• Stemia

    5minutersmetoden, panikskrik!?:O

    hej 
    jag och min sambo har börjat prova femminutersmetoden med våran 13månaders. 

    dom första tre kvällarna gick de jätte bra, han somnade cirka tjugo minuter efter att vi lagt ned honom, han grät såklart,men det lät "normal" lesset, han satte sig endast upp nån enstaka gång annars låg han ned. 


    Nu på fjärde kvällen skär det lite mer i mammahjärtat då hans gråt nu låter mer panik, han står upp och skriker så han skakar! ska det vara så? varför reagerar han så? 


    börjar nu fundera på om det kanske finns någon bättre metod för att lära barnen att somna själva? 

    hjälp en tröttmamma tack! 

  • Svar på tråden 5minutersmetoden, panikskrik!?:O
  • Olivva
    Stemia skrev 2017-12-14 18:38:19 följande:
    har du något tips på någon annan metod som funkar för att lära dem att somna själv? 

    har provat att ligga ned med honom i våran säng men då busar han bara .. 
    Vad har du själv för metod för att somna själv? Har du provat nån metod för att få fason på din man?

    Bara det att prata om metoder för att få barn att göra som man vill.. Otroligt obehagligt och hänsynslöst.

    Det bästa sättet att lära barn att somna själva är att ge dem kärlek och trygghet i överflöd och låta tiden ha sin gång. Tids nog är de flesta barn redo att somna själva och sova i egen säng, sova hela natten med mera med mera. Tills dess visar barnen sina behov av närhet och de behöver få dem tillgodosedda.

    Om han busar när han ska sova så kanske du lägger honom  för tidigt. prova att vänta tills han är riktigt trött och redo för att sova. Förutsägbara rutiner med pyjamas, läsa saga, hjälp att slappna av etc som på ett kärleksfullt sätt visar att det är läggdags. 
  • Ebbamaria

    5 minuters metoden är bara tortyr för barnet! När han tystnar är det endast för att han förstår att det inte är någon som kommer komma!!

    Jag tror att närhet föder trygghet och självständighet!<3

  • Norma2017

    Om han tar 1-2 timmar att lägga kanske ni börjar lägga honom för tidigt när han inte är trött. Om ni är hemma på dagarna kanske det är ok att han somnar sent. Går han på förskola och ni jobbar och han inte får tillräckligt med sömn om han somnar för sent kanske det är dags att korta ner sömnen på dagen. Båda mina barn somnade runt kl 21-22 innan de började på förskola och sov ganska länge på morgonen då, sedan ändrade det sig till 19-20 men de vaknar mycket tidigare.

    Sedan kan det ibland behövas metoder t ex om barnen vaknar jättemycket på natten och ingen får sova ordentligt och då kan det hjälpa att barnet lär sig att somna själv. Om barnet far illa av 5-minuters metoden kan man ju vara kvar i rummet och sjunga eller prata t ex men inte ta upp. Men sover barnet gott på natten finns ingen anledning att lära det att somna själv.

  • Stemia

    Gungade honpm till sömns i min famn igårkväll, han vaknade klockan 12 somnade om rätt fort, vaknade 2 och fick då komma till oss - ja provade att va tyst å låtsas sova, provade att smeka hans rygg å sjunga men oavsett ad jag gör så blir han bara busigare och mer vaken med tiden.. Så klockan fyra steg jag upp med honom och bar honom en timme tills hans somnat.. Vet inte vad jag gör fel.. Dom tre kvällarna som 5mm funkade bra så sov han hela nätterna..alltså 11h i streck.. Min sambo tycker vi ska ge 5mm en ny chans med tanke på hur bra han sov... Men jag klarar inte riktigt av det... Vill inte att han ska känna sig övergiven m.m

    Jag tror jag ska testa att köpa honom en vanlig säng så jag kan ligga i den med honom

  • Norma2017
    Stemia skrev 2017-12-15 14:30:26 följande:

    Gungade honpm till sömns i min famn igårkväll, han vaknade klockan 12 somnade om rätt fort, vaknade 2 och fick då komma till oss - ja provade att va tyst å låtsas sova, provade att smeka hans rygg å sjunga men oavsett ad jag gör så blir han bara busigare och mer vaken med tiden.. Så klockan fyra steg jag upp med honom och bar honom en timme tills hans somnat.. Vet inte vad jag gör fel.. Dom tre kvällarna som 5mm funkade bra så sov han hela nätterna..alltså 11h i streck.. Min sambo tycker vi ska ge 5mm en ny chans med tanke på hur bra han sov... Men jag klarar inte riktigt av det... Vill inte att han ska känna sig övergiven m.m

    Jag tror jag ska testa att köpa honom en vanlig säng så jag kan ligga i den med honom


    Fattar att detta är jobbigt, funkar ju inte att gå upp och bära och få så lite sömn. Man blir ju tokig till slut.

    Du gör inget fel. Detta beror med största sannolikhet på att barnet sover lätt och därför vaknar upp helt under sömncyklernas lätta faser, istället för att direkt somna om som de som sover djupare gör.

    Det går inte att göra något åt och blir bättre med tiden men vissa kan man påverka så att barnet vill ligga kvar tills det somnar om istället för att gå upp. Då är det bra att försöka söva det så att miljön är helt lik när det vaknar på natten, t ex mörkt rum, på samma ställe där han sover.

    Kan vara värt att testa boken No cry sleep solution. Där finns många tips för att lära barnet sova hela natten.
  • pallazathena

    Jisses vad folk utser sig till självexperter. Om jag var du skulle jag lyft frågan på bvc istället och bett om råd där.

