• EpicNurse

Lämna sovande bebis i vagnen utanför föris

Hur gör ni när ni lämnar storasyskonet på förskolan?

Jag låter lillebror ligga kvar i vagnen utanför förskolan vid vagnparkeringen om han sover. Ibland vaknar han och blir så klart jätteledsen. Men det känns helt onödigt och meckigt att man skulle väcka honom och ta med honom in för att sedan bli tvungen att lägga honom på golvet medan man jagar efter storasyskonet.

Får dock vibbar av pedagogerna att dom inte gillar att jag låter han ligga kvar i vagnen. Dom frågar nästan varje dag ?åh, var har du lillebror??... Ja jo han är i vagnen, som alltid. Jag har inte direkt lämnat honom där hemma.

• Svar på tråden Lämna sovande bebis i vagnen utanför föris
  • Lord Hans

Det går bra att göra som TS om man bor på landet. Bor man i Stockholm där drägget samlas så kan man inte göra så utan att riskera att barnet blir bortrövat. Tack och lov bor man på landet där människor är ärliga.

• EpicNurse
    Lord Hans skrev 2017-12-13 10:52:53 följande:

Det går bra att göra som TS om man bor på landet. Bor man i Stockholm där drägget samlas så kan man inte göra så utan att riskera att barnet blir bortrövat. Tack och lov bor man på landet där människor är ärliga.

Precis! Man får ju se till situationen när man avgör vad som är lämpligt.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Stårschan
    Anonym (qwerty) skrev 2017-12-13 10:13:14 följande:

Skulle aldrig lämna mitt barn ute på vagnparkeringen. Men men, bryr man sig inte om sin avkomma så kan du väl lika gärna låta honom vara hemma medans du hämtar. Då blir det ju ännu mindre meckigt. Herrgud. Vissa skulle ju inte ens få ha barn.

Att låta barnet sova klart lugnt och tryggt i sin vagn, istället för att slita upp det ur vagnen och väcka det i onödan, är typexempel på att bry sig om sin avkomma och vilja att den ska ha det bra.

Håller med om att vissa inte borde få ha barn.
  • Anonym (haha)

Vilken diskussion! Klart bebisen kan ligga kvar i vagnen precis utanför dörren. Eller pågår det gerillakrig utanför förskolan med risk för liv och lem? Lägg av nu.

• Mandel
    EpicNurse skrev 2017-12-12 10:58:26 följande:

Bebisen ligger bältad i en cykelvagn som är stängd med regnskydd. Vagnen står utanför dörren till kapprummet, på samma ställe som alla vagnar lämnas (intill husväggen).

Förskolan ligger i en liten by bredvid låg- och mellanstadieskolan. Huset är ett stort enplanshus med x antal avdelningar där storasyskonet går på avdelningen närmst dörren. Man ser vagnen genom fönstren inne på avdelningen. Hela korridoren som går rakt igenom huset är kapprummet och där går folk hela tiden. Där sitter tydliga skyltar att vagnar ej är tillåtna i kapprummet, för det hade blivit helt blockerat då.

Personligen tycker jag att det skulle vara mer galenskap att väcka ett sovande barn bara för några minuters lämnade av syskon.
    Det är ju som sagt i centralstationen som du lämnar barnet obevakat på utan utanför dörren på en förskola på mindre ort.

Men nu är ju jag en icke-hysterisk människa vars barn klarat livet galant än så länge i alla fall
    De är snart 14 och 11 år.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Lord) skrev 2017-12-13 10:11:50 följande:
    Haha lägg av! In i absurdum? *skrattar högt*

1. Du vet inte ens hur deras förskola kommer vara utformad. På de flesta ställen är det till och med en inhängnad gård, som är mer eller mindre gjort för att lämna sovande barn på.

2. Du behöver nog söka hjälp för din hispighet och paranoia. Är det något som har hänt för att du ska vara så ängslig?
    Skratta du! Jag vill gråta.
  • Anonym (48)

Jag lämnar inte ett barn utan tillsyn.

