• skrammelkatt

Jag har knäckt kebabsås mysteriet!!

Jag har googlat som fan efter ett kebabsås recept. Aldrig hittat nåt vettigt. Men nu jävlar blev det rätt! Och så enkelt!

Vit majonäs typ helmans el martinservera.

Gräddfil, inte lika mycket.

En stor vitlöksklyfta, pressad.

Ganska mycket italiensk salladskrydda.

Salt

Vatten till rätt konsistens.

Perfekt!

Jag har testat olika i typ 15 år.

Lycka till

• Svar på tråden Jag har knäckt kebabsås mysteriet!!
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2017-12-16 15:04:32 följande:

Här har vi många många varianter att välja ifrån och tomatbaserade.

Men denna brukar man i mina trakter kalla starksås, och inte nått med kebab alls.

Det brukar likna tacosåser, fast de gör den själva.

Och starkt, ja det är ju bara köpa nått starkt och ha i.

Brukar köra lök, vitlök, hela konserverade tomater(alternativt kan man köra tomatjos), spiskummin, paprika pulver, oregano, syra och socker av nått slag, salt/buljong, peppar.

Som starkt kan man köra chiliflakes, eller någon stark chilipulver(vet det finns en bra 100000 scoville pulver om man gillar starkt, men vet ej märke).

Och koka ihop detta, hoppas jag inte glömt nått.

Har inga mått, då jag bara tar tills jag är nöjd.

Tack! :) Ska prova det.

Tänkte göra hemgjord kebab någon dag snart. Ska bara hitta goda pitabröd först :)
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-12-16 15:12:01 följande:
    Tack! :) Ska prova det.
    Tänkte göra hemgjord kebab någon dag snart. Ska bara hitta goda pitabröd först :)

Jag brukar göra ett pitabröd på ugnsplåt, lagom med 2,5-3dl vätska(brukar bli en blandning av alla/någon av dessa yoghurt, öl och vatten och en halv jäst.) och salt.
    Kör gärna durumvete och en del knådande, men funkar bra med vetemjöl också.
    har inga mått på hur mycket durum, utan jag tillsätter tills det blir bra.'
    Sen tar jag bara degskrapa och delar upp degen i rutor, sen sedvanlig jäsning före och efter man delat.
    Sen hög värme när det jäst klart, brukar köra full rulle på ugnen.

Sen med tacosåsen/starka såsen, så får man pröva sig fram lite.
    Jag har min smak, men väldigt svårt och ge mått eftersom jag inte tar några.

Sen kan man göra en som man inte kokar heller, den är enklare.
    Hela konserverade tomater(som jag klipper till önskad storlek på bitarna, jag kör rätt grovt.)
    Hel spiskummin(mortlar själv), super finhackad röd lök, färsk jalapeño, vitlök, oregano(helst den mexikanska om man kan få tag i), lime och socker.
    Och färsk koriander, gärna ifrån en asienbutik, då den är betydligt mer smakrik än krukorna på ICA.

Sen kan man fylla på med både dittan coh dattan, som paprika pulver och mer chili, ofta tar jag ett ungerskt  paprika pulver som ofta har en egen styrka.

*Det skulle inte stå chilipulver där i inlägget ovan, utan chili pulver och 100k scoville stark.

hur många meter var det?
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2017-12-16 15:40:44 följande:

Jag brukar göra ett pitabröd på ugnsplåt, lagom med 2,5-3dl vätska(brukar bli en blandning av alla/någon av dessa yoghurt, öl och vatten och en halv jäst.) och salt.

Kör gärna durumvete och en del knådande, men funkar bra med vetemjöl också.

har inga mått på hur mycket durum, utan jag tillsätter tills det blir bra.'

Sen tar jag bara degskrapa och delar upp degen i rutor, sen sedvanlig jäsning före och efter man delat.

Sen hög värme när det jäst klart, brukar köra full rulle på ugnen.

Sen med tacosåsen/starka såsen, så får man pröva sig fram lite.

Jag har min smak, men väldigt svårt och ge mått eftersom jag inte tar några.

Sen kan man göra en som man inte kokar heller, den är enklare.

Hela konserverade tomater(som jag klipper till önskad storlek på bitarna, jag kör rätt grovt.)

Hel spiskummin(mortlar själv), super finhackad röd lök, färsk jalapeño, vitlök, oregano(helst den mexikanska om man kan få tag i), lime och socker.

