Mascaraklumpar skrev 2017-12-27 11:19:21 följande:
Det finns inga rätt eller fel, men så här tänker jag:
Risken för DS vid 30 är ca 0,2%, dvs 1/500. KUB ger en sannolikhet, t.ex. 1/100, 1/1000, 1/10 000. Det är inte ovanligt att siffran hamnar på mellan 1/200 och 1/1000, vilket alltså är ungefär den risk du har idag. Frågan är då hur du tänker gå vidare, om du hamnar på denna risk? Tänker du inte göra någonting (vilket är rekommendationen) så finns det ju egentligen inte någon anledning att göra KUB över huvud taget. Tänker du gå vidare med NIPT (vilket du då antagligen får bekosta själv), varför då inte göra NIPT på en gång? Tänker du gå vidare med fostervattensprov direkt, ja, då kanske det är värt att göra KUB innan.
Själv gjorde jag ingen diagnostik alls när jag väntade barn som 30-åring. Men NIPT var då helt nytt och kostade ca 10-15 tusen att göra. Idag är det lite billigare, och förmodligen skulle jag ha valt att göra NIPT om det kostade som det gör idag.
Jag kan tillägga att den totala risken att få ett barn med allvarlig missbildning eller sjukdom är 1-2%. Med FVP/NIPT tar man alltså bort 0,2% av risken om man är 30 år, men fortfarande är alltså risken 0,8-1,8%. Att utesluta trisomierna är med andra ord ingen garanti, utan med 80-90% sannolikhet kommer alltså barnets missbildning/sjukdom inte att upptäckas förrän vid födseln.