• Anonym (Fotboll)

Barnens fotbollsklubb

Har en kille på som fyller 8 och som har spelet i vår fotbollsklubb. Efter samtal med andra föräldrar förstår jag nu att det kommer att blir mer arbete för oss som föräldrar nästa åt då de första åren är mer "fotbollsskola"

Bland annat ska vi tvätta matchkläder åt hela laget vid poolspel mm (enl tvättschema)
    stå i kiosken två pass, ca 4 timmar per pass.

Hjälpa till vid A-lagets matcher som bollkallar (ca 1 gång år)

Dela ut kyrkans reklamtidning  1 gång, alltså gå och dela ut i brevlådor.

Tycker detta är mycket extra jobb samtidigt som vi betalar en hög träningsavgift och medlemsavgift.

Är det lika mycket i alla fotbollsklubbar?

• Svar på tråden Barnens fotbollsklubb
  • Anonym (japp)
    TigerLilySwe skrev 2017-12-28 10:22:37 följande:

Ja, jag har lagt mycket tid på planen. Det blir liksom en del av ens livsstil. Ibland en kul identitet och tidvis en börda om man skulle tycka det är för mycket. Men skolan var lite samma, dela ut frallor 5 på morgonen etc.

Kommer att tänka på en vän till mig som hade två barn som spelad nån lagsport och hela familjen var djupt engagerade i klubben och ägnade hela helgerna åt matcher, stå i kiosk, skjutsa runt till cup och sånt. 

Sen skilde sig föräldrarna och min kollega pratade om hur de borde tagit hand om familjen istället för den jävla klubben. Att deras äktenskap hade hållit om de bara gjort andra prioriteringar. Barnen i sin tur tröttnade så rejält på sin idrott så nu när de är nästan vuxna har de svurit på att aldrig mer spela och att om de får barn nån gång så kommer de aldrig få vara med i nån idrott som kräver ett sånt överdrivet engagemang att inget annat hinns med. 

Min vän pratar ofta om att hon fick livet tillbaka när hennes barn slutade i den där klubben. 
  • Ann-Louise

Tänkte på matchkläderna. Kan du inte föreslå som vår fotbollsförening har det. I början på säsongen får varje spelare låna sin egen uppsättning kläder som man tar ansvar för under hela året och själv tvättar. På detta sätt slipper man alla andras matchkläder. Och slänga in en tröja, shorts och strumpor i den befintliga tvätten är inget större problem efter matcherna.

• Anonym (anna)
    Ann-Louise skrev 2017-12-29 07:17:05 följande:

Tänkte på matchkläderna. Kan du inte föreslå som vår fotbollsförening har det. I början på säsongen får varje spelare låna sin egen uppsättning kläder som man tar ansvar för under hela året och själv tvättar. På detta sätt slipper man alla andras matchkläder. Och slänga in en tröja, shorts och strumpor i den befintliga tvätten är inget större problem efter matcherna.

Vanligtvis brukar man dela på dräkter för de yngsta. Hos oss fick vi börja låna hem kläder när barne va runt 10år.
  • Anonym (Fksn)
    Anonym (Fotboll) skrev 2017-12-21 18:56:57 följande:

900kr i träningsavgift och 200 i medlemsavgift

Avgiften höjs nästa år nu betalar vi 500kr i träningsavgift och 200 i medlemsavgift.

Haha ?höga avgifter?, det va den billigaste idrottsavgiften jag hört! Vart i Sverige bor du?? Du vet att fotbollgenerellt är den billigaste sporten ungarna kan hålla på med också? Va glad att det inte är hockey eller ridning din son vill hålla på med ;)
  • TigerLilySwe

Ja, lagsport kan verkligen suga in en fullständigt med kiosk, tillfälle, ansvarsområden etc. Samtidigt är det möjlighet till gemenskap och glädje

• Anonym (Mamma till två)
    TigerLilySwe skrev 2017-12-29 15:13:22 följande:

Ja, lagsport kan verkligen suga in en fullständigt med kiosk, tillfälle, ansvarsområden etc. Samtidigt är det möjlighet till gemenskap och glädje

Lagsporter är toppen.

Orkar man inte med den lilla extra belastningen trots att barnen vill vara med i en lagsport tycker jag inte man skall skylla på fotbollsklubben. Då är det antagligen något annat som inte är bra i det liv man har. Alla barn passar ju inte för lagsport, då finns det mycket annat. Musik, teater, dans, scouter, tennis, karate, kanot, segling, ridning, hundsport, orientering .......
  • Mickelarsson

Ja det är mycket i alla fotbollsklubbar, Jag har två barn som spelar fotboll i samma klubb. Så för oss blir det  väldigt mycket extra jobb. Parkeringsvakt, kiosk. städning  mm.

