• SweetJune

Vilka förskoletider för en nästan 2-åring och 4,5 åring?

Hej

När vi kommer skola in minstingen kommer hon vara 1 år och 9 månader och sonen kommer vara 4,5 år. Han gick 3 dagar första året 9-14, andra året 4 dagar 9-14 och nu för första gången gick han 5 dagar 9-14 (hämtar ofta redan vid 13) och han var helt slut igår efter fem men "korta" dagar. Väldigt trött. Min tanke var att båda skulle gå fem korta dagar men det blir nog för mycket, speciellt för minstingen? Vilka tider lämnar ni och vad tycker ni är bra? Ledig på fredagar och övriga dagar 9-14/15? hade ni föredragit att vara tillsammans hela familjen på fredagar eller att någon av oss är hemma själv på fredagar och den andra slutar tidigare två dagar?

Tacksam för råd

• Svar på tråden Vilka förskoletider för en nästan 2-åring och 4,5 åring?
  • SweetJune

Jättetacksam att ni delar med er och känns som det blir fyra dagar. Nu när vi testade fem så kändes det som stor skillnad. Han var trött när jag hämtade kl 13 (även om andra faktorer kan ha påverkat). I och med att jag har ett flexibelt jobb men jobbar kvällar också (på gott o ont) så kan jag hämta tidigt och sen åka iväg när maken kommer. Blir tufft för honom när de är som tröttast, ge mat, lägga osv men får planera så man lägger det till kanske två kvällar i veckan. Pojken är inte en storätare på förskolan heller därför känns det bra att ge ordentlig frukost innan vi lämnar och sen blir det att vi hämtar före eller efter mellis. Har ni skyddat er sgi, dvs tagit ut fp den tid ni gått ner eller har ni sänkt sgi? Vi tänkte skydda tills barn tre och sedan hellre spara dagar för att förlänga lov osv

• SweetJune
    Anonym (pappa) skrev 2017-12-16 10:09:17 följande:

Vi har barn i ungefär samma ålder. De går tre dagar i veckan 8:30-14:30. Det känns passligt för oss, barnen tycker alltid om att gå till förskolan eftersom de inte upplever det som ett tvång fem dagar i veckan.

Så där allmänt tycker jag man kan tänka som så, att om barnen är onormalt trötta eller gråter ofta när de blir lämnade eller uppvisar andra återkommande negativa "symptom", är det absolut dags att fundera på kortare/färre dagar i förskolan.

Hämtade ni före el efter mellis (14.30)? På våran börjar dem äta 14.15 Tack
  • Anonym (Hoppsan)

Har nu förstått att jag hade min äldsta för länge på dagis. Hon var nästan 2år när hon började men gick sedan från 05.30-18.15 nästan alla dagar i veckan...

• phillipha
    SweetJune skrev 2017-12-16 07:54:47 följande:

Tack för att du delade med dig. Vi planerar också en trea, vad har ni för åldersskillnad? När maken jobbade 80% första året när tvåan kom (100% ledig första två månaderna och sommarlovet) tog det väldigt hårt på ekonomin. Jag föräldraledig. Men det var underbart att vara hemma mer tillsammans. Det blir nog tufft ekonomiskt.. Han är inte högavlönad och vi blir mer beroende av min inkomst. Jag har dock 100 % provisionslön men jag styr mina tider själv. Vi kan ju testa en termin och se hur vi får ihop det.

En tanke är att han går ner till 75% och slutar tidigare på torsdagar o helt ledig fredagar så blir det lite mer sammanhängande.

Det skiljer 18 månader mellan de yngsta. Ur ett barnperspektiv är e ledig dag i veckan - gärna onsdag det bästa. Det blir ett avbrott i mitten för dom. Barn har inte samma tidsperspektiv som vi vuxna och förstår inte skillnaden om du kommer 3 eller 4 och hämtar däremot en ledig dag är bra för dom.

Om jag vore er skulle jag absolut satsa på att din man går ner 20% och lägger det på en dag i veckan och om du sen km korta lite för att kunna hämta eller lämna tidigar/senare är ju det toppen. Vi har alltid helst lämnat tidigt och då hämtat tidigare då vi var morgonpigga barn som dessutom äter bättre frukost på föris än hemma.
  • SweetJune
    phillipha skrev 2017-12-16 13:59:59 följande:

Det skiljer 18 månader mellan de yngsta. Ur ett barnperspektiv är e ledig dag i veckan - gärna onsdag det bästa. Det blir ett avbrott i mitten för dom. Barn har inte samma tidsperspektiv som vi vuxna och förstår inte skillnaden om du kommer 3 eller 4 och hämtar däremot en ledig dag är bra för dom.

Om jag vore er skulle jag absolut satsa på att din man går ner 20% och lägger det på en dag i veckan och om du sen km korta lite för att kunna hämta eller lämna tidigar/senare är ju det toppen. Vi har alltid helst lämnat tidigt och då hämtat tidigare då vi var morgonpigga barn som dessutom äter bättre frukost på föris än hemma.

