• Längtar efter en bebis

    Ska börja med Letrozole

    Heej tjejer ska börja med Letrozole för första gången , inväntar mensen bara sen ska börja ta första kur.

    Någon mer som tar de eller ska börja ?

    Häng på : )

  • Svar på tråden Ska börja med Letrozole
  • Setaria

    Jag har bara tagit primo lur nor för att få igång mensen, och sen en enkelkur (1 tablett per dag) av letrozol från 3e till 7e mensdagen, men det känns som att systemet har kommit igång och jag har verkar ha ägglossning baserat på flytningar etc. Dock missade jag att boka ultraljud innan de gick på julledigt, så nu har de bara sagt att ta en omgång till när/om mensen kommer. Känns som en evighet tills nästa ägglossning dock. Är helt omgiven av vänner som är gravida (9 födslar mellan oktober och februari!) eller precis fått sina första så försöker hålla modet uppe.

  • finskorpan

    Hej, hoppar gärna in här med en fråga: blir det större chans att bli gravid med större dos? Har fått enkeldos men även ovitrelle. Gör försök via insemination så tajmingen är extra noga.

  • Flisan41

    Jag tror att dubbel dos tar man väl om enkeldos inte ger någon äl? Tror inte chanserna ökar ju mer man tar utan det viktigaste är ju att ägglossa och ha sex som tajmar. Tror inte man kan göra mer än så.

  • Längtar efter en bebis

    Jag tror att ju större dos dessutom mer chans att bli gravid pågrun av de växer mer äggblåsor och mognar om man har turen Så får man ägglossning med.

    Sen ägglossr man ska man ha sex i rätt tillfälle.

    Skulle tipsa att ha den dagen ni får sprutan dagen därpå och överimorn

    Bäst

  • bixi

    Jag har haft min andra kur letrozole och denna gången i kombination med Otrivelle. Idag är det en vecka sedan jag tog otrivelle och jag hoppas det har gett resultat. Har försökt i ett år nu, har inga barn sedan innan och har aldrig varit gravid och är 35 år gammal :) Så skönt och hitta hit och läsa andras erfarenheter för att jag börjar bli ledsen och ger upp hoppet...

  • cissi96

    Hej hoppar in här jag med, jag har försökt i två år och fick veta av min gyn att jag har pco och kan inte få egen ägglossning alls, ska strax börja på min femte omgång letrozol för har tyvärr idag fått mens så det har inte tagit sig än har dock fått ägglossning varje månad med enkel kur letrozol och ovitrelle-spruta. Det som har varit skönt är att mensen har kommit som en klocka och exakt samma cykeldag varje månad vilket jag aldrig varit med om innan men det är bara att försöka igen får iaf ägglossning av dem :)

  • Setaria

    Gott nytt år! Hur har det gått för er alla? Jag var på återbesök hos doktorn idag och vi kunde se en äggblåsa på 13mm så nu är det bara att försöka tajma i helgen och hoppas på det bästa ???? han sa att de växer ca 2mm per dag och att det är störst chans dagarna precis innan ägglossning. Jag har bara tagit letrozol, inga sprutor (och är glad om jag slipper eftersom jag avskyr sprutor) har de flesta av er andra fått piller och spruta ordinerat på en gång?

  • Roseaf

    Fick min mens efter provera tabletterna och tog en tablett letrozol om dagen dag 3-7 i menscykeln, nu är jag på dag 25 och ingen ägglossning i sikte. Har ej gjort (eller blivit erbjuden) ul för att se om de finns äggblåsor som mognar osv. Har endast gjort ägglossningstest som visar negativt (kör med 3 olika ägglossningstest för att vara säker..) så har bokat in en telefontid med min läkare för att förklara läget.. hoppas på att få utskrivet en till omgång med provera för att få mens och sedan dubbeldos letrozol och vill även helst få någon spruta för att verkligen kicka igång ägglossningen.. har fortfarande bara haft en ägglossning sen augusti och mitt tålamod börjar försvinna tyvärr.. vet att de kanske bara gör saken värre men just nu ser jag inget ljus i tunneln.. längtan efter barn är så otroligt stark och vetskapen om att det inte ens går att försöka än då inget funkar gör mig otroligt ledsen och nedstämd.. snälla kan någon komma med lite pepp och positiva händelser så jag iallafall inte tappar hoppet helt..<3

