• Anonym (Undrar)

Vad händer om man ger bort allt?

Om en person har väldigt mycket pengar, men väljer att ge rubbet till en vän innan hen dör, blir då dennes ättlingar lottlösa?

• Svar på tråden Vad händer om man ger bort allt?
  • Aniiee
    Anonym (omständigheter) skrev 2017-12-16 16:07:50 följande:
    Man kan tycka det men det har hänt att föräldrar givit stora belopp pengar till ett av sina barn som sen efter deras död har räknats som arv när övriga barn protesterat.

Sen vet man inte alltid om någon varit klar i skallen eller inte. Om en 80 åring som på pappret är helt klar i skallen helt plötsligt ger bort alla sina smycken till grannen eller hemtjänstpersonalen och sen dör. Hur vet man då ifall 80 åringen plötsligt tippat över till inte klar i skallen eller om hen faktiskt ville ge bort sina saker.

Men exakt under vilka omständigheter den dödes handlingar blir ogiltigförklarade vet jag inte.
    Till sina barn är ju en sak, då det kan räknas som förskott på arv, men att ge till någon eller något som inte är nära släktingar är väl en helt annan sak?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Alva)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-16 21:48:25 följande:

Hon är helt klar i huvudet och lever ännu, men planerar att göra detta för att göra sonen arvlös för att hon inte gillar hans val av liv.

Hon kan minimera hans arv men inte göra honom helt arvlös.
  • Anonym (omständigheter)
    Aniiee skrev 2017-12-16 21:55:46 följande:

Till sina barn är ju en sak, då det kan räknas som förskott på arv, men att ge till någon eller något som inte är nära släktingar är väl en helt annan sak?

Som sagt jag vet inte exakt var gränserna går och jag hoppas jag är tydlig nog med det så att ingen går efter mina ord. Det jag skriver är en blandning av saker jag tror mig veta och funderingar.

Jag tror att det även kan gälla i andra fall enligt lagar och regler. Jag hoppas någon annan kan ge mer klarhet.

Sen är jag lite kluven till om det är moraliskt rätt eller fel.

Min farmor t ex var helt klart senil de sista månaderna hon levde men det blev aldrig konstaterat innan hon dog så det fanns inga bevis på det. Hon var klar i huvudet korta stunder och helt borta större delen av tiden. Hon visste inte ens vem vi pratade om när vi berättade att hennes man (min farfar), som hon levt med i över 50 år hade gått bort.

Någon i hennes närhet hade lätt kunnat lura till sig både det ena och andra av henne om de velat. Hon var en väldigt stolt och omhändertagande kvinna så i hennes klara stunder hade hon säkerligen känt sig totalt förnedrad och förstörd att hon blivit avlurad sina ägodelar, men hon hade aldrig bett om hjälp att få sina saker tillbaka.

I andra fall kan det istället vara kränkande och fult att ogiltigförklara den dödas val att ge bort saker till någon, vare sig det är ett av barnen eller någon annan.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Alva) skrev 2017-12-17 12:00:12 följande:

Därför hon planerar att ge bort allt.
  • Anonym (H)

Om hon vid sina fulla sinnes bruk skänker bort allt och bot i hyresrätt. Då finns det inget av värde kvar. I praktiken blir barnet arvslös. Även om hon inte kan skriva ut en bröstarvinge från arv i ett testamente.
  • Mariell  8

Tekniskt sätt kam hon göra honom arvlös genom att ge bort alla sina sparade pengar (förmögenhet) till ex välgörenhet redan nu, innan personen blir gamla. Eller resa upp alla pengarna.
  • Anonym (Du?)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-17 12:49:06 följande:

Därför hon planerar att ge bort allt.

Och du lever med sonen och vill ha pengar? Varför inte låta mannan göra vad hon vill med sina? Läkare utan gränser är ju kanon!

Så kan du och sonen skapa er egen lycka?
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2017-12-16 21:48:25 följande:

Hon är helt klar i huvudet och lever ännu, men planerar att göra detta för att göra sonen arvlös för att hon inte gillar hans val av liv.

Kan hon flytta till att annat land och bli medborgare där?

I många länder får man göra vad man vill med sina pengar...
  • Anonym (K)
    Anonym (Du?) skrev 2017-12-17 13:12:17 följande:

Och du lever med sonen och vill ha pengar? Varför inte låta mannan göra vad hon vill med sina? Läkare utan gränser är ju kanon!

För att hon är en golddigger som varit ihop med ett träsktroll endast för pengarnas skull och nu visar sig att hon får inga pengar?

( OM din gissning är rätt... )
  • Anonym (.)