• Anonym (Lord)
    Anonym (48) skrev 2017-12-13 13:17:26 följande:

Jag lämnar inte ett barn utan tillsyn.

Du sitter och tittar på dom när dom sover också eller? Heeeela natten lång!
  • Anonym (Znark)
    Mandel skrev 2017-12-13 12:52:55 följande:

Personligen tycker jag att det skulle vara mer galenskap att väcka ett sovande barn bara för några minuters lämnade av syskon.
    Det är ju som sagt i centralstationen som du lämnar barnet obevakat på utan utanför dörren på en förskola på mindre ort.

Men nu är ju jag en icke-hysterisk människa vars barn klarat livet galant än så länge i alla fall
    De är snart 14 och 11 år.

De är alltså 13 och 10. 
    Varför skriver du inte det?

Sorry för OT!
  • AmericanMommy

Ja det låter helt ok att göra så. Önskar man kunde göra det där jag bor. Bor i USA och här skulle dom ringa polisen och soc skulle ta barnet. En förälder i min grannstad lämnade sin 10 åring i bilen i 5 minuter utanför affären och blev anhållen av polisen för ?child endangerment? helt sjukt.

• Stårschan
    AmericanMommy skrev 2017-12-13 16:49:00 följande:

Ja det låter helt ok att göra så. Önskar man kunde göra det där jag bor. Bor i USA och här skulle dom ringa polisen och soc skulle ta barnet. En förälder i min grannstad lämnade sin 10 åring i bilen i 5 minuter utanför affären och blev anhållen av polisen för ?child endangerment? helt sjukt.

Verkligen sinnessjukt! De borde ägna sin kraft åt att sätta fast sådana som går omkring med vapen. Där kan vi börja snacka "child endangerment"!
  • Inga bekymmer

Jag lämnade min son i vagnen utanför när han sov och knöt fast hunden bredvid. Har en Staffe som de flesta inte skulle gå fram till om de inte känner honom. Upplevde aldrig att någon rynkade på pannan eller tyckte det var konstigt. I bilen däremot lämnade jag honom inte.

Informerade en annan mamma vars partner alltid lämnade syskonet illvrålandes i bilen... eftersom mamman själv aldrig gjorde så. Det tycker jag är skillnad. Det ändrade sig sen till att pappan tog med barnet in vid lämning/hämtning.

• Anonym (Stella)

Tycker inte det är fel att lämna syskonet i vagnen under rimliga omständigheter men förstår inte varför alternativet är att väcka syskonet. Jag trodde alla moderna vagnar hade liggdel som går att ta loss och bära med sig. Så brukar mammorna med bebisar göra där mitt barn går och så brukade jag göra när min var liten nog för liggvagn.

• EpicNurse
    Anonym (Stella) skrev 2017-12-13 23:13:24 följande:

Tycker inte det är fel att lämna syskonet i vagnen under rimliga omständigheter men förstår inte varför alternativet är att väcka syskonet. Jag trodde alla moderna vagnar hade liggdel som går att ta loss och bära med sig. Så brukar mammorna med bebisar göra där mitt barn går och så brukade jag göra när min var liten nog för liggvagn.

Till att börja med så har vi bytt till sittdel som är i fullt liggläge för han trivs bättre med det. Och sen så använder vi inte vanliga vagnen utan en sportvagn man drar efter cykeln. Barnen sitter helt skyddade från vädret.

• Physalis

Tycker inte det du gör låter konstigt. Jag hade ärligt talat frågat "har ni något emot att lillebror ligger där ute eftersom ni frågar varje dag?" så tvingas de svara eller tänka efter att deras sätt verkar ifrågasättande.

Korrekturläser som en kratta
  • EpicNurse
    Physalis skrev 2017-12-14 18:59:18 följande:

Tycker inte det du gör låter konstigt. Jag hade ärligt talat frågat "har ni något emot att lillebror ligger där ute eftersom ni frågar varje dag?" så tvingas de svara eller tänka efter att deras sätt verkar ifrågasättande.

Ja om det fortsätter får det bli så! Tack för svar!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Lämna sovande bebis i vagnen utanför föris