• nursefra

Hjälp! Min son måste lämna sin plats på dagis!!!!!

Hej!

Vi skilde oss och vi har bytt kommunen, från Solna vi har båda flyttat till Stockholm.

Problemet är att vårt barn måste lämna sin plats på dagis den 5/1 pga nu är vi folkbokförda i en annan kommun och i Stockholm finns ingen plats alls och kommunen lovar att hitta den bara efter 3 månader.

Hur kan vi fixa det? Vi kan inte va arbetslösa pga det. Chefen i förskolan säger att de kan inte hjälpa oss. Vi är desperata!

Min son är 5 år gammal och skulle börja i skolan i hösten. Vi har bott i Sverige ett och halv år och han har lite problemet med språket och vi kan inte vara hemma 3 månader utan jobbet. Jag tänker också att för honom det blir psykiskt jättetufft att tappa sina kompisar under en skilsmässa.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Hjälp! Min son måste lämna sin plats på dagis!!!!!
  • Hullie Bullie
    zdudmwml skrev 2017-12-15 22:53:33 följande:

Tycker det är trist med alla tr*ll som försöker och försöker men har en djävulsk brist på fantasi och kunskap. Ska man jävlas på forum ska man göra det med finess.

Nysvenskar har inte korrekt grammatik och korrekt ordföljd...

Gör om och gör rätt nästa gång du ska tr**lla och gör det för fn med finess.

Folk som studerat svenska på universitetet innan de flyttar hit brukar också ha prima grammatik.

Tänk om och tänk rätt.
  • Havstroll

Folk som studerat svenska på universitetet innan de flyttar hit brukar också ha prima grammatik.

Tänk om och tänk rätt.[/quote]

Eller utlandssvenskar som flyttat tillbaka till Svea...

Jag har inte en susning om hur sånt funkar i Svea nu för tiden. Eller föräldraledigthet. Eller sjukskrivning. Eller försäkringskassan... Osv

• nursefra

Jag flyttade hit från Italien i förra juni.

Ska försöka att prata med arbetsgivare och sjukskriva mig om det kan va aktuellt.

• kokos

Varför inte skaffa en nanny som går med ditt barn till öppen förskola som regel i avtalet? Då får barnet språk sysselsättning och även det sociala med svenska språket.

Om ni inte kan hitta förskoleplats förstås...

• nursefra
    kokos skrev 2017-12-16 10:36:39 följande:

Varför inte skaffa en nanny som går med ditt barn till öppen förskola som regel i avtalet? Då får barnet språk sysselsättning och även det sociala med svenska språket.

Hur funkar öppna förskolor? Vilken skillnad med de vanliga?
  • Jemp
    nursefra skrev 2017-12-16 11:27:46 följande:

Hur funkar öppna förskolor? Vilken skillnad med de vanliga?

Det är platser där man går med sitt barn. Oftast föräldralediga föräldrar (och alltså mindre barn) men finns ju undantag och olika grupper. Våran har eftermiddags/kvällsaktiviteter för äldre grupper också.

Man lämnar alltså inte sitt barn där utan är med hela tiden.
  • nevermind
    nursefra skrev 2017-12-16 10:02:23 följande:

Jag flyttade hit från Italien i förra juni.

Ska försöka att prata med arbetsgivare och sjukskriva mig om det kan va aktuellt.

I tre månader..?

Barnflicka kanske?
  • Kasperina
    Amanda84 skrev 2017-12-15 23:06:06 följande:
    De här raderna förstår inte jag. Det är dåligt för föräldrarna, som förlorar inkomst, ja. Men för deras son, kan jag inte förstå varför det skulle vara dåligt. Inte alls. Man får ju helt enkelt bara vara positiv inför barnet, fortsätta att gå till lekplatser, men lite oftare och längre tid, fortsätta leka och skulle barnet få akut brist på kompisar (Ja, det kan ju hända när man är i en helt ny kommun) så finns ju alltid någon form av Öppen förskola att besöka om det skulle behövas...
    Han börjar skolan till hösten och behöver jobba på språket. Att vara hemma i tre månader kan vara förödande för hela hans skolgång.
    Jag tycker förslaget att se om han kan få gå in i en förskoleklass är jättebra! 
  • nursefra
    Kasperina skrev 2017-12-16 13:35:43 följande:

Han börjar skolan till hösten och behöver jobba på språket. Att vara hemma i tre månader kan vara förödande för hela hans skolgång.

Jag tycker förslaget att se om han kan få gå in i en förskoleklass är jättebra! 

Jo, det jag tänker också. Men problemet är: hur? ????
  • nursefra
    kokos skrev 2017-12-16 10:36:39 följande:

Hur mycket skulle det kunna kosta ungefär?
  • sommarlena
    nursefra skrev 2017-12-16 17:18:28 följande:
    Jo, det jag tänker också. Men problemet är: hur? ????
    Ansök till någon skola om att han kan få hoppa in i en förskoleklass efter jul, sedan till hösten så kan han fortsätta gå på samma skola eller annan skola med förskoleklass då med. Han kommer lära sig mer språk i förskoleklass än dagis. Får han gå tre terminer i förskoleklass kommer han att vara superredo för ettan sen och kunna språket väldigt bra då.
  • kokos
    nursefra skrev 2017-12-17 12:32:39 följande:

Hur mycket skulle det kunna kosta ungefär?

Har tyvärr ingen aning om vad nanny kostar. Kanske någon annan vet?

Öppen Förskola är som en förskola med alla möjliga leksaker och pyssel. Man är där tillsammans med sitt barn. På vår har vi bara dagtid för barn mellan 0-5 år. Det skiljer sig nog mycket från olika ställen... Men jättebra för barnen och även för den vuxna som är med
  • Majjsan74

Kolla runt på fri-förskolor! På Kungsholmen, där jag jobbar, brukar det sitta lappar på stolpar om att det finns lediga platser på nyöppnade ställen. Det här tillexempel som inte öppnat ännu. Googla och Ring runt o fråga!

bubblandebarn.se/bubblan.html

• nursefra
    sommarlena skrev 2017-12-17 18:42:16 följande:

Ansök till någon skola om att han kan få hoppa in i en förskoleklass efter jul, sedan till hösten så kan han fortsätta gå på samma skola eller annan skola med förskoleklass då med. Han kommer lära sig mer språk i förskoleklass än dagis. Får han gå tre terminer i förskoleklass kommer han att vara superredo för ettan sen och kunna språket väldigt bra då.

Ska försöka! Jag ska ringa direkt imorgon till alla skolor då!

Tack för rådgivningen!
Svar på tråden Hjälp! Min son måste lämna sin plats på dagis!!!!!