Sen sk det säljas saker i båda lagen för att samla in pengar till lagkassan.

Jag efterlyser att man drar ner på föräldrarnas engagemang, som det är nu är det helt klart för mycket.
    Går det inte att dra ner (varför det nu inte skulle kunna gå) efterlyser jag möjlighet att köpa sig fri. Behöver inte vara hett helt friköp utan att man köper sig fri från ex kiosktjänsten.

Måste säga att jag är ett stort fotbolls fan och kan verkligen förstå att andra som inte ha fotboll som intresse tycker det är onödigt mycket jobb.

• Anonym (Lp)
    Mickelarsson skrev 2017-12-30 12:19:18 följande:

Ja det är mycket i alla fotbollsklubbar, Jag har två barn som spelar fotboll i samma klubb. Så för oss blir det  väldigt mycket extra jobb. Parkeringsvakt, kiosk. städning  mm.

Jag efterlyser att man drar ner på föräldrarnas engagemang, som det är nu är det helt klart för mycket.
    Går det inte att dra ner (varför det nu inte skulle kunna gå) efterlyser jag möjlighet att köpa sig fri. Behöver inte vara hett helt friköp utan att man köper sig fri från ex kiosktjänsten.

Måste säga att jag är ett stort fotbolls fan och kan verkligen förstå att andra som inte ha fotboll som intresse tycker det är onödigt mycket jobb.

Att betala pengar till klubbkassan  istället  för att sälja saker är rakt på,  en  krona för  en krona.  Men vad gäller arbetsinsatserna, vem  ska göra  jobbet? Ska de avlönas?
  • Anonym (Lp)

I vår förening kontaktade vi lokala PRO för att se om det fanns äldre som kunde tänka sig ställa upp då och då. Tyvärr var inte så många intresserade och det tog också väldigt mycket tid att rekrytera dem och styra upp. Det sistnämnda tar oerhört mycket tid för ledarna, oavsett vilken grupp man letar i, och det är det många som inte fattar.

Vi valde att höja avgiften för att ta bort en del jobb att samla in pengar. Det föll väl ut hos oss.

Nu jobbar jag ideellt i andra föreningar som inte har barn eller ungdomar. Just här är det ganska lätt att få folk att ställa upp att göra en insats då och då. Men lagsporter för barn är en helt annan sak och mycket mer komplext.

• Anonym (Fotbollstjejen)
    Anonym (Lp) skrev 2017-12-30 15:28:48 följande:

I vår förening kontaktade vi lokala PRO för att se om det fanns äldre som kunde tänka sig ställa upp då och då. Tyvärr var inte så många intresserade och det tog också väldigt mycket tid att rekrytera dem och styra upp. Det sistnämnda tar oerhört mycket tid för ledarna, oavsett vilken grupp man letar i, och det är det många som inte fattar.

Vi valde att höja avgiften för att ta bort en del jobb att samla in pengar. Det föll väl ut hos oss.

Nu jobbar jag ideellt i andra föreningar som inte har barn eller ungdomar. Just här är det ganska lätt att få folk att ställa upp att göra en insats då och då. Men lagsporter för barn är en helt annan sak och mycket mer komplext.

Tycker det är helt otroligt att ni fick någon alls som ville ställa upp för klubben.

Har man barn som är med i en förening så måste man hjälpa till, gå med i styrelsen och påverka om bi tycker det är för mycket, Eller kom med egna förslag på hur saker ska lösas. Föräldrar som gnäller ger inget till någon...
  • Anonym (Lp)
    Anonym (Fotbollstjejen) skrev 2017-12-30 17:33:05 följande:

Tycker det är helt otroligt att ni fick någon alls som ville ställa upp för klubben.

Har man barn som är med i en förening så måste man hjälpa till, gå med i styrelsen och påverka om bi tycker det är för mycket, Eller kom med egna förslag på hur saker ska lösas. Föräldrar som gnäller ger inget till någon...

Det sista kan jag skriva under på alla dagar i veckan. Helt otroligt hur många som tycker att ?någon? ska fixa eller ?det är för oflexibla lösningar? utan att komma med ett enda förslag på hur det praktiskt ska göras.

