• Anonym (deprimerad och förvirrad)

Är han psykopat eller narcisist eller bara ointresserad av mig?

Jag läser om andras inlägg här och tycker många skriver att de är tillsammans med narcisister. Jag har aldrig tänkt tanken på att min kille är det. Eller ex då jag försöker gå ifrån honom. NI som vet hur en narcisist är eller psykopat, skulle ni säga att detta stämmer in på honom? Eller är han bara en skitkille som är otrogen? 

Han har ljugit för mig från början om att han inte träffat någon annan än mig. Jag har efter stark magkänsla alltid hittat bevis. Alltifrån trosor i hans byrålåda till sms-historik, naggellack på sängbordet, långa hårtstån i hans tröja, smink i ansiktet. tjejer som kommit ut från hans lägenhet, tjejer som sagt till mig att han raggat på dem och försökt få de i säng osv osv. Dum och naiv har jag velat tro honom. 

I SAMTLIGA FALL nekar han totalt till att det har hänt och har alltid en förklaring. Antingen har jag hittat på eller så är det en tjej han nobbat, en tjej som vill ha honom och inte slutar sms, ett skämt bara han hade tråkig, gammalt sms "det var ju för ett år sen jag låg med henne inte nu", jag missuppfattar, jag är svartsjuk och fattar inte, trosorna är från hans fd sambo, osv osv. Inte en enda gång har han erkänt att han varit otrogen. "Jag är ju med dig hela tiden" "Skulle jag vara med dig om jag inte ville vara med dig"? 

När jag gör slut, vilket har hänt flera gånger så tar det slut - tror jag. Men det tar max 2 veckor och han vill börja ses igen och vill vara min bästa vän om jag inte vill vara tillsammans med honom. Så vi har börjat ses och han pratar då med mig som om jag är hans vän. Säger att pga att jag inte har så mycket tid pga små barn hemma så är det ingen ide att ha en relation med någon man, tiden finns inte för mig. Det vet jag ju. Efter ett tag återgår han till att vilja ha mer än vänskap med mig och jag har gett efter och han har lovat att bara vara med mig nu. Varje gång har samma saker hänt, magkänsla att han ljuger och sen kommer mina bevis. Och historien har upprepat sig. Ibland har det varit slut i 4-5 månader.

Nu är det säkert 6:e gången jag gjort slut. Jag har noll förtroende för män. I mina ögon är alla lögnare. Trots att jag inte haft så många i mitt liv och inte kan tala om "alla" i den bemärkelsen. Det gick 2 veckor och han skriver och frågar hur jag mår och om jag vill ses över en kaffe eller något bara. Jag har stått emot i tre månader nu. Han sms fortfarande. Som en vän. Dvs frågar hur jag mår och om jag vill ses. Varje gång säger jag normalt nej och jag pratar också med honom som en vän i sms, dvs är lugn och svarr bara kort "Det är bra med mig jobbar och det som vanligt", typ i den stilen inget mer. 

Jag vet att jag gör fel. Jag borde bryta helt. Jag förstår inte ens mig själv varför jag inte kan göra det. Jag kan inte sätta ord på mina känslor och jag kan inte förstå hur han är. Det känns som om jag inte kan se honom vem han är! Jag förstår inte hans beteende! Är han bara en otrogen kille som inte kan säga sanningen? Eller är han sjuk i huvudet på något vis? Varför fortsätter han sms när jag sagt att jag aldrig mer vill ha honom i mitt liv pga att jag mår då dåligt av honom. Ja jag svarar ju men jag vill inte ses. Men ändå fortsätter han att fråga varje vecka om jag vill ses. Han säger inte att han vill gifta sig med mig, bli sambo eller bli tillsammans. Han vill ses och typ fika. Precis som alla andra gånger jag gjort slut. Hur många killar gör så här? Är det normalt? 

Jag förstår inte och jag är rädd att jag blivit skadad av den här relationen. Kan någon ge mig bra konkreta tips på hur jag går vidare. Det har gått 6 år snart och jag känner mig så deprimerad efter allt som hänt. Alla känslor att han ljuger de kommer varje natt jag drömmer olika drömmar om tjejer och hur han ljuger. Så varje morgon vaknar jag med lika starka ångestkänslor och mår dåligt. 

Vad ska jag göra? Jag orkar inte mer med de här känslorna av ångest inför hur dum i huvudet jag har varit i alla år och trott på honom. 

