• arcelence

Så bebissjuk att jag spricker

Hej på er!Glad

Jag är ny på forumet och en snart 22-årig tjej som har en fundering kring hur man ska hantera barnlängtan. Bebissjukan är så pass enorm att jag både gråter av att se söta bebisar och gravidmagar(dvs blir helt till mig!/rörd) och av just det, längtan samt sorg, eftersom jag inte har någon egen eller en direkt utformad plan av att skaffa med min partner. Denna längtan har jag haft i ca 5 år och tror den grundar sig i att min biologiska klocka helt enkelt tickar på som fan samt att jag inte haft en trygg uppväxt som gör att jag söker chansen att kunna börja om och ta hand om något eget. Göra livet bra för någon annan. Tanken av detta gör mig väldigt lugn och det är en stor dröm sedan länge.

Min partner som är 1 år äldre än mig är öppen för att skaffa barn när han är 27-30 vilket känns på tok för långt bort för mig i nuläget, men samtidigt förståeligt för hans del då han säger att han vill bli mer stabil som person. Det är mycket roligare om båda parterna är mer angelägna till att bli förälder. Dilemmat här är alltså hur jag ska undvika att längta sönder efter ett barn? Är det konstigt att jag gör det? Ska jag förhandla/visa något för min partner? 

Kan tillägga att båda har jobb med stabil lön och möjlighet att ta över en stor och redig lägenhet

• Svar på tråden Så bebissjuk att jag spricker
  • arcelence
    Tildurrr skrev 2017-12-19 09:15:25 följande:

Han vill att vi börjar försöka så det har vi gjort! Tidigare har han nog blivit stressad/irriterad av min längtan för jag har själv inte kunnat hantera den. Men nu när han också känner sig redo så är det mycket lättare för båda! På nått sätt har det "stillat" längtan lite av att veta att det är på gång nu. :)

Åå <3 jätteglad för eran skull. Lycka till och hoppas det blir bebis snart :)
  • TrueLove12

Hej känner igen mig har haft bebis längtan väldigt länge jag blev helt tokig va gravid en gång men gick inte vägen gick isär osv. Men sen träffade jag min man 2012 och där efter har vi pratat hur mycket som helst men min man har velat vänta hela tiden ja blev tokig och tänkte endast på bebis och hur alla andra fick barn som till och med e yngre än mig oxh ngt år äldre än mig. Idag är jag 26 fyller 27 nästa år och slutet på förra året till slut tog maken upp frågan minns inte exakt hur men att vi skulle försöka nästa år alltså detta året. Ja satte in p stav för 3 år sedan så ja sa väntar väl då men fick ändå försöka tänka på annat hur svårt det än var.

Så jag förstår din längtan och de hade ja i 7år kanske längre.

Kämpa på prata med honom och diskutera fram och tillbaka om allting hjälper oftast prata om barn graviditet hur lång tid de tar innan de blir plus och sen ska man vänta 9 mån på bebisen.

Håller tummarna att de blir din tur snart med

• Lyckorus

Vi satte vissa mål, dvs. saker vi ville ha på plats, och stirrade oss inte blinda på ålder. Jag ville ha barn tidigare än min fästman, men nu försöker vi för att vi har uppnått alla delmål. Det kanske kan vara en kompromiss för er del?

Dessa mål var: 
    - Stabilt förhållande, inga bråk / problem / känna varandra utan och innan 
    - Båda ska ha tillsvidaretjänster
    - Lön över en nivå som känns rimlig, för oss i Stockholm med svindyra bostäder och allt vad det innebär var vårt krav att båda skulle ha > 30 000 kr / mån. 
    - Plats i hemmet för barnets första 1-3 år (vi bor i en 2 ROK på 55 kvm, duger men är inte optimalt därefter) 

Nu har vi allt på plats och försöker ÄNTLIGEN.

• arcelence
    TrueLove12 skrev 2017-12-22 14:06:58 följande:

Hej känner igen mig har haft bebis längtan väldigt länge jag blev helt tokig va gravid en gång men gick inte vägen gick isär osv. Men sen träffade jag min man 2012 och där efter har vi pratat hur mycket som helst men min man har velat vänta hela tiden ja blev tokig och tänkte endast på bebis och hur alla andra fick barn som till och med e yngre än mig oxh ngt år äldre än mig. Idag är jag 26 fyller 27 nästa år och slutet på förra året till slut tog maken upp frågan minns inte exakt hur men att vi skulle försöka nästa år alltså detta året. Ja satte in p stav för 3 år sedan så ja sa väntar väl då men fick ändå försöka tänka på annat hur svårt det än var.

