• Marabou29

    Behöver åsikter vad är rätt och fel

    Hej.

    Behöver lite råd då jag hamnat en svår sits. Har börjat få dålig samvete.

    Det är så att jag lever med en man som har 4 barn sen tidigare med 2 olika mammor och jag har ett barn sen tidigare. Vi har ett gemensamt på väg. Min man jobbar i en annan stad och jobbar väldigt mycket. Vi har hans barn hos oss varannam vecka och mitt barn på heltid. Det har fungerat super jag har nästan all ansvar och har inte haft några problem med det. Lite kort om hur vardagen ser ut när alla barnen är hos oss, mannen kör alla barnen till skolan ( 3 olika orter, en bit att åka ). Jag hämtar alla barnen från skolan åker hem lagar middag, tvättar städar samt läxhjälp. Mannen kommer hem vid 19.30 och barnen lägger sig mellan 20-21. Alltså träffar han dom en kort stund innan läggdags. Jag har inte haft några problem med det här utan snarare tyckt att det är roligt. Men nu till problemet, jag har pratat med min man om att jag inte kommer att kunna ha det här ansvaret på mig när barnet kommer. Jag kommer inte kunna åka hämta 5 barn från olika skolor samt ta hand om 6 barn (ett nyfött barn med) ensam. Dom får jätte gärna komma och vara här när han är LEDIG och kan hjälpas åt. Han tog det inte så bra och det blev tjaffs. Så FAMILJELIV vad tycker ni? Har jag fel är jag dum som inte kommer orka fortsätta ta hand om 6 barn ensam när nyfödde kommit? Behöver verkligen höra andras åsikter då jag tycker han är väldigt egoistisk i hans tänkande.

  • Svar på tråden Behöver åsikter vad är rätt och fel
  • SofieJ
    Queennr1 skrev 2017-12-26 16:49:34 följande:

    Ehhhh.... Fast nu är det väl inte så att TS nödvändigtvis vill dra in på deras tid utan att hon framöver kräver att BARNENS PAPPA tar större ansvar än han har behövt göra hittills då TS varit BUSSIG nog att ta en hel del av PAPPANS ANSVAR.

    Att bli förbannad på henne för det är ungefär som att skälla ut en kollega för att hon inte har tårta med sig denna onsdag bara för att hon hade tårta med sig förra onsdagen.


    Word! Dock verkar det som om TS måste tänka även åt mannen, och för att haft ryggen fri i detta läge skulle hon tagit upp detta innan hon blev gravid. Men nu är det som det är, inte mycket att göra åt. Hon är inte oansvarig för det. Pappan får lösa detta på ett eller annat sätt. Att säga att han inte "kan" duger ju inte.
  • Tow2Mater
    Marabou29 skrev 2017-12-26 12:53:41 följande:
    Barnen ville komma hit oftare, eftersom jag gick ner i tid så såg jag inga hinder med att dem skulle få göra det. Men självklart var tanken från min sida att det går sålänge det funkar. Mammorna verkar trivas med hur det är då dom inte haft invändningar alls. Barnen trivs här och vill komma hit varannam vecka även fast pappan är hemma så lite.
    Mammornas invändningar kommer forst när pappan säger han kommer sluta betala underhåll då han nu har dem varannan vecka.....
  • Iowhannah
    Marabou29 skrev 2017-12-26 14:18:33 följande:

    Tyvärr inte har redan tagit upp det som förslag då det skulle underlätta för mig en hel del. Men han säger att han verkligen inte kan ändra på arbetstiderna samt gå ner i tid.


    Klart han KAN det, det rör sig nog mer om att han inte VILL.

    Nu framgår det inte hur gamla hans barn är men fram tills den yngsta fyller åtta år så har han en lagstadgad rätt att gå ner 25 % i tid. Där kan han inte påstå att han inte kan gå ner i tid, arbetsgivaren bryter mot lagen om de sätter sig emot.
  • Marabou29

    Nu har jag och mannen suttit och pratat och jag har visat han mitt inlägg samt alla svar ifrån er. Ville visa han att dem flesta håller med om att jag inte ska ta all ansvar på egen hand när bebisen kommer. Han säger att han förstår mig och kommer att hjälpas åt. Han ska försöka byta arbete närmare hem samt gå ner i tid. Efter att han fått läsa allas svar så har han börjat tänka om och förstår hur egoistisk han varit . Tack för alla svar.

    En annan fråga, hur raderar jag mitt konto på fl?

  • ninjamamman
    Queennr1 skrev 2017-12-26 16:49:34 följande:

    Ehhhh.... Fast nu är det väl inte så att TS nödvändigtvis vill dra in på deras tid utan att hon framöver kräver att BARNENS PAPPA tar större ansvar än han har behövt göra hittills då TS varit BUSSIG nog att ta en hel del av PAPPANS ANSVAR.

    Att bli förbannad på henne för det är ungefär som att skälla ut en kollega för att hon inte har tårta med sig denna onsdag bara för att hon hade tårta med sig förra onsdagen.


    Ja visst, struntar man helt i barnperspektivet så är det såklart så.
  • SofieJ
    ninjamamman skrev 2017-12-27 00:37:30 följande:

    Ja visst, struntar man helt i barnperspektivet så är det såklart så.


    Men det är ju inte hennes barn? Hon har tagit mer än nog ansvar för dessa barn som faktiskt har både en biologisk mamma och pappa som i första hand ska ansvara för dem.
  • ninjamamman
    SofieJ skrev 2017-12-27 00:44:08 följande:

    Men det är ju inte hennes barn? Hon har tagit mer än nog ansvar för dessa barn som faktiskt har både en biologisk mamma och pappa som i första hand ska ansvara för dem.


