• Anonym (går det?)

    Avsäga sig föräldrarskap

    Går det att på något sätt "avsäga sig" ett föräldraskap? Rent juridiskt menar jag då? Går det om någon annan adopterar barnet eller går det aldrig att göra det om man är biologisk förälder till ett barn?

  • Svar på tråden Avsäga sig föräldrarskap
  • Kjell2
    Anonym (går det?) skrev 2017-12-13 11:43:30 följande:

    Går det att på något sätt "avsäga sig" ett föräldraskap? Rent juridiskt menar jag då? Går det om någon annan adopterar barnet eller går det aldrig att göra det om man är biologisk förälder till ett barn?


    Beror lite på vad som ska avsägas. Totalt bara genom adoption.
  • Queennr1
    Haskel skrev 2017-12-13 11:51:12 följande:

    Så länge du anses kapabel att ta hand om dig själv, och barnet så går det inte.


    Om man är kapabel att ta hand om sig själv och andra har absolut inget med saken att göra. Man kan varken frånsäga sig eller bli fråntagen sitt föräldraskap med mindre än en adoption som man själv väljer om den andra förälderns godkänner det. Däremot kan man bli av med vårdnaden. Men det är en annan sak.
  • Anonym (..)

    Min ex bokade tid på soc och jag blev kallad dit och där skrev han över barnen, sen dess har han inte träffat dom lr nåt! Vrf vill du säga av dig föräldrar skapet??

  • Anonym (Leroy)

    I detta landet har man visst bara rättigheter, absolut inga skyldigheter... (tydligen)

  • Haskel
    Queennr1 skrev 2017-12-13 19:49:18 följande:

    Om man är kapabel att ta hand om sig själv och andra har absolut inget med saken att göra. Man kan varken frånsäga sig eller bli fråntagen sitt föräldraskap med mindre än en adoption som man själv väljer om den andra förälderns godkänner det. Däremot kan man bli av med vårdnaden. Men det är en annan sak.


    Man får normalt sett inte adoptera bort barn i Sverige. Detta tillåts endast efter särskild prövning. Det krävs att föräldrarna inte anses lämpliga eller inte kapabla att ta hand om barnet, för att detta ska godkännas. Exempel på sådant är väldigt låg ålder, handikapp, väldigt många barn sedan tidigare, och missbruk.
  • Anonym (vårdnad)
    Anonym (..) skrev 2017-12-13 20:34:34 följande:
    Min ex bokade tid på soc och jag blev kallad dit och där skrev han över barnen, sen dess har han inte träffat dom lr nåt! Vrf vill du säga av dig föräldrar skapet??

    Men då var det väl vårdnaden han frånskrev sig? Förälder är han ju ändå, rent juridiskt, såvida inte din man/fru adopterade barnen.
  • Anonym (Nix)
    Haskel skrev 2017-12-13 20:43:56 följande:

    Man får normalt sett inte adoptera bort barn i Sverige. Detta tillåts endast efter särskild prövning. Det krävs att föräldrarna inte anses lämpliga eller inte kapabla att ta hand om barnet, för att detta ska godkännas. Exempel på sådant är väldigt låg ålder, handikapp, väldigt många barn sedan tidigare, och missbruk.


    Fast nej. Man kan adoptera bort barn fastän man har en fullt ordnad situation.
  • Anonym (..)
    Anonym (vårdnad) skrev 2017-12-13 20:54:32 följande:

    Men då var det väl vårdnaden han frånskrev sig? Förälder är han ju ändå, rent juridiskt, såvida inte din man/fru adopterade barnen.


    Jag kanske borde ha varit lite mer tydlig, jaa precis han skrev av sig vårdnad och därefter behöver han inte träffa barna mer, soc sa att de finns inga krav på att han sa träffa dom osv, jurdiskt lr inte juridisk så är man alltid en förälder i grunden och de går inte att ändra på även om man får de på papper, för dagen kommer komma där barnen frågar efter den andra förälder
  • Kjell2
    Anonym (..) skrev 2017-12-13 21:15:46 följande:

    Jag kanske borde ha varit lite mer tydlig, jaa precis han skrev av sig vårdnad och därefter behöver han inte träffa barna mer, soc sa att de finns inga krav på att han sa träffa dom osv, jurdiskt lr inte juridisk så är man alltid en förälder i grunden och de går inte att ändra på även om man får de på papper, för dagen kommer komma där barnen frågar efter den andra förälder


    Han är fortfarande skyldig att betala underhåll och barnet har arvsrätt.
  • Anonym (..)
    Kjell2 skrev 2017-12-13 21:42:04 följande:

    Han är fortfarande skyldig att betala underhåll och barnet har arvsrätt.


    Jaa de stämmer, annars blir man återbetalas skyldig till försäkringskassan, då de blir dom som betalar ut men bara om den andra personen missköter sin betalning i minst 6mån, fk vill att man i första hand kommer överens mellan varandra hur mycke ska betals osv, vilket inte är alltid lätt som för mig, där min ex gjorde de tydligt att noll kontakt som gäller.
  • Anonym (Mella)

    Du kan alltid slippa ifrån att ha barnet hos dig och ha ert fysiskt föräldraskap, men så länge ingen adopterar så är du juridisk förälder.

    Om någon adopterar så kan barnet ha rätt att veta vem ens biologisk förälder är men där är jag inte säker.

  • Queennr1
    Haskel skrev 2017-12-13 20:43:56 följande:

    Man får normalt sett inte adoptera bort barn i Sverige. Detta tillåts endast efter särskild prövning. Det krävs att föräldrarna inte anses lämpliga eller inte kapabla att ta hand om barnet, för att detta ska godkännas. Exempel på sådant är väldigt låg ålder, handikapp, väldigt många barn sedan tidigare, och missbruk.


    Det där stämmer inte alls. Fullt friska och kapabla föräldrar får adoptera bort hur mycket de vill, om det är det som de bestämmer sig för.
  • Richard1986

    Det enda jag hört om är barn som blivit adopterade av mammans eller pappans nya om den ena föräldern inte har någon kontakt med barnet och absolut inte vill vara delaktig i barnets liv på något sätt överhuvudtaget.

    Sen kan väl föräldrar också bli ifråntagna barnen om dom missköter dem grovt. Men det känns inte som att det var det frågeställningen handlade om.

  • Queennr1
    Richard1986 skrev 2017-12-22 02:42:18 följande:

    Det enda jag hört om är barn som blivit adopterade av mammans eller pappans nya om den ena föräldern inte har någon kontakt med barnet och absolut inte vill vara delaktig i barnets liv på något sätt överhuvudtaget.

    Sen kan väl föräldrar också bli ifråntagna barnen om dom missköter dem grovt. Men det känns inte som att det var det frågeställningen handlade om.


    Det är hyfsat ovanligt i Sverige men förekommer ett tiotal ggr per år i Sverige att människor som inte känner sig redo att bli föräldrar väljer att fullfölja graviditet och adoptera bort barnet istället för att göra abort. Det kan också vara så att det blivit försent för abort när graviditeten upptäckts. I den processen när någon vill adoptera bort sitt barn så undersöker man naturligtvis att det verkligen är nåt föräldrarna vill göra och att det inte handlar om att egentligen med stöd och insatser skumme kunna/vilja behålla sitt barn. Men om föräldrarna vidhåller att de vill adoptera bort barnet så är det, så det kommer att bli. Att det inte skulle vara tillåtet om det inte var så att föräldrarna var olämpliga som någon påstod är helt enkelt inte sant.
Svar på tråden Avsäga sig föräldrarskap