Anonym (chockad) skrev 2018-01-19 15:07:02 följande:
Jag uppskattar verkligen alla videos och länkar. Men det är inte bara att jag inte kan sätta en diagnos på om han är psykopat, sociopat eller narcissist det är att jag inte vill. Jag bryr mig egentligen inte om ifall han har några personlighetsstörningar eller uppförandestörningar, det känns inte nödvändigt att ens spekulera i. Jag vet att en ?normalfungerande? kille inte skulle bete sig såhär mot sin flickvän. Det räcker med det.
Jag kollade på videon om trauma bonding och det var verkligen som att han beskrev en del av min situation, jag har inte varit med om ett trauma men det är ändå sjukt att människor reagerar på samma sätt fast jag trodde jag var ensam i världen om att reagera så. Verkar som man borde lära sig mer om psykologi.
Jag länkade för att du tog upp det och för folk har en tendens att vilja förstå så de har lättare för att lämna det bakom sig (och för att "makt" skriver smörja, påminner om en mytoman)
Menade inte att du skulle sätta diagnos men det kan vara väldigt lätt att utesluta
om de inte passar in.
För en psykopat är kärnan att de känner sig väldigt grandiosa och ser människor som objekt, katten som leker med råttan och de kan bli vansinniga när de inte får som de vill.
Sociopater är helt knäppa och fungerar inte normalt med andra människor så de är inte omtyckta.
För narcissisten kretsar allt runt den grandiosa självbilden eller fantasin om att vara grandios.
En overt narcissist kan vara väldigt arrogant och otrevlig eftersom de har självförtroendet att vara så och den grandiosa självbilden ger dem moraliskt rätt till det, de är inte heller omtyckta av andra.
En covert (feg) narcissist kämpar för att "bygga om" verkligheten så att den ska passa deras grandiosa fantasi.
Ingen av ovanstående skulle stanna upp i ett vredesutbrott på fyllan och be om ursäkt. En covert narcissist skulle kämpa för att skylla allt på dej för att rädda självbilden medan de övriga inte skulle bry sig.
För andra kan det helt enkelt kretsa runt deras ego.
jag tycker att ajnas förklarade det rätt bra.
Jag tänker såhär. Nu drar jag till med siffror här. Säg att 20% av hans problembeteende stämmer in på ADHD. Samtidigt stämmer 80% eller mer av hans beteende in på en respektlös, aggressiv, manipulerande kvinnomisshandlare.
Barn med ADHD kan ha dragen:
Argsinthet/irritabilitet
1. Tappar ofta besinningen
2. Är ofta lättretad och stingslig
3. Är ofta arg och förbittrad
Argumentativt/trotsigt beteende
1. Argumenterar ofta mot auktoritetspersoner eller, för barn och ungdomar, mot vuxna personer.
2. Trotsar ofta aktivt eller vägrar följa etablerade regler eller underordna sig krav från auktoritetspersoner.
3. Förargar oftast avsiktligt andra.
4. Skyller ofta på andra för sina egna misstag eller sitt eget dåliga uppförande.
Hämndlystnad
1. Har varit elak eller hämndlysten vid åtminstone två tillfällen under de senaste 6 månaderna.
(de är inte ensamma om dem)
om de inte får ordning på det under uppväxten när vuxna bestämmer över dem
så blir det ju också en del av personligheten och har 100% eget ansvar att skärpa till sig och det blir ju svårare om de har försvarsmekanismerna med sig, har svårt att hantera känslor och är väldigt ego.
www.dagensmedicin.se/artiklar/2017/02/16/nytt-stod-for-hjarnforandringar-vid-adhd/
Samma sak gäller "manlig depression" som jag länkade, alla män blir inte som psykopater när de mår skit men det kan förstärka personers sämre sidor precis som ADHD kan göra.
Pappans förlossningsdepression - Bebis - Libero
www.libero.se/du-just-nu/artiklar1/bebis/pappans-forlossningsdepression/
Partnervåld ökar under graviditeten | forskning.se
www.forskning.se/2016/11/07/partnervald-okar-under-graviditeten/
Det finns inga garantier för att han har ADHD även om han har diagnosen, det är många som får fel diagnos.
"
jag har inte varit med om ett trauma"
du fick en smäll, det kan vara väldigt traumatisk att få det av någon man tycker om och det kan ha blivit inlindat i andra starka känslor som när ni hade sex.
Hjärnan kan bli väldigt lurad av det.
"
men det är ändå sjukt att människor reagerar på samma sätt fast jag trodde jag var ensam i världen om att reagera så"
Du är inte så unik att du är den enda i världen som reagerar på ett visst sätt.
Alla hade inte reagerat på samma sätt i din situation men det kan göra det i andra situationer eller av andra anledningar, vissa är rädda för att vara själva.
Din kille kan ha blivit dissad av många tjejer som fått dåliga vibbar innan han hunnit visa sina sämre sidor.
Man vet inte i förväg hur man kommer att reagera om man inte har jättekoll på sej själv och hur man reagerar men jag tror man lär sig det på erfarenhet.
Stannar man kvar efter ett slag i ansiktet så är det en varningssignal.
De som haft en hyfsad uppväxt och trygg anknytning stannar inte kvar hos någon som är helt störd för de får inte ut något av det.
Man kan ha en helt skev uppväxt utan att vara medveten om det, man kan också vara van vid ett visst beteende utan att ha tänkt på det och det kan ställa till det i förhållanden eftersom personens beteende är helt normaliserat i en relation.
Vissa kan vara väldigt bra på att manipulera så man ska inte tänka "det kommer aldrig att hända mej"
Det brukar vara inlindat i anknytningen, han förklarar det under de första 10 minuterna
Nietzsche, "Slave Morality" and the "Fake Morality" of the Co-Dependent - YouTube
En annan grej som kan ställa till det rejält i förhållanden och övriga livet även om man bara har lite av det.