    Exakt. Inte hennes barn=pappans ansvar=pappan klarar inte av ansvaret=pappan och ts ger barnen förhoppningar om att få bo vv= barnen åker ut när bebisen kommer. Vilket troligen leder till att barnen inte kommer må speciellt bra. Spelar då ingen roll vem det i grunden är som har ansvaret. Så fruktansvärt dåligt planerat.
  • Marabou29
    ninjamamman skrev 2017-12-27 09:41:02 följande:

    Exakt. Inte hennes barn=pappans ansvar=pappan klarar inte av ansvaret=pappan och ts ger barnen förhoppningar om att få bo vv= barnen åker ut när bebisen kommer. Vilket troligen leder till att barnen inte kommer må speciellt bra. Spelar då ingen roll vem det i grunden är som har ansvaret. Så fruktansvärt dåligt planerat.


    Om du läser alla inlägg innan du skriver en massa strunt så skulle du förstå bättre. Ge fan i och skriva här om du inte tänker läsa alla inlägg först. Du är en patetisk mamma som spyr ut galla pga ditt ex. Du verkar ha gått igenom en massa skit me ditt ex men kom fan inte och skriv en massa skit till mig. Jag tar hand om dessa barn mer än va deras egna föräldrar gör. Varför i helvete tror du att barnen är så fäst vid mig och vill komma hit varannan vecka. Mitt problem här var att farsan inte ville hjälpa till mer när bebisen kommer och jag som 2 barnsmamma DÅ inte kommer att orka ta hand om 6 barn ensam och då pratar vi om ett nyfött barn med i bilden. Och kan tillägga att någon av barnen är sjuka också på våran vecka. Jag har inga skyldigheter att ha det ansvaret på mig själv .
  • nevermind
    Marabou29 skrev 2017-12-26 18:34:32 följande:

    Nu har jag och mannen suttit och pratat och jag har visat han mitt inlägg samt alla svar ifrån er. Ville visa han att dem flesta håller med om att jag inte ska ta all ansvar på egen hand när bebisen kommer. Han säger att han förstår mig och kommer att hjälpas åt. Han ska försöka byta arbete närmare hem samt gå ner i tid. Efter att han fått läsa allas svar så har han börjat tänka om och förstår hur egoistisk han varit . Tack för alla svar.

    En annan fråga, hur raderar jag mitt konto på fl?


    Eller hur att han kommer försöka byta jobb... Varför går han inte bara ner i tid?
  • Marabou29
    nevermind skrev 2017-12-27 10:39:46 följande:

    Eller hur att han kommer försöka byta jobb... Varför går han inte bara ner i tid?


    För att byter han jobb så sparar man minst 2 timmar och då är det bara resvägen.
  • Marabou29
    nevermind skrev 2017-12-27 10:33:24 följande:

    Kanske inte ska skaffa fler barn än båda kan och vill ta hand om..?


    Nu var inte det frågan. Håll dig till min fråga.
  • Queennr1
    ninjamamman skrev 2017-12-27 00:37:30 följande:

    Ja visst, struntar man helt i barnperspektivet så är det såklart så.


    Har svårt att se att man kan ha mer barnperspektiv än att kräva att barnen ska få tillgång till även sin pappa. Vilja dumheter du spottar ur dig.
  • Iowhannah
    nevermind skrev 2017-12-27 10:39:46 följande:

    Eller hur att han kommer försöka byta jobb... Varför går han inte bara ner i tid?


    TS har tidigare skrivit att han påstår att han inte ?kan? gå ner i tid. Låter som BS i mina öron förvisso.
  • Nady7777

    Varför inte skaffa lite hjälp? Barnflicka och eller städhjälp? Kan avlasta en hel del. Det har vi i vår familj :)

  • äldreochklokare
    Marabou29 skrev 2017-12-26 13:16:08 följande:
    Nej jag trodde att det var en självklarhet att alla parter förstod att det inte kommer vara föralltid då jag gått ner i tid på arbetet en period bara. Jag har påpekat detta innan vi bestämde för att ha dem häe varannan vecka. Men nu är det inte arbetet som är ett hinder utan en bebis och för han är det svårt att förstå varför jag inte kan fortsätta ta hand om barnen varannan vecka även med en bebis. Även barnens mamma visste att detta var under en period bara. Så inga fel från min sida har begåtts här.
    Grundfelet här är att ni inte har kommunicerat tillräckligt. Visste barnen om att det bara var tillfälligt? Det är ju de som blir drabbade om ni vill göra förändringar. 

    Att du tänkte det var en sjävklarhet, det kan man aldrig någonsin utgå ifrån, inte ens det som verkar helt solklart, och det är det felet du begått. Din man uppenbarligen, har bara tänkt från sin synvinkel och man kan aldrig i en relation efteråt säga "men det fattade du väl?" Nej, man måste tala klarspråk även om man själv tror det inte behövs. 

    Däremot står jag helt på din sida i det rimliga att du inte ska ta hand om alla barnen, men kanske heller inte bara mammorna, utan det kanske är dags att denne man som är pappa till så många barn, faktiskt blir en lite mer närvarande pappa. 
  • äldreochklokare

    läste nu efter att jag hade skrivit att ni hade pratat. Om han menar allvar med att tänka om, hur snart kan han i så fall byta jobb? Det är ju enkelt att säga, menar jag, men det ska ju i realiteten hända också. 

Svar på tråden Behöver åsikter vad är rätt och fel