Snälla kritisera mig inte jag vet att jag gjort fel som gått tillbaka gång på gång men jag hoppades på att NU hade han insett att han ville ha mig. Annars skulle han väl hållit sig borta, så har jag resonerat. :( 

• Svar på tråden Är han psykopat eller narcisist eller bara ointresserad av mig?
  • Anonym (Nadine)
    Anonym (B) skrev 2018-01-19 22:07:28 följande:

Jag är kvinna och jag har varit våldsam mot min sambo lika mycket som han mot mig vi har båda gjort övertramp, ingen som behöver vara psykopat eller narcissist för det, definitivt inte narcissist de hade aldrig någonsin kunnat säga "jag har gjort ett fel i mitt liv" inte i något,någonsin.

Och psykopat, de skrattar ju bara åt verkligheten de bryr sig inte fast de just dödat tio människor så rycker de pp axlarna. Inte många som är psykopater heller

Men väldigt väldigt många kan skrika vara agressiva slåss säga dumma saker anklaga vara svartsjuka vara tysta undvika fly eller utåtagerande eller bli ihop Göta slut bli ihop eller vara otrogna - och vara en vanlig människa som inte mår bra i sig själv. Det är olika var man känner att man fått nog. Det beror på från person till person. Är du eller barnen i fara det är kanske en bra gräns. Eller att du mår dåligt varenda dag du möter människan du älskar inte personen du vill vara med andra. T.ex.

Ja. Jag visste att du projicerade när du skrev om människor som är medskyldiga till våldet och väljer att vara offer.

Det är projektion, du pratar om dig själv.

Det finns helt andra relationer (våld i nära relation) som har ett annat mönster än det du själv varit med och skapat i din relation. Och där (våld i nära relation) är mönstret att en faktiskt är ett offer. Du har inte varit med om det själv och du kan inte förstå ts eller ge några råd i den här frågan, du är för begränsad av din egen projektion.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (B) skrev 2018-01-19 21:57:19 följande:

Jag har mött människor med narcissistiska drag, eftersom osäkra människor kan bete sig ganska likt en narcissist och många har svårt självkänsla / lågt självförtroende, men bara en gång jag mött en som har de där signalerna som inte går att tvivla på eller se förbi, och nej, ingen trevlig upplevelse,

de fattar ju inte vad de gör mot andra människor? Det är obehagligt. Och dessa jobbar oftast i centrum av samhället , sociala, omtyckta, utåtriktade, på ytan fantastiska. De jobbar oftast med barn, omsorg,volontärarbete, hjälporganisationer, sociala jobb,för de vill utåt sett se ut som den totala motsatsen till den människan de är.

Ja, att ha narcissistiska drag är inte särskilt ovanligt. Alla människor har ju någon grad av narcissism.

Men som du säger. Det här var något helt annat.

Jag antar att du pratar om att kvinnliga delarna av dessa människor som söker sig till den typen av jobb. Finns det forskning t.o.m.?
  • Anonym (Lo)
    Anonym (B) skrev 2018-01-19 22:07:28 följande:

Men väldigt väldigt många kan skrika vara agressiva slåss säga dumma saker anklaga vara svartsjuka vara tysta undvika fly eller utåtagerande eller bli ihop Göta slut bli ihop eller vara otrogna - och vara en vanlig människa som inte mår bra i sig själv. Det är olika var man känner att man fått nog. Det beror på från person till person. Är du eller barnen i fara det är kanske en bra gräns. Eller att du mår dåligt varenda dag du möter människan du älskar inte personen du vill vara med andra. T.ex.

Ja, precis och då måste man göra slut för bådas bästa. Jag tycker att TS partner verkar vara där. Sedan finns det ofta ett visst beroende i relationer varför det är svårt att gå i sär, även om man borde.
  • Anonym (man)

Narcissist eller inte så är han i vilket fall som helst är stort jävla rövhål och den stora frågan är varför du fortfarande är ihop med idioten? 

• Anonym (Jolle)

1. Tjejer gör exakt samma sak och enligt statistik är kvinnor mer otrogna än män. 

2. Dumpa snubben för fan. Du ska inte gå runt med ångest över vad han gör och säger och behöva spendera din tid med att leka privatdetektiv.

Anonym (man) skrev 2018-01-22 16:00:00 följande:

Narcissist eller inte så är han i vilket fall som helst är stort jävla rövhål och den stora frågan är varför du fortfarande är ihop med idioten? 