Och färsk koriander, gärna ifrån en asienbutik, då den är betydligt mer smakrik än krukorna på ICA.

Sen kan man fylla på med både dittan coh dattan, som paprika pulver och mer chili, ofta tar jag ett ungerskt  paprika pulver som ofta har en egen styrka.

*Det skulle inte stå chilipulver där i inlägget ovan, utan chili pulver och 100k scoville stark.

Tackar!! Lät väldigt gott alltihop. Att baka bröd är lite överkurs för mig dock :) tycker det är svårt med brödbakning, bakning rent generellt...

Men salsan eller såsen eller vad man nu ska kalla den hehe, lät väldigt god. Ska prova imorgon.
  • klyban
    Rymdmoln skrev 2017-12-16 15:51:29 följande:
    Tackar!! Lät väldigt gott alltihop. Att baka bröd är lite överkurs för mig dock :) tycker det är svårt med brödbakning, bakning rent generellt...

Men salsan eller såsen eller vad man nu ska kalla den hehe, lät väldigt god. Ska prova imorgon.

Lycka till, och hoppas du får ihop smakerna.

Pita är rätt enkelt bröd och baka, dock en del knådande.
    Denna ser okey ut, skippa honungen vet inte varför man ska stoppa socker i bröd.
    www.koket.se/monica_eisenman/matbrod/mjol/pitabrod/
    Halvera allt, så blir det lagom till en plåt.
    Och skippa göra individuella bröd, då det bara är besvärligare i mitt tycke men så klart snyggare.
    Och man ska göra rutnätet före sista jäsningen, och lagom stora vad det nu innebär för dig.

hur många meter var det?
  • Rymdmoln
    klyban skrev 2017-12-16 16:06:03 följande:

Lycka till, och hoppas du får ihop smakerna.

Pita är rätt enkelt bröd och baka, dock en del knådande.

Denna ser okey ut, skippa honungen vet inte varför man ska stoppa socker i bröd.

www.koket.se/monica_eisenman/matbrod/mjol/pitabrod/

Halvera allt, så blir det lagom till en plåt.

Och skippa göra individuella bröd, då det bara är besvärligare i mitt tycke men så klart snyggare.

Och man ska göra rutnätet före sista jäsningen, och lagom stora vad det nu innebär för dig.

Lyckas aldrig få till jäsningen hehe :)
  • MrsPJ

Haha så kul att det inte finns nån konsensus varken kring vad kebabsås egentligen är eller hur den görs. Jag trodde kebabsåsen är den röda. Det säger de på de ställen i Sthlm jag varit på i alla fall, kebabsås är den röda och vitlökssås den vita.

• MAN78

Ja, just i Stockholm verkar det vara den röda såsen med tomatjox som gäller på kebaben. Nej, kebabsås ska vara vit, men inte så mkt vitlökssmak helst :)

• Rymdmoln
    MAN78 skrev 2017-12-17 11:49:30 följande:

Ja, just i Stockholm verkar det vara den röda såsen med tomatjox som gäller på kebaben. Nej, kebabsås ska vara vit, men inte så mkt vitlökssmak helst :)

Tycker det är gott med båda två på samtidigt men helst mest av den röda haha :D
  • snabbköpskassörskan
    Rymdmoln skrev 2017-12-16 15:51:29 följande:

Ett litet tips till, vill du inte baka själv, så gå till din pizzeria och köp några degklupar. Kostar inte många kronor :)
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-12-16 16:06:03 följande:

vet inte varför man ska stoppa socker i bröd.

Då kan jag tala om det för dig: Det är för att det ska jäsa (ordentligt), Sockret är jästens mat och det som... ja..... sätter igång jäsningen.....

Sockret (om det inte är alldeles för mycket) "äts upp" av jästen och finns inte kvar när brödet är fädigjäst.

Det kan så klart jäsa utan också, olika fort och bra beroende på vad som är i brödet för övrigt, men det tar oftast längre tid. 

Gäller socker, honung och sirap, men inte sötningsmedel.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-12-17 19:41:44 följande:
    Då kan jag tala om det för dig: Det är för att det ska jäsa (ordentligt), Sockret är jästens mat och det som... ja..... sätter igång jäsningen.....