Tack, har aldrig tänkt på mitt i veckan utan fredag el måndag kändes som mer vanligt men håller med att mitt i veckan kan vara skönt och låta dem vila ut. Sedan kan det vara skönt med långhelg också.
  • Anonym (R)

Om ni vill ha en ledig dag i veckan skulle jag hellre lagt den på onsdagen än fredagen av två anledningar:

1. Om barnen redan nu är så trötta fastän de har så korta tider i förskolan så blir det mer ett avbrott och chans att vila upp sig om den lediga dagen ligger mitt i veckan än om de måste gå alla dagar i rad (då går de två dagar i rad istället för fyra)

2. Det blir kortare tid som de är ifrån förskolan i sträck (två dagar istället för tre) vilket gör att det blir kortare omställningstid efter helgen och de kommer lättare in i rutinerna på förskolan igen efter helgen

Upplever du och pedagogerna att 4,5-åringen har kommit in i gruppen bra fastän han går så korta tider?

• modsey

När våra var i den åldern lämnade oftast efter frukosten ca 9 och hämtade oftast kl 14. Vi hade lyxen att vara lediga med dem två dar i veckan. Oftast måndag och fredag.

• SweetJune

Känns som flera av er tycker onsdag mitt i veckan känns som en bra dag att vara ledig. Fredag kändes mer "vanligt" och att man förlänger helgen. Men ur barnens perspektiv kan jag förstå att onsdag känns som en bra dag så de återhämtar sig. Vad tycker ni andra?

• nnnnnnnn

Hade tagit ledigt onsdagar om det var möjligt. Bättre med: kort vecka - ledigt - kort vecka - helg.

Sen har det inte varit så stor skillnad på hur trötta våra barn varit om vi hämtat 14 eller 16, så hellre lite längre dagar, men fler lediga eller rejält korta dagar tex 8-12.
    Så istället för 9-14 (= 3,5-5 h arbetstid beroende på restid och lunchtid) * 5 dagar = 17,5 - 25 h arbetstid, så hade jag lagt samma antal timmar på 3-5 dagar tex: mån 8-12 (eller tex 10-14, 12-16), tis 8- 16.30, tors 8-16.30, fre 8-12.
    För slutar man 12 har man hela eftermiddagen på sig att leka, mysa, gå till biblioteket, badhuset osv.
    Lägger man tiderna såhär så ha man fördelen av långhelg, då helgen startar fredag kl 12 och slutar på måndagen (särskilt lång blir helgen om man lämnar barnen på em eller till lunch på förskolan). De långa dagarna blir långa, men då har man maten färdig hemma så man bara värmer något enkelt tex färdiglagad lasagne eller gryta/soppa, sen blir det kvällsmys, kanske bada/duscha och sen sova.

• Alexi
    Anonym (Hoppsan) skrev 2017-12-16 11:53:42 följande:
    Har nu förstått att jag hade min äldsta för länge på dagis. Hon var nästan 2år när hon började men gick sedan från 05.30-18.15 nästan alla dagar i veckan...
    Det kan ju inte ens vara lagligt...
  • Anonym (S)
    Alexi skrev 2017-12-27 10:03:37 följande:

Det kan ju inte ens vara lagligt...

Vilken lag menar du skulle gå in och reglera det?

Min minsta är två nu och går väldigt oregelbundet då jag jobbar rotation. Oftast ledig en eller två dagar mitt i veckan och de andra dagarna går hon antingen 07-16 eller 10-17. Fungerar jättebra. Aldrig ledsen eller trött när vi hämtar.
  • Alexi
    Anonym (S) skrev 2017-12-27 10:15:07 följande:
    Vilken lag menar du skulle gå in och reglera det?

Min minsta är två nu och går väldigt oregelbundet då jag jobbar rotation. Oftast ledig en eller två dagar mitt i veckan och de andra dagarna går hon antingen 07-16 eller 10-17. Fungerar jättebra. Aldrig ledsen eller trött när vi hämtar.
    Typ socialtjänstlagen... Att behöva vara på förskolan i typ 13 timmar borde vara grund för insatser från soc, eftersom inte ens vuxna inte får arbeta så länge...
  • tvillingmammaVastmanland

Mina tvillingar började på förskola när de var 23 månader. De gick från 07.50 till 15:00.

Detta var jättebra tider för våra barn. Frukost serverades 08:00 , det var pedagogiska aktiviteter på förmiddagen, lunch, middagsvila. Sen var det mellis 14:30. Så jag hämtade glada och mätta barn. Det var en liten grupp på tretton barn och tre pedagoger, i en liten småbarnsavdelning så det var ganska lugnt.

Det beror ju både på barnet och förskolan, hur mycket de orkar.

Just tiden 9-11 är ju viktigast , det är då den pedagogiska verksamheterna är på de flesta förskolor.

SweetJune skrev 2017-12-26 21:41:49 följande:

Känns som flera av er tycker onsdag mitt i veckan känns som en bra dag att vara ledig. Fredag kändes mer "vanligt" och att man förlänger helgen. Men ur barnens perspektiv kan jag förstå att onsdag känns som en bra dag så de återhämtar sig. Vad tycker ni andra?

Jag skulle varit ledig på fredag för barnens skull.

