• Anonym (Uppgiven)

Sur för att hon fick betala sin allergitårta

Jag firade min födelsedag i helgen. Jag bjöd in fem vänner och vi åt och drack gott hela kvällen, väldigt trevligt. Till saken hör att en av mina vänner är glutenintolerant samt laktosintolerant. Jag hade alltså fått baka en kaka enbart till henne, något jag gärna kunde ställa upp på för att hon också skulle få något att äta. Tyvärr är ju gluten- och laktosfritt ganska dyrt. Använder heller aldrig dessa produkter annars, så de kommer att lämna i skåpet och bli gamla.

När festen avslutades gav jag alla kvitton till min allergiska vän och förklarade situationen. Av någon anledning blev hon skitsur och vägrade betala för sig. Har försökt nå henne både igår och idag men hon svarar inte. Min man tyckte att jag gjort rätt. Hur ska jag få henne att förstå att jag inte har någon glädje av gluten- och laktosfritt och att jag kastat ut dessa pengar för hennes skull? Skulle gärna köpa nåt jag har mer glädje av.

Kan säga att när hon bjuder på fest får vi minsann äta hennes dietprodukter. Hon köper då inga särskilda produkter för vår skull.

• Svar på tråden Sur för att hon fick betala sin allergitårta
  • zuces

Det där var väldigt snålt av dig måste jag säga.. tyvärr. Gud vad skämmigt, kan inte ens yttra mig mer..

• KlaraRara

Ska man ta betalt så säger man det innan så personen själv har möjlighet att ta med egen mat eller få välja på annat sätt.

Så är det bara. Ingen diskussion.

Går man på ett kalas räknar man att bli bjuden på fika etc. Dålig planering av dig skulle jag säga.

Som sagt. Ville du att hon skulle betala så skulle du sagt det INNAN.

• Englasofie

Förmodar att detta är ett skämt om inte:

Dina gäster kommer till dig för att fira din dag, då ska dom väl inte behöva stå för kalaset?

Jag skämdes när jag läste ditt inlägg.

Du hade inte behövt göra en tårta till henne utan kunde bjuda henne på glass, fruktsallad eller något helt annat. (ja det finns glass för dessa allergier)

Jag har själv vänner med olika allergier och aldrig någonsin har jag tänkt tanken att dom ska få betala de produkter jag får köpa hem för att dom inte ska bli sjuka när jag bjuder hem dom.

• erikaABC

Be henne ta med egen mat nästa gång. Det är nog smidigare. Folk är ju väldigt känsliga av sig.

• smulpaj01
    Solstickeflickan skrev 2017-12-20 10:47:45 följande:

Haha, har faktiskt varit med om det där på riktigt med en fd. vän. Så det händer på riktigt också...

Är det sant? Jösses....berätta?
  • Lord Hans
    erikaABC skrev 2017-12-20 09:04:53 följande:

Be henne ta med egen mat nästa gång. Det är nog smidigare. Folk är ju väldigt känsliga av sig.

Det blir knappast nån nästa gång.
  • Lord Hans

Det är fel att kalla ts för snål. Hon bjöd faktiskt på kranvatten!

• Johnnyorange

Jag tänker att det handlar om goodwill, visst man är inte skyldig att göra något extra åt sin glutenintoleranta vän och själv betala för det. Men det kan vara en snygg gest, särskilt om man är nära vänner.

Men kan förstå det från ditt perspektiv också helt klart.

• Elin54321
    Johnnyorange skrev 2017-12-20 14:46:17 följande:

Jag tänker att det handlar om goodwill, visst man är inte skyldig att göra något extra åt sin glutenintoleranta vän och själv betala för det. Men det kan vara en snygg gest, särskilt om man är nära vänner.

Men kan förstå det från ditt perspektiv också helt klart.

Det handlar väl ändå om att ta upp det i förväg om gästen förväntas betala för sig?
  • Canadasvensk
    FuckGoggleAskMe skrev 2017-12-19 21:27:24 följande:

TS, jag förstår precis. Jag hade adventslunch nyligen för några släktingar, och en av dom är någon slags halvvegetarian, men hon äter tex fisk. Jag köpte lite gravad lax och rökt makrill till henne (i stället för fläskfilén vi andra åt), och gjorde extra mycket sallad. Salladen är ok, det äter ju jag med, men när jag hintade om betalningen för fisken skyndade hon sig iväg och svarar inte på sms. Jag skickade foton på mina kvitton (det var inte billigt, och väldigt gott enligt henne) men nu sitter jag här med min överblivna fisk som jag inte gillar, utan respons från henne. Så ohyfsat! Vissa har ingen folkvett! Ska nog plocka bort henne från FB! Ha!

Du skojjar va?!?

Nog för att du har FLs bästa nickname men menar du på allvar att din släckting skulle betala för sig på din lunch bjudning?

Nog för att jag vuxit upp i småland men bara för att vi är kända för att vara snåla så är det fortfarande en skillnad mellan att vara snål och ekonomisk. Ditt inlägg låter bara snålt... Pinsamt... Skäms
  • Minimalen
    Canadasvensk skrev 2017-12-20 18:07:22 följande:

Du skojjar va?!?

Nog för att du har FLs bästa nickname men menar du på allvar att din släckting skulle betala för sig på din lunch bjudning?

Nog för att jag vuxit upp i småland men bara för att vi är kända för att vara snåla så är det fortfarande en skillnad mellan att vara snål och ekonomisk. Ditt inlägg låter bara snålt... Pinsamt...

Googla "ironi" för du verkar inte fatta galoppen.
  • Canadasvensk
    Minimalen skrev 2017-12-20 18:11:24 följande:
    Googla "ironi" för du verkar inte fatta galoppen.
    Ironi (grekiska ???????? eironeía, bokstavligen "omkasta", "förställa") är en stilfigur som innebär att det finns en skillnad mellan vad som sägs och vad som egentligen menas. Publiken, åtminstone en del av den, förutsätts även vara införstådd med detta. Ironi kan vara humoristisk, men behöver inte vara det.

Tur att en del, men inte alla, var införstådda med det då... Tungan ute
Svar på tråden Sur för att hon fick betala sin allergitårta