    Saker är inte så svartvitt och onyanserat som vissa här vill påskina. Att barnet får skrika några minuter mellan gångerna ni går in behöver inte sabba anknytningen, däremot är det slitsamt och uttröttande, vilket är en anledning till att många inte orkar och ger upp. (Barn får inte anknytningsproblem av frånvaro av uppmärksamhet oavbrutet, de måste inte ha uppmärksamhet konstant. Evolutionen har inte gjort så att ett barn måste ha två vuxnasnodrlade uppmärksamhet konstant, tro mig. Barn får anknytningsproblem av att inte få grundläggande behov tillgodosedda, av att föräldrar är oförutsägbara och elaka, av att inte få trygghet men de blir inte traumatiserade av fem minuter - det är jobbigast för föräldrarna.)

    För övrigt brukar det finns två delar av problemet - det ena är att få barnet att somna smidigt och det andra är att barnet inte ska protestera om förhållandena är annorlunda när barnet somnat jmf med när det vaknar.

  • Wilbo80
    pallazathena skrev 2017-12-15 22:10:55 följande:

    Jisses vad folk utser sig till självexperter. Om jag var du skulle jag lyft frågan på bvc istället och bett om råd där.

    Saker är inte så svartvitt och onyanserat som vissa här vill påskina. Att barnet får skrika några minuter mellan gångerna ni går in behöver inte sabba anknytningen, däremot är det slitsamt och uttröttande, vilket är en anledning till att många inte orkar och ger upp. (Barn får inte anknytningsproblem av frånvaro av uppmärksamhet oavbrutet, de måste inte ha uppmärksamhet konstant. Evolutionen har inte gjort så att ett barn måste ha två vuxnasnodrlade uppmärksamhet konstant, tro mig. Barn får anknytningsproblem av att inte få grundläggande behov tillgodosedda, av att föräldrar är oförutsägbara och elaka, av att inte få trygghet men de blir inte traumatiserade av fem minuter - det är jobbigast för föräldrarna.)

    För övrigt brukar det finns två delar av problemet - det ena är att få barnet att somna smidigt och det andra är att barnet inte ska protestera om förhållandena är annorlunda när barnet somnat jmf med när det vaknar.


    Men är det inte fel när ett litet barn gråter o gråter o gråter i ensamhet och man medvetet struntar i att gå dit, tills barnet ger upp? Vare sig det sabbar anknytning eller inte... Ett barn som är sååå ledsen och ropar på mamma eller pappa.. Varför medvetet vänta och inte gå dit, barnet vill ju uppenbarligen inte somna själv? Vissa klarar det, andra inte... Min unge kunde inte ens ligga i platsbaljan på BB så han slapp.. Medan vissa var ju nöjda som helst i den. Man borde lyssna på barnet eller? (och nej inte lyssna på barnet i den mening "du får göra precis vad du vill när du vill ditt ord är min lag" som du möjligen skulle kunna vända det till)
  • Alexi

    Men alltså. Att hålla på och bära till sömns låter helt galet. Men 5minutersmetoden är misshandel så lägg av med det omedelbart!

    Man kan bryta vanor med omsorg och empati. Bestäm er för vilka vanor ni vill ha, inse att det tar ett antal kvällar/nätter att förändra och kör sen på det. Vår dotter fick börja somna i sin spjälsäng när hon var runt ett år (istället för att somna i famnen) men vi satt förstås bredvid och visade trygghet och att hon inte var ensam. Det tog ju 1,5-2 timmar första kvällarna men hon var inte ledsen utan bara stökade runt. Vilket hon fick göra.

  • pallazathena
    Wilbo80 skrev 2017-12-15 23:06:27 följande:

    Men är det inte fel när ett litet barn gråter o gråter o gråter i ensamhet och man medvetet struntar i att gå dit, tills barnet ger upp? Vare sig det sabbar anknytning eller inte... Ett barn som är sååå ledsen och ropar på mamma eller pappa.. Varför medvetet vänta och inte gå dit, barnet vill ju uppenbarligen inte somna själv? Vissa klarar det, andra inte... Min unge kunde inte ens ligga i platsbaljan på BB så han slapp.. Medan vissa var ju nöjda som helst i den. Man borde lyssna på barnet eller? (och nej inte lyssna på barnet i den mening "du får göra precis vad du vill när du vill ditt ord är min lag" som du möjligen skulle kunna vända det till)


    Jag är ingen förespråkare av femminutersmetoden (främst för att det är en uppenbar brist när de flesta föräldrar beskriver att de inte pallar det). Min poäng är bara att anknytning är såååå mycket mer än nattningen. Det är dygnets alla timmar under lång tid som bygger upp anknytningsmönster.

    Anledningen att vissa tycker det är värt det är väl för att en del barn kan sova på egen hand redan efter 3-4 nätter och upptäcker att det inte är farligt, vilket är en vinst för familjen om det varit långa slitsamma nattningar. Men motivationen att ens prova lär väl vara kopplad till hur stora problem nuvarande sovsystem medför.
  • Vstridh

    Hej!

    Jag vet inte vem som rekommenderar att ni överhuvudtaget ska prova 5-minuters metoden men din sons skrik är precis vad det låter som...panik! Panik att bli övergiven. Det är du som är hans trygghet. Det finns ingen som helst anledning att låta ett barn skrika sig till sömns. Följ din magkänsla.

    Läs texten i länken nedan och gör ditt egna val utifrån vad som känns rätt för dig/er. Hade dock varit intressant att höra varifrån tipset om 5-minuters metoden kommer ifrån..?

    www.google.se/amp/s/www.mises.se/2015/12/01/femminutersmetoden-skadar-ditt-barn/amp/

Svar på tråden 5minutersmetoden, panikskrik!?:O