Sockret (om det inte är alldeles för mycket) "äts upp" av jästen och finns inte kvar när brödet är fädigjäst.

Det kan så klart jäsa utan också, olika fort och bra beroende på vad som är i brödet för övrigt, men det tar oftast längre tid. 

Gäller socker, honung och sirap, men inte sötningsmedel.
    Bröd jäser även bra utan socker.
    hur många meter var det?
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-12-17 20:47:42 följande:
    Bröd jäser även bra utan socker.
    Ja, men inte LIKA bra.
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-12-17 21:03:51 följande:
    Ja, men inte LIKA bra.

Nja, det kanske tar lite längre tid, men jäser gör det och tillräckligt även utan honungen.
    Jästen bryter ned mjölets kolhydrater till enklare sockerarter, som jästen använder.
    Enda man gör är snabbar på den processen med socker, dock inte nödvändigt för jäsning.
    Men du måste väl bakat bröd utan socker, och sett detta själv?

Tycker man överdriver sockret i bröd, för mig jag såg man hade ökat socker mängden i bröd med 30% de senaste typ 15 åren.
    Och detta socker har inget med jäsning att göra i och för sig, mer än möjligtvis en försvinnande liten mängd.

hur många meter var det?
  • Aniiee
    klyban skrev 2017-12-17 22:19:58 följande:

Nja, det kanske tar lite längre tid, men jäser gör det och tillräckligt även utan honungen.
    Jästen bryter ned mjölets kolhydrater till enklare sockerarter, som jästen använder.
    Enda man gör är snabbar på den processen med socker, dock inte nödvändigt för jäsning.
    Men du måste väl bakat bröd utan socker, och sett detta själv?

Tycker man överdriver sockret i bröd, för mig jag såg man hade ökat socker mängden i bröd med 30% de senaste typ 15 åren.
    Och detta socker har inget med jäsning att göra i och för sig, mer än möjligtvis en försvinnande liten mängd.

Ja, alltså, jag håller ju med i sak. Socker är, enligt mig, ganska överflödigt i matbröd, om man inte ska ha så mycket att det smakar sött(-ish), eller har brådis.. Det betyder dock inte att socker är helt överflödigt. Det finns en anledning till att man använt socker (mest honung) i bröd i 6000 år, minst. Eller förmodligen flera.

Om man använder lika mycket socker som jäst (i gram) så finns där inget socker kvar i brödet när det är färdigjäst.
  • klyban
    Aniiee skrev 2017-12-17 22:38:47 följande:
    Ja, alltså, jag håller ju med i sak. Socker är, enligt mig, ganska överflödigt i matbröd, om man inte ska ha så mycket att det smakar sött(-ish), eller har brådis.. Det betyder dock inte att socker är helt överflödigt. Det finns en anledning till att man använt socker (mest honung) i bröd i 6000 år, minst. Eller förmodligen flera.

Om man använder lika mycket socker som jäst (i gram) så finns där inget socker kvar i brödet när det är färdigjäst.

Vi är på samma sida, bara att jag har åsikten att man kan skippa socker i vanligt bröd eller pitabröd i detta fallet.
    Jag är så jävla trött på att lösningen är att tillsätta mer socker i mat, där den ofta fyller ingen funktion alls.
    Bröd visst nått gram, såna bröd spjälkar inte jästen upp några kolhydrater i mjölet, utan tar det tillsatta sockret först och främst.

Jag skippar alltid sockret i bröd alltid, utom typ vetebröd, kanelbullar och semlor.
    Men tex när jag gjort pizzadeg, så tar jag 0,5g jäst till en liter vatten deg.
    Visst 24h jäsning i rumstemp, men visar ändå hur bra jäst är även utan socker, även vid så väldigt små mängder jäst.

hur många meter var det?
  • Rymdmoln
    snabbköpskassörskan skrev 2017-12-17 19:06:33 följande:

Ett litet tips till, vill du inte baka själv, så gå till din pizzeria och köp några degklupar. Kostar inte många kronor :)

Bra tips! Är det samma deg som till pitabröden? Blåser de upp sig även om man använder pizzadeg? Dum fråga kanske men är inte så bra på bakning eller matlagning...

Köpte hattings frysta färdiga pitabröd, ska testa imorgon. Blev inte av idag :)
Svar på tråden Jag har knäckt kebabsås mysteriet!!