Det kan bli hoppigt att vara ledig mitt i veckan, de kommer ur rytm. På vår förskola höll de ofta på med något projekt måndag till torsdag och då var det ju synd att missa en dag mitt i veckan. På fredag var det typ film och glass. Barnen ville dock inte vara lediga på fredagar, de ville inte missa filmen och glassen. Så ofta hämtade jag två på fredagen om jag ville korta ner veckan lite.
    Gulimugg skrev 2017-12-16 07:20:37 följande:

Våra har gått från 8:30 till 15. Den ena blev rätt trött men den yngsta hade orkat betydligt längre. Man får utgå från familjens möjligheter och barnets personlighet. Och hur förskolan är också.

Vi har föredragit att båda föräldrarna jobbar deltid och börjar och slutar jobbet samtidigt, alltså inte saxat för att korta barnens dagar. Det har känts viktigt för att äktenskapet ska må bra under småbarnsåren. Vi hjälps åt under morgonrutinerna och de ibland lite trötta och griniga eftermiddagarna.

Ja, så har vi också gjort. Vi har varit båda hemma och hjälpts åt med middagen och ingen har behövt jobba hemifrån på kvällarna, förutom i undantagsfall , typ en kväll i månaden.
  • Anonym (S)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-12-27 10:31:30 följande:

Jag skulle varit ledig på fredag för barnens skull.

Det kan bli hoppigt att vara ledig mitt i veckan, de kommer ur rytm. På vår förskola höll de ofta på med något projekt måndag till torsdag och då var det ju synd att missa en dag mitt i veckan. På fredag var det typ film och glass. Barnen ville dock inte vara lediga på fredagar, de ville inte missa filmen och glassen. Så ofta hämtade jag två på fredagen om jag ville korta ner veckan lite.

Håller inte alls med. Alla våra barn har uppskattat en ledig dag mitt i veckan. Men de har i och för sig inte varit såna som hela tiden längtat efter förskolan utan alltid valt att vara hemma om de fått.
  • Anonym (R)
    nnnnnnnn skrev 2017-12-26 23:19:58 följande:

Hade tagit ledigt onsdagar om det var möjligt. Bättre med: kort vecka - ledigt - kort vecka - helg.

Sen har det inte varit så stor skillnad på hur trötta våra barn varit om vi hämtat 14 eller 16, så hellre lite längre dagar, men fler lediga eller rejält korta dagar tex 8-12.
    Så istället för 9-14 (= 3,5-5 h arbetstid beroende på restid och lunchtid) * 5 dagar = 17,5 - 25 h arbetstid, så hade jag lagt samma antal timmar på 3-5 dagar tex: mån 8-12 (eller tex 10-14, 12-16), tis 8- 16.30, tors 8-16.30, fre 8-12.
    För slutar man 12 har man hela eftermiddagen på sig att leka, mysa, gå till biblioteket, badhuset osv.
    Lägger man tiderna såhär så ha man fördelen av långhelg, då helgen startar fredag kl 12 och slutar på måndagen (särskilt lång blir helgen om man lämnar barnen på em eller till lunch på förskolan). De långa dagarna blir långa, men då har man maten färdig hemma så man bara värmer något enkelt tex färdiglagad lasagne eller gryta/soppa, sen blir det kvällsmys, kanske bada/duscha och sen sova.

Jag rekommenderar inte att man lämnar barnet senare än kl 9 av två anledningar:

1. Oftast har man huvuddelen av den pedagogiska planerade undervisningen förlagd på förmiddagen (någon gång runt kl 9 oftast)

2. Många barn som blir lämnade runt 10 och senare blir ofta förvirrade och ledsna, särskilt om de är vana vid att bli lämnade tidigare

Min erfarenhet är att det är mycket bättre att hämta tidigt istället för att lämna sent om man vill korta ner dagen.
    Anonym (R) skrev 2017-12-27 11:36:37 följande:
    Jag rekommenderar inte att man lämnar barnet senare än kl 9 av två anledningar:

1. Oftast har man huvuddelen av den pedagogiska planerade undervisningen förlagd på förmiddagen (någon gång runt kl 9 oftast)

2. Många barn som blir lämnade runt 10 och senare blir ofta förvirrade och ledsna, särskilt om de är vana vid att bli lämnade tidigare

Min erfarenhet är att det är mycket bättre att hämta tidigt istället för att lämna sent om man vill korta ner dagen.
    Håller med.

Om man har möjlighet att påverka sina arbetstider tror jag också det är bäst om man kan hålla samma tider varje dag. Barn (och vuxna med egentligen) mår bäst med rutiner och en regelbunden rytm.

Jag skulle också fråga på förskolan vilka tider som passar bäst att hämta och lämna enligt dem, om man nu kan påverka sina arbetstider.
    På vår förskola fick man inte lämna mellan klockan åtta och nio, då barnen åt frukost. Inte heller fick man hämta mellan två och tre på eftermiddagen, då var det mellis. Det gav personalen bättre möjlighet att ta hand om barnen på ett bra sätt.
Svar på tråden Vilka förskoletider för en nästan 2-åring och 4,5 åring?