Har hört att man bara får ge bort en viss summa per person per år som gåva. 10 tusen har jag hört man får ge bort till sitt ena barn per år tex utan att de andra barnen får gnälla när arvet ska delas ut. Dock har jag ej granskat det jag har hört utan hörde det från personer som hade problem med att x är gammal och behöver jätte mkt hjälp i sin vardag där dennes barn Y hjälper den ena massa varje dag...Men som kommer barnet Z och gnäller över allt y får i gåvor trots att Y hjälper sin mamma X vilket Z inte alls gör utan vill bara ha åt alla dyrbarheter för att sälja och tjäna pengar på sin sjuka mamma....Barnen A och B tycker att deras syster Y ska ha hela arvet då ingen av de andra barnen gör nåt för sin sjuka mamma...Men så kommer Z och vill ha en massa trots att mamman inte är död en plus att Z ej hjälper till alls...... Så då började folk fundera hur man skulle göra för att Y ska få så mkt som möjligt och den giriga Z så litet som möjligt...Det var då jag hörde att man får ge bort 10 tusen i gåva per år per person.

Men om det är helt korrekt kan jag inte lova då jag ej har själv sökt upp artiklar/fakta om de..Så det får du kolla upp själva xD

Sedan så hoppas jag att du vill göra honom arvlös pga droger och inte pga han är bög eller trans ...dvs att du har en bra anledning att förstöra hans arv

• Anonym (MS)
    Anonym (.) skrev 2017-12-17 13:22:34 följande:

Har hört att man bara får ge bort en viss summa per person per år som gåva. 10 tusen har jag hört man får ge bort till sitt ena barn per år tex utan att de andra barnen får gnälla när arvet ska delas ut. Dock har jag ej granskat det jag har hört utan hörde det från personer som hade problem med att x är gammal och behöver jätte mkt hjälp i sin vardag där dennes barn Y hjälper den ena massa varje dag...Men som kommer barnet Z och gnäller över allt y får i gåvor trots att Y hjälper sin mamma X vilket Z inte alls gör utan vill bara ha åt alla dyrbarheter för att sälja och tjäna pengar på sin sjuka mamma....Barnen A och B tycker att deras syster Y ska ha hela arvet då ingen av de andra barnen gör nåt för sin sjuka mamma...Men så kommer Z och vill ha en massa trots att mamman inte är död en plus att Z ej hjälper till alls...... Så då började folk fundera hur man skulle göra för att Y ska få så mkt som möjligt och den giriga Z så litet som möjligt...Det var då jag hörde att man får ge bort 10 tusen i gåva per år per person.

Men om det är helt korrekt kan jag inte lova då jag ej har själv sökt upp artiklar/fakta om de..Så det får du kolla upp själva xD

Sedan så hoppas jag att du vill göra honom arvlös pga droger och inte pga han är bög eller trans ...dvs att du har en bra anledning att förstöra hans arv

Nej, man får ger bort hur mycket man vill till vem man vill.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Du?) skrev 2017-12-17 13:12:17 följande:

Vem säger att det ska gå till läkare utan gränser?

Nej jag lever inte med sonen.
  • Anonym (B)

Det där med 10000 kr per år var på den tiden det fanns gåvoskatt, det var gränsen.

• Anonym (H)

Det är fritt fram att donera hur mycket man vill. Jag har insyn i flera ideella föreningar, relativt smala med specialintressen. Geeez vad folk kan donera...

Däremot ska man passa sig för att ge tillgångar endast till ett syskon om det finns flera bröstarvingar.

• Anonym (Anna)

Hej,

Det finns möjligheter för en bröstarvinge (dvs barn, eller barnbarn i barns ställe) att påkalla jämkning av vissa gåvor som lämnats av arvlåtaren. Detta är reglerat i Ärvdabalken 7kap 4§. Det maximala beloppet man kan få jämkat är motsvarande laglotten, som är hälften av arvlåtarens tillgångar delat på antal bröstarvingar.

Ett kriterium för att jämkning ska kunna ske är att gåvan är att likställa med testamente. Det bedömer man genom att titta på olika omständigheter, tex ser man på om gåvan har getts bort i arvlåtarens slutskede i livet (dvs. kort inpå döden) om denne var införstådd med det samt att denne hade arvsfördelningen i åtanke när denne skänkte gåvan. Om det verkar som att arvslåtaren har skänkt bort egendomen för att försöka kringgå laglottsreglerna kan man ha goda möjligheter att lyckas med jämkningen.

Ytterligare ett kriterium för jämkning är att den bröstarvinge som vill påtala jämkning gör detta inom ett år från det att bouppteckningen avslutades.

• Anonym (Anna)

Kan tillägga att min kommentar ovan gäller då gåva skett till någon annan än ordinarie arvinge, om exempelvis ett syskon av flera fått en stor gåva kan det räknas som förskott på arv, som många i tråden poängterat. Då gäller särskilda regler.

Svar på tråden Vad händer om man ger bort allt?