  • Nilee84
    Roseaf skrev 2018-01-14 00:02:28 följande:

    Fick min mens efter provera tabletterna och tog en tablett letrozol om dagen dag 3-7 i menscykeln, nu är jag på dag 25 och ingen ägglossning i sikte. Har ej gjort (eller blivit erbjuden) ul för att se om de finns äggblåsor som mognar osv. Har endast gjort ägglossningstest som visar negativt (kör med 3 olika ägglossningstest för att vara säker..) så har bokat in en telefontid med min läkare för att förklara läget.. hoppas på att få utskrivet en till omgång med provera för att få mens och sedan dubbeldos letrozol och vill även helst få någon spruta för att verkligen kicka igång ägglossningen.. har fortfarande bara haft en ägglossning sen augusti och mitt tålamod börjar försvinna tyvärr.. vet att de kanske bara gör saken värre men just nu ser jag inget ljus i tunneln.. längtan efter barn är så otroligt stark och vetskapen om att det inte ens går att försöka än då inget funkar gör mig otroligt ledsen och nedstämd.. snälla kan någon komma med lite pepp och positiva händelser så jag iallafall inte tappar hoppet helt..<3


    Är i precis i samma läge som du, fått första dosen Letrozol var på VUL cd 11 men då var det inget som hänt, ska tillbaka cd 16 och titta men har inte så mycket förhoppning utan det blir Provera (my god mensvärken!!) och sen dubbeldos Letro. Hade ÄL själv varje månad direkt efter att jag slutat med p-piller i somras men sen stängde hela systemet ner, fick varken ÄL eller mens. Har PCO-äggstockar men ej överviktig så trodde att jag skulle vara lättstimulerad... Håller med om att denna väntan är jobbig men man får försöka göra sitt allra bästa för att fylla dagarna så att man tänker på annat. Du är inte ensam! Hur länge har ni försökt? Kör du igen med Letro då tycker jag du ska be om VUL, känns också bättre att diskutera allt med nån som kan!
  • jsorre

    Hej!

    Hoppar in här. Jag har ätit Letrozol fjärde omgången nu, och denna gång trippeldos. Jag började med enkeldos utan resultat (inga växande äggblåsor). Sedan dubbeldos då fick jag ägglossning men ingen graviditet (äggblåsa 22 mm på cd 12, troltigtvis äl runt dag 14-15 men trots det negativa äl-tester men blodprov visade att jag haft äl). Sen dubbeldos igen, inga växande äggblåsor alls. Och nu trippeldos där jag på cd 12 hade en äggblåsa på 18 mm och en på 17 mm. Väntar nu på att ta blodprov och se om jag haft ägglossning, fortfarande neg äl-tester men det var det ju förra gången jag hade äl också. Är på cd 18 nu.

  • Roseaf

    Nilee84, hej! Va tråkigt att vi går igenom samma sak men ändå känns de skönt att någon verkligen förstår hur allt känns.. jag var precis hos min läkare på kvinnokliniken och gjorde vul, är idag på cd 31 och (LYCKLIGTVIS) har jag en äggblåsa på 17,5 mm som förhoppningsvis släpper inom några dagar.. väldigt sen ägglossning med andra ord men jag är bara glad att de är på gång så att jag slipper en ny kur provera osv.. jag har 3 missfall i ryggen under 2 år (senaste va i april) som vi har försökt och inget har hänt sen dess. Alla prover osv visar inget fel och jag har ej fått någon diagnos eller liknande utan läkaren kallar de otur och stress.. men hur ska man låta bli att tänka på allt? Jag jobbar och sysselsätter mig under dagarna men ändå finns de alltid i bakhuvudet.

    Läkaren tyckte även att jag ska fortsätta med enkeldos då letrozol tydligen kan slita på slemhinnan och därmed kan de bli svårare för ägget att fästa.

    Men om de inte går vägen med letrozol så får vi komma tillbaka till kliniken till sommaren för att påbörja ivf. Så hoppet börjar komma tillbaka och jag ser fram emot en ägglossning! Hoppas allt går bra för alla er andra! Känns otroligt skönt att kunna lätta på känslorna här! Kramar

  • ronjajakobsson

    Hej! Ska börja för första gången med letrozol, fick mensen idag så ska börja på dag3 och äta det i 5 dagar. Vi har försökt i 3 år! Hoppas det går bra för =) kramis!

Svar på tråden Ska börja med Letrozole