• Privatajag

Ersättning för att man sitter med barnet i skolan

Hej

Kan man få ersättning någonstans ifrån när man sitter med sitt barn i skolan?
    Min dotter är över 12 år och har panikångest. Jag sitter med i skolan som stöd. Vi har haft kontakt med bup men dom vägra ge sjukskrivning här där vi bor (dom gör det på andra orter). Så nu undrar jag om någon vet någon ersättning man kan söka? Mannen min jobbar heltid men vi har 3 andra barn också. Så vi ska försörja 6 st på 1 lön det är skit tufft men funkar okej. Men vi skulle behöva mer pengar. Jag kan inte jobba mer än kontorsarbete (egen företagare) i skolan lite då och då. 
  • Svar på tråden Ersättning för att man sitter med barnet i skolan
  • Anonym (Lilly)

Nä - kolla med TFP och var förberedd på att lämna läkarutlåtande. Det finns inte ersättningar för alla situationer.

Vet ej om TFP kan användas i skolan. Men ring och hör. Du kan även fråga FP om vad som gäller ang. vårdbidrag. Läs på hemsidan.

Annars får din dotter vara hemma och du jobba.

Eftersom hon har skolplikt kommer skolan höra av sig om hon inte kommer. Då får skolan, kommunen, BUP och din dotter samt du prata ihop er vad som är problemet och hitta en lösning. Allt ska hänger inte på dig.

• Anna60

I vissa situationer kan man få ersättning från försäkringskassan även när barnen är över 12 år gamla. Men för att få det krävs vissa kriterier. Ring försäkringskassan.

• Anonym (Kim)

Om din dotter omfattas av LSS så finns det något som heter kontaktdagar som man kan ansöka om hos FK. De kan bland annat användas för att man behöver vara med barnet i skolan.

• FavvoJonna

Vad får dottern för hjälp mot sin ångest? Tänker att man som förälder får sitta med sin dotter inte är någon långsiktig lösning. Finns det någon personal på skolan som hon kan ty sig till som en trygghet?

• Anonym (Lilly)
    Anonym (Kim) skrev 2017-12-18 12:36:01 följande:

Om din dotter omfattas av LSS så finns det något som heter kontaktdagar som man kan ansöka om hos FK. De kan bland annat användas för att man behöver vara med barnet i skolan.

Panikångest är ju ingen diagnos som omfattas av LSS. Det är ju mer utvecklingsstörning och autismdiagnoser.
  • Anonym (Lilly)

Panikångest är ju något man kan bli frisk ifrån och lära sig att hantera.

• Anonym (Tess)
    Anonym (Lilly) skrev 2017-12-18 14:53:44 följande:

Panikångest är ju något man kan bli frisk ifrån och lära sig att hantera.

Det är inte sant! Långt från alla blir friska och vissa av oss lär oss aldrig hantera det! Jag är 40, har barn och arbetar heltid men ibland vill jag bara lägga mig i fosterställning och fly då paniken kommer.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Tess) skrev 2017-12-18 15:12:15 följande:

Det är inte sant! Långt från alla blir friska och vissa av oss lär oss aldrig hantera det! Jag är 40, har barn och arbetar heltid men ibland vill jag bara lägga mig i fosterställning och fly då paniken kommer.

Men man KAN bli frisk, det är inte kroniskt på det vis som jämförelsevis tex en begåvningsnedsättning som man inte kan förändra är. Det finns ju lindring mot panikångest men ingen hjälp mot begåvningsnedsättning. Panikångest KAN försvinna, det kan ju aldrig begåvningsnedsättning.
  • Privatajag

Jag önskar endast svar angående om man kan få ersättning. Ej om hjälp för panikångest, om skola, socialen osv osv. Endast om ersättning tack!

• FavvoJonna

Då skulle jag säga nej. Vi hade föräldrar som gjorde likadant med sin dotter men mamman kunde ibland då hon jobbade skift o pappan kunde jobba "från datorn" i skolans personalrum.

• Anonym (Tess)
    Privatajag skrev 2017-12-18 18:04:49 följande:

Jag önskar endast svar angående om man kan få ersättning. Ej om hjälp för panikångest, om skola, socialen osv osv. Endast om ersättning tack!

Nej.

Vem hade du tänkt skulle betala ut ersättningen?
  • Anonym (Lilly)
    Privatajag skrev 2017-12-18 18:04:49 följande:

Nä- men det är inte meningen att föräldrar ska behöva vara med i skolan. Barnen har skolplikt. Om det är så att något i skolmiljön påverkar din dotter negativt måste skolan göra något åt det. Personalen behöver också kunna hantera när hon får panikångest. Hon ska kunna vara trygg på skolan och du jobba. Därför måste olika instanser troligen involveras.

Det finns ingen ersättning till föräldrar som vill vara med sina barn som har panikångest i skolan. Men ring FK då. TFP ?
  • Anonym (Lilly)

Du behöver ju också fundera på hur du ska kunna förutsätta när din dotter får panikångest. Panikångest har man ju inte hela tiden / konstant i skolan.

Så någon slags ersättning för att man vill vara jättemycket i barnens skola - för att barnet - eventuellt - kan få panikångest finns ju inte. Har jag svårt att tänka mig.

• AndreaBD

Man kan få VAB-ersättning för barn över 12 år också, om det finns särskilda skäl. Ofta just såna psykiska åkommor. Jag fick det när dottern hade ätstörning. Men då var jag iofs hemma med henne. Kolla med försäkringskassan och läs på. 

Svar på tråden Ersättning för att man sitter med barnet i skolan