Än mindre har förmågan att sätta in sig i situationen som ledarna har.
  • Anonym (Ideelt)
    Mickelarsson skrev 2017-12-30 12:19:18 följande:

Går säkert att köpa sig fri, men de flesta vill inte betala så mycket. Du gör ju minimalt för föreningen. I vår klubb skulle det kosta ca. 6000kr att köpa sig fri. För kan inte du ställa upp idealt ska ju ingen behöva det tänk alla som lägger all den andra tid som dina barn kostar. Läs mitt tidigare inlägg.
  • TigerLilySwe

Jag har lagt ner väldigt mycket tid på yngste sonens lagsport och Barnens intressen överhuvudtaget. Jag har varit lagledare i flera år och haft mycket att stå i med alla barn, föräldrar, matcher, roddande och pyssel. Samtidigt, andra engagerar sig också ideellt i mitt barn, ställer upp för honom. Tränare, andra etc. Vår inställning är att så länge andra ställer upp för mitt barn så ställer jag upp för andras barn och för klubben. Slitsamt, jobbigt, tidsödande men ändå, så mycket gemenskap och glädje.

• Anonym (Fotbollstjejen)
    Anonym (Lp) skrev 2017-12-30 17:45:19 följande:
    Det sista kan jag skriva under på alla dagar i veckan. Helt otroligt hur många som tycker att ?någon? ska fixa eller ?det är för oflexibla lösningar? utan att komma med ett enda förslag på hur det praktiskt ska göras.

Än mindre har förmågan att sätta in sig i situationen som ledarna har.
    Misstänker att det är så. I den klubben mina barn är aktiva har jag inte stött på så mycket än. Är ansvarig för tvätt och skjuts schema för båda lagen.
    Hade det varit något gnäll så borde jag ha hört det :)
  • Sandralund1
    Minnea skrev 2017-12-22 07:13:15 följande:
    Jag ska ge dig lite perspektiv på saken.

Alla familjer har olika förutsättningar att vara aktiva i olika sammanhang för barnen.

Har vänner som har ett svårt funktionshindrat barn som kräver mer jobb ensam än de andra barnen i familjen tillsammans, dessutom ofta sjuk och behöver vårdas på sjukhus ofta flera veckor i sträck. Inte särskilt lätt för den familjen att stå in nån kiosk eller tvätta en extra tvätt bara sådär. Och då ska deras andra barn inte få spela fotboll?

Eller familjen där mamman veckopendlar till en annan stad må-to och bara kan vara hemma med familjen på helgen? Och då ägna helgerna åt att stå i kiosken och dela ut tidningar? Eller ska det barnet inte heller få spela fotboll?

Eller familjen där pappan har en utmattningsdepression och har svårt att orka med en enda sak till, knappt orkar ens vara med familjen. Mamman sliter för två för att få ihop tillvaron. Då är det inte bara en extra tvätt.. Men barnet ska inte få spela fotboll med så lata föräldrar?

Den enda vettiga lösningen på sånt här är att de som vill och orkar engagera sig gör det. Det som vill kan istället betala högre avgift och slipper jobbet. De som har dåligt med pengar kan söka stipendier som sänker kostnaden. 
    Nej hjälper man inte till så kan man inte ha sitt barn i en förening som bygger på idiellt arbete. Finns en del som har det väldigt tight men då har vi löst det i klubben som jag är aktiv i.

Exemplen oven är knappast skäl till att slippa undan.
  • Sandralund1
    Minnea skrev 2017-12-22 11:38:42 följande:
    Jag tycker att hela upplägget med att föräldrar ska ge obegränsat av sin fritid till barnens klubbar är ohållbart och oförskämt mot alla inblandade.

Jag tycker att ansvariga i klubbar ska tänka lite bredare och fundera över om alla verkligen kan och ska göra alla dessa saker bara för att barnet ska kunna delta i träning och aktiviteter. 

Jag utgår ifrån att du tar på dig dina uppdrag frivilligt, och du får såklart göra det oavsett om du tycker det är  kul eller inte, och du får fördela din tid som du tycker är lämpligt. Men det betyder inte att du kan utgå från att andra har samma förutsättningar att ens välja hur de vill eller kan fördela sin tid och sin energi.

Antar att du tycker att det är okej att barn till föräldrar som faktiskt inte kan delta inte får chans att utöva aktiviteter?  

Om föräldrarna nu verkligen inte kan hjälpa till så ställer säkert klubben och laget upp och hjälper till. Så mycket arbete är det inte.

När jag var aktiv så var det alltid samma föräldrar som alltid försökte smita undan från uppgifter och att en familj ska svårt att ställa upp under mer än 10år finns inte. Det handlar om lathet och att någon annan ska göra jobbet istället.

• Anonym (Fotbollsspelare)
    Minnea skrev 2017-12-22 08:14:55 följande:

Den som har ork och lust att stå i kiosken. 

Att andra föräldrar ska stå i kiosken för att du inte orkar tror jag du kan glömma. Hur kan du vara så oförstående över hur en idrottsförening fungerar?
Svar på tråden Barnens fotbollsklubb