Så jag förstår din längtan och de hade ja i 7år kanske längre.

Kämpa på prata med honom och diskutera fram och tillbaka om allting hjälper oftast prata om barn graviditet hur lång tid de tar innan de blir plus och sen ska man vänta 9 mån på bebisen.

Håller tummarna att de blir din tur snart med

Ja 7 år är en lång väntan, inte konstigt att man blir tokig! Tack för den fina peppen och tipsen! Hoppas att jag vågar lägga fram det på ett sånt bra/tydligt sätt, orolig för att skrämma iväg killen även om han inte skulle sticka. Dåligare tidigare erfarenheter med killar som spydde av tanken på barn.

Lycka till iaf!! <3
  • arcelence
    Lyckorus skrev 2017-12-28 21:48:20 följande:

Vi satte vissa mål, dvs. saker vi ville ha på plats, och stirrade oss inte blinda på ålder. Jag ville ha barn tidigare än min fästman, men nu försöker vi för att vi har uppnått alla delmål. Det kanske kan vara en kompromiss för er del?

Dessa mål var: 

- Stabilt förhållande, inga bråk / problem / känna varandra utan och innan 

- Båda ska ha tillsvidaretjänster

- Lön över en nivå som känns rimlig, för oss i Stockholm med svindyra bostäder och allt vad det innebär var vårt krav att båda skulle ha > 30 000 kr / mån. 

- Plats i hemmet för barnets första 1-3 år (vi bor i en 2 ROK på 55 kvm, duger men är inte optimalt därefter) 

Nu har vi allt på plats och försöker ÄNTLIGEN.

Men vad härligt att ni äntligen kan försöka! Listan kan absolut vara en kompromiss där vi successivt bockar av grejer som känns viktiga inför barnet. Superbra tips!
  • TrueLove12
    arcelence skrev 2017-12-29 08:09:20 följande:

Ja 7 år är en lång väntan, inte konstigt att man blir tokig! Tack för den fina peppen och tipsen! Hoppas att jag vågar lägga fram det på ett sånt bra/tydligt sätt, orolig för att skrämma iväg killen även om han inte skulle sticka. Dåligare tidigare erfarenheter med killar som spydde av tanken på barn.

Lycka till iaf!! <3

Ja de är de och man tänker ju bara mer och mer på de med och nu speciellt då vi har börjat försöka och väntan på att mens dagarna ska gå just med att ja vill göra graviditets test i januari så hoppas inte jag får mens om 10 dagar.

Varsegod du får gärna prata med mig om du vill.

Ja de kan ju vara svårare men fråga honom vad han tycker och tänker om barn tex?

Ja har tyvärr oxå haft rötägg genom åren
  • Fröken W

Hej!

Jag förstår din längtan. Jag själv längtade också galet mycket när jag var 23-24 år. Just då pluggade jag och fattade att det inte var läge men längtan fann ju där ändå. När vi båda var 25 köpte vi därför en hund och det kanske låter konstigt, men det tog bort min längtan. Jag fick något annat att lägga min kärlek och omsorg på. I efterhand tänker jag att det var ett bra beslut, vi har verkligen fått öva oss i att ta hand om en annan levande varelse vilket krävt ansvar och planering. Men att köpa hund kräver ju också eftertanke, kan man tänka sig att ta hand om en hund 10-15 år framåt, har man råd (inköp, försäkring, mat, veterinärkostnader), och framför allt har man tid. Hur gör vi med hunden på dagarna?

Idag är vår hund 5 år och vi har en dotter på 1 år. Så jag kunde plugga färdigt och jobba upp en bra sgi innan vi fick barn och utan att längta ihjäl mig :)

• arcelence
    TrueLove12 skrev 2017-12-29 18:07:56 följande:
    Ja de är de och man tänker ju bara mer och mer på de med och nu speciellt då vi har börjat försöka och väntan på att mens dagarna ska gå just med att ja vill göra graviditets test i januari så hoppas inte jag får mens om 10 dagar.

