nnnnnnnn skrev 2017-12-26 23:19:58 följande:
Hade tagit ledigt onsdagar om det var möjligt. Bättre med: kort vecka - ledigt - kort vecka - helg.
Sen har det inte varit så stor skillnad på hur trötta våra barn varit om vi hämtat 14 eller 16, så hellre lite längre dagar, men fler lediga eller rejält korta dagar tex 8-12.
Så istället för 9-14 (= 3,5-5 h arbetstid beroende på restid och lunchtid) * 5 dagar = 17,5 - 25 h arbetstid, så hade jag lagt samma antal timmar på 3-5 dagar tex: mån 8-12 (eller tex 10-14, 12-16), tis 8- 16.30, tors 8-16.30, fre 8-12.
För slutar man 12 har man hela eftermiddagen på sig att leka, mysa, gå till biblioteket, badhuset osv.
Lägger man tiderna såhär så ha man fördelen av långhelg, då helgen startar fredag kl 12 och slutar på måndagen (särskilt lång blir helgen om man lämnar barnen på em eller till lunch på förskolan). De långa dagarna blir långa, men då har man maten färdig hemma så man bara värmer något enkelt tex färdiglagad lasagne eller gryta/soppa, sen blir det kvällsmys, kanske bada/duscha och sen sova.
Jag rekommenderar inte att man lämnar barnet senare än kl 9 av två anledningar:
1. Oftast har man huvuddelen av den pedagogiska planerade undervisningen förlagd på förmiddagen (någon gång runt kl 9 oftast)
2. Många barn som blir lämnade runt 10 och senare blir ofta förvirrade och ledsna, särskilt om de är vana vid att bli lämnade tidigare
Min erfarenhet är att det är mycket bättre att hämta tidigt istället för att lämna sent om man vill korta ner dagen.