Det är slut nu ändå....skönt att fler här tycker han är ett pucko.
    Anonym (Jolle) skrev 2018-01-22 19:10:04 följande:

1. Tjejer gör exakt samma sak och enligt statistik är kvinnor mer otrogna än män. 

2. Dumpa snubben för fan. Du ska inte gå runt med ångest över vad han gör och säger och behöva spendera din tid med att leka privatdetektiv.

Det är sant många av mina kompisar (tjejer) bedrar och har bedragit sina män. Och sen tagit tillbka dem som leksaker. 

Jag har gjort slut nu med min iallfall...men tilliten till någon ny lär vänta.
  • Anonym (man)

Jag tror inte det handlar så mycket om att hitta konkreta bevis, det du redan har räcker gott och väl för de flesta. Problemet är att du inte VILL tro att han är den skithög alla bevis pekar på så egentligen spelar det ingen roll hur mycket konkret du hittar du kommer ändå känna att du behöver mer.

Under tiden går klockan och du blir mer och mer förstörd och svag tills han kan ta hem en brud och dra på henne framför dina ögon utan att du drar, cirkusen slutar när HAN tröttnar på dig och hoppar på något nytt och kör samma rutin.

• Anonym (man)
    Anonym (deprimerad och förvirrad) skrev 2018-01-29 21:44:57 följande:
    Det är sant många av mina kompisar (tjejer) bedrar och har bedragit sina män. Och sen tagit tillbka dem som leksaker. 

Jag har gjort slut nu med min iallfall...men tilliten till någon ny lär vänta.
    Bra, men gå inte tillbaka som du gjort förr, du vet ju vad som väntar.
  • Wadu

Han är inte psykopat eller med rätt ord person med antisocial personlighetsstörning och inte heller narcissistisk personlighetsstörning. Har själv diagnosen som folk kallar psykopat och om han var de skulle du aldrig hitta bevis. Dessa diagnoser handlar mycket mer än om manipulera och otrohet såväl som lögn vet att de kan vara lättare att hantera genom sätta en störning på någon men i detta fall tror jag de enbart att person har fortsatt detta mönster då du visar att du ändå är tillgänglig för honom oavsett beteende.

• KlunsSmurfen
    Är han psykopat eller narcisist eller bara ointresserad av mig?

Finns lite info om det i de trådarna
    www.familjeliv.se/forum/thread/78331040-ar-min-sambo-narcissist/1/nick/78333169
    www.familjeliv.se/forum/thread/78250352-min-kille-slog-mig-igar/3/nick/78403602
    AndreaBD skrev 2017-12-16 17:30:00 följande:
    Okej, det kan vara en psykopat eller narcissist. Om man har en sån misstanke så brukar man kunna se att de bara spelar empati. Observera t.ex. om han ibland struntar i det, för att det bara är en liten grej. Då kan man se exempel av total brist på empati, för att den personen tycker att det är en sån oviktig, liten grej, så att han inte behöver låtsas där. Men en normal människa visar ju ändå empati, även om det är en liten grej.

Man brukar också märka att det som personen säger och det han gör inte alls stämmer ihop. Det är generellt ett tecken på personlighetsstörning. Och även att inte kunna anpassa sig till olika situationer (framför allt om det inte går som man vill), det är också generellt typiskt för personlighetsstörning.

Du bör inte utsätta dig för en sån person alltför länge. Såna människor dränerar en på energi. Det är onödigt.