Varsegod du får gärna prata med mig om du vill.

Ja de kan ju vara svårare men fråga honom vad han tycker och tänker om barn tex?

Ja har tyvärr oxå haft rötägg genom åren
    får man fråga om du har fått mensen och hur det har gått? vad skönt att veta <3 du får gärna prata med mig om det hela också!

jaa, frågade häromdagen lite enkelt och han var överens om att skaffa barn om ca senast 4 år så det känns bra iaf. man är lugnad även om ens längtan inte är borta helt, men försöker tänka att jag kommer precis hinna bygga upp livet lite till innan
  • arcelence
    Fröken W skrev 2018-01-01 21:13:29 följande:

Hej!

Jag förstår din längtan. Jag själv längtade också galet mycket när jag var 23-24 år. Just då pluggade jag och fattade att det inte var läge men längtan fann ju där ändå. När vi båda var 25 köpte vi därför en hund och det kanske låter konstigt, men det tog bort min längtan. Jag fick något annat att lägga min kärlek och omsorg på. I efterhand tänker jag att det var ett bra beslut, vi har verkligen fått öva oss i att ta hand om en annan levande varelse vilket krävt ansvar och planering. Men att köpa hund kräver ju också eftertanke, kan man tänka sig att ta hand om en hund 10-15 år framåt, har man råd (inköp, försäkring, mat, veterinärkostnader), och framför allt har man tid. Hur gör vi med hunden på dagarna?

Idag är vår hund 5 år och vi har en dotter på 1 år. Så jag kunde plugga färdigt och jobba upp en bra sgi innan vi fick barn och utan att längta ihjäl mig :)

vad härligt att hunden hjälpte med din längtan/förberedelse inför barn! tänker också att det handlar en del om hur man vill lägga sin kärlek och omsorg på något. hade en egen hund i 10 år förut och grät aldrig ordentligt efter hans död förens vid den här tidpunkten, då har det gått över till att man saknar "sitt barn" lite mer. såg mig alltid som hans mamma

låter som rena rama drömmen att ha hund och bebis, kul att allting löste sig så fint!
  • Lovatic91
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-16 10:32:34 följande:

Insåg att jag inte alls svarade på din fråga. Förlåt. Dessutom blev min smilegubbe en massa frågetecken.

Hur Som, båda måste ju vara eniga. Förklara fördelar a med att skaffa barn tidigt för din partner. Personligen förstår jag inte alls varför folk väntar i en oändlighet på att skaffa barn. Man vill ju inte vara närmare pensionsåldern när barnen inte längre står i beroendeställning.

Man kan inte bara ha sex och sen väntar man barn. Det funkar inte riktigt så.

Många vill hitta en fast partner och för vissa tar det många år.

Utredningar och allt möjligt. Vissa kan inte bli gravida heller. Men som sagt det handlar om så mycket mer än att ligga med någon för att en bebis ska bli till.
  • Lovatic91
    Rumpelstiltskins skrev 2017-12-16 10:30:36 följande:

Ja man är väldigt ung när man är 21 men inte för att skaffa barn. Jag gjorde det och är så tacksam för det. Jag vill inte ha fler än ett barn och när han är 20 år, vuxen och förhoppningsvis självständig då är jag bara 40 och har hela livet framför mig. ????

Bara för att du är 40 år när din son är 20 år betyder det inte att du har hela livet framför dig.

Jag menar livet har inga garantier förutom att vi någon gång alla kommer dö. Och alla över 40 år som får barn har inte kanske valt det. Det kan finnas orsaker till det.

Jag och min sambo hade inte kunnat börja försöka tidigare. Vårt krav var tillsvidareanställning först eftersom det inte är så himla kul att vara arbetslös efter föräldraledigheten.
  • Claraaa

Hur går det för dig? :) här väntar vi också på vårt pluss..!

• arcelence
    Claraaa skrev 2018-01-15 22:40:58 följande:

Hur går det för dig? :) här väntar vi också på vårt pluss..!

Svarade i pm!
  • arcelence

Kan ge en liten update i tråden också btw: vi kommer börja köra oftare utan skydd, sen planeras barn om upp till ca 4 år (senast)!

Svar på tråden Så bebissjuk att jag spricker