så allt beror väl på situationen. 
  • Anonym (Nej)

När jag veckopendlade och min sambo bröt benet tyckte FK att jag skulle köra över 4 h om dagen och beviljade bara vab del av dag. Vi hade sparade föräldradagar som jag tog ut istället tills sambon kunde klara sig hyfsat igen.

• Videung7634
    Anonym (...) skrev 2017-12-12 22:24:21 följande:

Hahaha, jag menar ju inte lite täppt i näsan. Utan sjuk som i hög feber där man knappt tar sig till toan el liknande. Du har väl aldrig varit riktigt sjuk antar jag.
  • Videung7634
    Anonym (Nej) skrev 2017-12-13 19:51:12 följande:

När jag veckopendlade och min sambo bröt benet tyckte FK att jag skulle köra över 4 h om dagen och beviljade bara vab del av dag. Vi hade sparade föräldradagar som jag tog ut istället tills sambon kunde klara sig hyfsat igen.

Usch vad illa, fk är fk... Har ju ytterligare ett problem att min pendling inbegriper båt som bara går två gånger om dagen, vilket gör det stört omöjligt. Skulle va hemma 23.30 och behöva åka 07, och ändå inte va på jobbet förrän 10. Inte mycket hjälp man är då inte...
  • Kerubmamman
    Videung7634 skrev 2017-12-13 20:45:41 följande:
    Usch vad illa, fk är fk... Har ju ytterligare ett problem att min pendling inbegriper båt som bara går två gånger om dagen, vilket gör det stört omöjligt. Skulle va hemma 23.30 och behöva åka 07, och ändå inte va på jobbet förrän 10. Inte mycket hjälp man är då inte...
    Jag veckopendlade med flyg när jag vabbade. Jag hade dock ett jobb där jag kunde göra en del arbetsuppgifter hemifrån. Så jag jobbade några timmar per dag och vabbade resten. 
  • Videung7634
    Kerubmamman skrev 2017-12-13 21:35:48 följande:

Jag veckopendlade med flyg när jag vabbade. Jag hade dock ett jobb där jag kunde göra en del arbetsuppgifter hemifrån. Så jag jobbade några timmar per dag och vabbade resten. 

Jobbar inom sjukvården så det går ju inte heller. Men verkar ju som nån här ovan iaf kunnat ta ut vab så då borde det kanske gå.
  • Kerubmamman
    Videung7634 skrev 2017-12-14 06:40:06 följande:
    Jobbar inom sjukvården så det går ju inte heller. Men verkar ju som nån här ovan iaf kunnat ta ut vab så då borde det kanske gå.

Jag tror inte det vore några problem iom att det är omöjligt att dagpendla med den där båten.
  • LaFontaine

Jag vabbade senast för ett par veckor sen. Sambon, som är hemma med barnet, var sjuk. Inga problem, vare sig man veckopendlar eller inte.

Svar på tråden När man veckopendlar och den andra är sjuk