• KlunsSmurfen
    Anonym (deprimerad och förvirrad) skrev 2017-12-16 19:24:34 följande:
    Det stämmer. Han kommer ofta med "råd" till mig. Råd som faktiskt låter vädigt rimliga. Dock följer han ju inte själv sina egna råd. Och det roliga är att han aldrig förlåter sitt ex som var otrogen mot honom medan han själv anser sig kunna bli förlåten gång på gång. 
    Om han nu skulle vara en narcissist så är det mesta negativa med hans ex (och andra) antagligen en projektion/spegelbild av det negativa med honom själv.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (hmmmm) skrev 2018-01-16 19:08:50 följande:
    Narcissister funkar så (om det är det han är), de dejtar bara för att vinna egna fördelar, sånt som kan stärka deras ego. Mitt ex dejtar bara rika och till synes framgångsrika kvinnor. Eftersom jag känner honom så väl så kan jag också förstå (barnen berättar grejerna) när det han gör enbart är för att riktigt "hoka" kvinnan. Han hatar att grejja i skogen, men gillar kvinnan att plocka svamp, ja då blir det svamp etc etc, På så sätt får han dem upp på pedistalen, få dem att tro att de är speciella och värda all uppmärksamhet från denne "to good to be true-man". Gemensamma intressen (som inte existerar eftersom han vänder kappan efter vinden). Har någon råkat illa ut, dödsfall eller nåt, ja då har han ett trumfkort att spela hårt på som den empatiske och stöttande (usch). Sedan ner med dem i avgrunden, inte svara, ignorera dem dupma och så all-in på nästa offer. Så där håller det på on and on ... Man kan inte fatta att någon kan vara så utan ånger och skam, bara utnyttja, liksom...!
    "få dem att tro att de är speciella och värda all uppmärksamhet från denne"
    Jag tror att det bara är halva anledningen.
    En narcissist är beroende av "narcissistic supply" och vill hemskt gärna bara umgås med speciella människor eftersom det får honom att känna sig speciell.

N har en tendens att idealisera de som fyller på hans "narcissistic supply", och ser dem som speciella för att kunna manipulera sin egen verklighet för att göra sig själv mer betydelsefull och eftersom de är en förlängning av honom själv kan det ju funka rätt bra.

Om hans "narcissistic supply" tycker om att plocka svamp måste det vara bra att plocka svamp samtidigt som han är som en kameleont som måste skifta färg får att få vad den vill ha.

När N inte får som han vill måste ju det betyda (i hans verklighet) att kvinnan är helt knäpp för det kan ju inte vara fel på honom.

"Man kan inte fatta att någon kan vara så utan ånger och skam...."
    Det är han inte, försvarsmekanismerna som kämpar för att förtränga det är mer som artificiell intelligens och känslorna ånger och skam blir mer som ilska och vrede.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (B) skrev 2018-01-19 21:57:19 följande:
    Jag har mött människor med narcissistiska drag, eftersom osäkra människor kan bete sig ganska likt en narcissist och många har svårt självkänsla / lågt självförtroende, men bara en gång jag mött en som har de där signalerna som inte går att tvivla på eller se förbi, och nej, ingen trevlig upplevelse,

de fattar ju inte vad de gör mot andra människor? Det är obehagligt. Och dessa jobbar oftast i centrum av samhället , sociala, omtyckta, utåtriktade, på ytan fantastiska. De jobbar oftast med barn, omsorg,volontärarbete, hjälporganisationer, sociala jobb,för de vill utåt sett se ut som den totala motsatsen till den människan de är.
    "Och dessa jobbar oftast i centrum...."
    Om de kan, har intelligensen, har självförtroendet att göra det och vill ha just den sortens uppmärksamhet och bekräftelse.
    Alla narcissister har inte den förmågan att vara så sociala och omtyckta, de kan vara fördumma för det.

Deras narcisssitic supply är ju vad de själva anser vara positivt

The Somatic and the Cerebral Narcissist
    www.selfgrowth.com/articles/The_Somatic_and_the_Cerebral_Narcissist.html

The Double Reflection Narcissistic Couples and Narcissistic Types - Malignant Self Love
    www.healthyplace.com/personality-disorders/malignant-self-love/the-double-reflection-narcissistic-couples-and-narcissistic-types/
  • KlunsSmurfen
    Wadu skrev 2018-01-30 00:34:39 följande:

Han är inte psykopat eller med rätt ord person med antisocial personlighetsstörning och inte heller narcissistisk personlighetsstörning. Har själv diagnosen som folk kallar psykopat och om han var de skulle du aldrig hitta bevis. Dessa diagnoser handlar mycket mer än om manipulera och otrohet såväl som lögn vet att de kan vara lättare att hantera genom sätta en störning på någon men i detta fall tror jag de enbart att person har fortsatt detta mönster då du visar att du ändå är tillgänglig för honom oavsett beteende.

Psykopat beteende ingår liksom i diagnosen antisocial personlighetsstörning så det är ingen mörk hemlighet de lyckas dölja för alla som släpper dem nära, de har inte lust med det eftersom de har ett psykopat beteende och om du skulle ha diagnosen (och inte bara påstår det för att verka trovärdig) kan man ändå ta för givet att du bara skriver BS i hela inlägget för att du antagligen bara hittar på eller bara inbillar dig.
Svar på tråden Är han psykopat eller narcisist eller bara ointresserad av mig?