• Malinmana

Hur mycket äter era normalstora ca 1,5 åriga bondkatter?

Vi skaffade katt i onsdags, en hane på 1,5 år och mycket trevlig. Tycker han äter massor! Kan katter tröstäta vid stress i samband med nytt hem. Vi ger honom royal Canin torrfoder för kastrerade katter och ser till att foder finns att tillgå hela tiden. Fyller dock på flera ggr/dag. Utöver torrfodret får han ?blötmat? en gång per dag, 42,5g (halv förpackning) Sheba. Tar gärna emot råd och delar erfarenheter!

• Svar på tråden Hur mycket äter era normalstora ca 1,5 åriga bondkatter?
  • BuoBä

Våra katter är iofs äldre än så nu, men den ena hade en fas vid ca1-1,5 år då vi fick ransonera maten för hon bara åt och åt annars. Då mätte vi enl rekommendation och gav två gånger om dagen. Nån sa att det är katten "tonår" så de kan -

likt fjortisar - verka bottenlösa och äta mer än de egentligen behöver. Efter det har hon kunnat ha fri tillgång, men äter ca så mycket som det står på påsen.

Har ni nyss fått katten så avvakta lite. Vet ni hur den haft det med mat tidigare? Omplacerade katter som levt ute kan hetsäta för de är oroliga att det inte ska finnas mat senare, men brukar lugna sig. Sen finns det katter som trots att de är uppfödda på bästa sätt inhalerar sin mat på 5 sekunder och sen tjatar till nästa måltid. En släkting har 2 såna.

• Minimalen

Är den kastrerad? Mina föräldrar hade en okastrerad hane ( riktigt muskelknippe) som årt en stor burk på 1 1/2 dag. Nästa som var kastrerad kom inte ens igenom 1 normal Pussiburk innan den var förstörd. Kan tilläggas att första katten var galen i rulltårta och strömming (men bara på grannens trappa och absolut inte hemma för där fick han ju sno den från grannkatten).

• Snuttis2

Vi har två bondkatter(honor) på några år. de får finare burkmat morgon o kväll, någon matsked var. Sen har de hem torrfoder som vi fyller på lite vid behov . Kan tänka mig att de får en skål om dagen ca 3 dl !

Våra kan gå ut via lucka o särskilt den ena jagar mkt så hon äter möss mm. Ingen av dem är överviktiga.

Kan tänka mig att förändringar skapar oro vilket kan göra att han äter mer, precis som understimulans mm. Väg honom och håll lite koll och läs vilken mängd som är rek på paketet för hans ålder o vikt. Royal Canin är rätt fint foder o borde vara energi fullt, vi hade det förr men köpte förpackningen som hette sterilized, o som rek till steriliserade innekatter. Hade då våra inne o hade även en han katt som gärna åt för mkt.

• Dexter dot com

Min stora 9 kgs katt äter i snitt 2 dl torrfoder och blötmat 2g/dag. Han har kattlucka och äter nog en del sork och fåglar också.

• Jemp

Är han van vid fri tillgång och är det det fodret han är van vid sedan tidigare?

Svar på tråden Hur mycket äter era normalstora ca 1,5 åriga bondkatter?