• Körabilångest

Köra bil när det är många körfält?

Jag ska åka till Sthlm imorgon har ångest över det... Aldrig kört bil där det är fler än två körfält, känns jätteläskigt när det är flera?! Men det kanske inte är det? Plus att det kommer vara minusgrader så har ångest över det också...

Jag kanske låter jätteosäker, men jag är ganska säker i min bilkörning annars men får ångest när jag ska köra långt till en ny plats.

• Svar på tråden Köra bil när det är många körfält?
  • Efraim Barkbit
    Monchichier skrev 2017-12-17 13:58:12 följande:

Ja på ett sätt har du rätt, det är olämpligt beteende, eftersom att det är olagligt! Kör du på en väg med hastighetsbegränsning över 70km/h (alltså de vägar som har en mittfil) så ska du ligga allra längst till höger, då resterande filer enbart är till för omkörningar. Annars får du upp till 1000kr i böter.

Har du körkort så har du också ett ansvar att kunna trafikförordningen.

Jag kan alltid säga att jag lämnade plats för påfart, samt lägga mig till höger då och då. Om jag vill. Dessutom kan man bara få 1000:- om man just gjort en omkörning och stannar kvar.

Du får både läsa på OCH kolla praxis.
  • Monchichier
    Ekonom10 skrev 2017-12-17 14:03:23 följande:

Hur mycket böter delas ut per år pga mittfilskörning?

Det är en ypperlig fråga för dig att ta reda på tycker jag.
  • Monchichier
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-17 14:06:14 följande:

Jag kan alltid säga att jag lämnade plats för påfart, samt lägga mig till höger då och då. Om jag vill. Dessutom kan man bara få 1000:- om man just gjort en omkörning och stannar kvar.

Du får både läsa på OCH kolla praxis.

Har man gjort en omkörning och stannar kvar får man 500kr i böter. Kör man i mittfil utan omkörning eller annan anledning så är det 1000kr.

Du kommer inte ifrån faktum att det är olagligt att ligga permanent i mittfilen.
  • Efraim Barkbit
    Monchichier skrev 2017-12-17 14:08:49 följande:

Har man gjort en omkörning och stannar kvar får man 500kr i böter. Kör man i mittfil utan omkörning eller annan anledning så är det 1000kr.

Du kommer inte ifrån faktum att det är olagligt att ligga permanent i mittfilen.

Det är tvärtom med summorna. Det är inte olagligt att ligga permanent i mittfilen ifall omständigheterna medger det.

Dessutom är det bara på E4:an söder om Stockholm som det bevakas, och då är det beteendet i stort. Extremt stort utrymme för tolkning.
  • Pimpinellan
    Monchichier skrev 2017-12-16 21:14:24 följande:
    Duktigt att du uppmanar TS att begå lagbrott. Riktigt duktigt. Applåder till dig
    Vilket lagbrott då för helvete?! Maken har säkert haft körkort längre än du levt, ALLA kör mittenfil när det är tjockt med trafik, vänsterfilen svänger oftast av. vad tusan dillar du om?! Du har UPPENBARLIGEN ingen aning vad du pratar om! Maken har kört till och från Sthlm i hur många år som helst. Och vet du vad- ALDRIG blivit stoppad av polisen och ALDRIG blitt tutad på!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Håll tyst när du inte vet nåt!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • AmericanMommy

Usch jag hatar att köra i Stockholm, så himla smala körfält. Får panik av det. Har kört i både NYC och D.C. utan problem. Men Stockholm är hemskt.

• enanna
    Pimpinellan skrev 2017-12-17 16:27:56 följande:

Vilket lagbrott då för helvete?! Maken har säkert haft körkort längre än du levt, ALLA kör mittenfil när det är tjockt med trafik, vänsterfilen svänger oftast av. vad tusan dillar du om?! Du har UPPENBARLIGEN ingen aning vad du pratar om! Maken har kört till och från Sthlm i hur många år som helst. Och vet du vad- ALDRIG blivit stoppad av polisen och ALDRIG blitt tutad på!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Håll tyst när du inte vet nåt!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oj :D tack för dagens skratt! Då har polisen säkert aldrig heller haft kampanjer då de satsar på att få fast just sådana som kör i mittfilen utan giltig anledning? ;)
  • Akira Öken

Mycket diskussioner här om att det skulle vara olagligt att köra i "mittenfilen". De som har någon erfarenhet av att köra i Stockholm skulle inte ens uttala sig på detta vis då samtliga filer på Essingeleden (som jag antar att det handlar om?) under dagtid oftast är helt fyllda med fordon. För övrigt är det förstås helt olämpligt att ligga i "mittenfilen" på Essingeleden då den i huvudsak är fyr-filig...

• Akira Öken
    enanna skrev 2017-12-17 12:22:40 följande:

Ok! Har aldrig kört i Sverige, trodde utgående från Monchichiers kommentar att det gällde där med!

Om du aldrig har kört i Sverige, vad är då anledningen till att du försöker gå råd om hur man ska köra i Stockholm?
  • Akira Öken
    enanna skrev 2017-12-17 12:22:40 följande:

Ok! Har aldrig kört i Sverige, trodde utgående från Monchichiers kommentar att det gällde där med!

Om du aldrig har kört i Sverige, vad är då anledningen till att du försöker gå råd om hur man ska köra i Stockholm?
  • Monchichier
    Akira Öken skrev 2017-12-17 18:35:53 följande:

Mycket diskussioner här om att det skulle vara olagligt att köra i "mittenfilen". De som har någon erfarenhet av att köra i Stockholm skulle inte ens uttala sig på detta vis då samtliga filer på Essingeleden (som jag antar att det handlar om?) under dagtid oftast är helt fyllda med fordon. För övrigt är det förstås helt olämpligt att ligga i "mittenfilen" på Essingeleden då den i huvudsak är fyr-filig...

För det första är det 70 på essingeleden, man får alltså köra i den fil man känner är lämpligast där.

För det andra så finns det många fler vägar som har tre eller fler filer i Stockholm. De som har någon erfarenhet av att köra i Stockholm och vet vad lagen säger skulle inte ta upp essingeleden som exempel.
  • Monchichier
    Akira Öken skrev 2017-12-17 18:37:55 följande:

Personen har uppenbarligen koll på trafikregler där denne kör och utgick från att samma regel gäller även i det här landet.

Du vet, väldigt många trafikregler är internationella.
  • Steven01
    Pimpinellan skrev 2017-12-17 16:27:56 följande:
    Är du helt pantad? Jag har aldrig blivit stoppad för att blåsa och då menar du alltså att det är helt ok att dricka och köra bil?
  • Monchichier
    Steven01 skrev 2017-12-17 21:12:38 följande:
    Är du helt pantad? Jag har aldrig blivit stoppad för att blåsa och då menar du alltså att det är helt ok att dricka och köra bil?
    Personen vill ju uppenbarligen bara provocera. Mata inte...
Svar på tråden Köra bil när det är många körfält?