• Meriall

Gott för hundar från vanlig affär?

Jag har ingen koll på hundar men vill köpa något gott som en julklapp till två alaskan husky. Hinner inte till djuraffär och vet inte vad hundar kan äta från vanlig affär. Gärna någon människor som hundar också gillar och gärna något som kan vara i rumstemperatur. Frågar här så jag inte råkar köpa något som kan vara farligt.

• Svar på tråden Gott för hundar från vanlig affär?
  • DeathByPickles
    Freijah skrev 2017-12-23 14:53:43 följande:
    Vira in det i tidningspapper och eventuellt en kylklamp så håller det tills hon kommer hem. Speciellt om dom w frysta.

Jag brukade ge märgben till mina hundar och dom älskade det!

Viktigt att aldrg ge tillagade ben till hundar då det kan släppa vassa flisor som kan skada mage oxh tarmarna, råa ben är mjukare.

Just benmärg kan ge Riktigt taskiga magar om hunden inte är van, och man bör inte ge bärande ben från stora djur. 

Jag tror vi krånglar till det för TS. XD

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • GrönaDruvan

Märgben kanske? Dock kan vissa hundar få lite ont i magen av det och tänk på att ju större hunden är desto mindre ska benen vara.

• Meriall

Komplicerat detta :P Men kattmat är alltså okej helt 100%? Oavsett sort? Alltså "blötmaten" eller vad man ska kalla den. 

• Meriall

Har ingen koll på vad ett märgben är och vad som är stort och litet så kanske ska skippa det :P 

• DeathByPickles
    Meriall skrev 2017-12-23 15:06:26 följande:

Komplicerat detta :P Men kattmat är alltså okej helt 100%? Oavsett sort? Alltså "blötmaten" eller vad man ska kalla den. 

Helt okej 100%! Kan bli lite fisar om de får för mycket, men matte vet säkert att hushålla med godsakerna. ^_^
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Freijah
    Meriall skrev 2017-12-23 15:06:26 följande:

Alltså, det går aldrig att säga till 100% att alla hundar klarar något, vissa är allergiska, andra är känsliga och vissa har magar av stål.

Så det säkraste är att fråga ägaren.

Vissa hundar blir dåliga i magen om dom får hundmat av ett annat märke än dom brukar.
  • DeathByPickles

... eller husse! Elller ni vet... familjen. 

• DeathByPickles
    Freijah skrev 2017-12-23 15:10:09 följande:
    Alltså, det går aldrig att säga till 100% att alla hundar klarar något, vissa är allergiska, andra är känsliga och vissa har magar av stål.

Så det säkraste är att fråga ägaren.

Vissa hundar blir dåliga i magen om dom får hundmat av ett annat märke än dom brukar.
    True. My bad. Dåliga magar kan alltid hända - men TS har nämnt att det inte finns allergi och sedan får man väl räkna med ägarens omdöme när man ger bort hundgodis. 
  • EmberEyes

Om vi bortser från allergier och överkänslighet så är kattmat helt OK att ge en hund som godis ibland.

Jag skulle hålla mig borta från alla processade människo-produkter som korv, leverpastej, köttbullar o.dyl. då de kan innehålla kryddor, överdrivna mängder salt och bl. a. lök som är giftigt för hund.

Det går det jättebra med råa kycklingvingar/ben/lår/klubba, hjärta av olika slag (gris, kyckling, ko eller vad som nu finns tillgängligt), rena köttbitar osv. Hundar generellt blir inte dåliga av en bit kött som legat i rumstemp några timmar, de kan ju äta as som är halvt förruttnade (åter igen beror det på hunden som individ, inte som art).

Våra hundar älskade morötter och wasa sport och skalade apelsinklyftor...

• Hottalotta44

Frolic är det många hundägare som använder som godis till sina hundar. Det brukar finnas tuggben i nästan alla djuraffärer, ge bara inte för små. Vet att ica har " softies" mjuka hundgodisar. Dentastix kanske inte håller sitt löfte om att hålla munnen ren, men som en godsak funkar de.

Svar på tråden Gott för hundar från vanlig affär?