• Ahnonym

Vill verkligen ha barn, är så sjukt orolig för missfall

Hejsan. Detta är min första graviditet, vi slutade med p-piller i början på oktober och 22 december visade graviditetstestet starkt positivt 2-3 veckor. Började ana graviditet när min mens uteblev den 10 dec, 6 dec hade jag en liten blödning men sen blev de inte mer av det. Samma vecka som mensen skulle kommit hade jag mycket illamående, låg och kräkte den 9 dec och illamåendet fortsatte veckan efter också. Brösten började ömma men eftersom att jag i flera år varit rädd att jag inte ska kunna bli gravid (spökhjärna) så väntade vi tills vi i princip var säkra på att mensen inte skulle komma innan vi gjorde testet. Den 23e hade vi sex på dagen och på morgonen den 24e kom det lite rosa blod på pappret när jag torkade mig. Detta har sedan fortsatt, är precis som att de är lite blod i flytningarna, det rinner inte utan märks mest när jag torkar mig när jag är på toaletten. Jag har inte ont någonstans och har inte haft det alls undertiden de kommit blod i flytningarna, har läst att de är hyfsat vanligt med blödningar i tidig graviditet och speciellt efter sex då blodkärl och tapp är extra känsliga nu men jag kan ändå inte slå undan tanken på att de är ett missfall på g. Igår bröt jag ihop totalt när vi skulle sova. Har inte kunnat få tag på kvinnokliniken i stan nu under jul då de har vart stängt men ska ringa dem imorgon direkt på morgonen när de har telefontid. Vad tror ni, är de helt kört eller finns det hopp än? Hur tidigt kan man se hjärtfrekvens osv?

Mvh

Hopplös pessimist i detta fallet

• Svar på tråden Vill verkligen ha barn, är så sjukt orolig för missfall
  • Ahnonym
    Milou3 skrev 2017-12-31 00:11:01 följande:

Ja båda vul var mina önskemål! På det första va jag rätt säker på att det va mf så ville bara dubbelkolla och få tabletter för att hjälpa kroppen stöta ut allt. Men allt såg fint ut :) jag hade rosaröda flytningar i över en veckas tid! Sen efter vul så blev det lite mer och brunt sen försvann det. Men efter 1,5 vecka kom det tillbaka någon dag efter att vi haft sex och nu är det borta igen. Har du inte ont och har du symptom kvar så är jag rätt säker på att du kan vara lugn.

Ska se om jag kan få göra ett vul också, får prata med barnmorskan på torsdag annars har jag hittat en privat klinik som för ultraljud. Ja mina blödningar kom efter sex men trodde ju inte att de skulle fortsätta i en vecka, går de över nu så blir de minsann inget mer sex på ett bra tag ???? va skönt att allt såg bra ut för dig! Ska försöka tänka på bra saker och att det förmodligen inte är någon fara
  • Ahnonym

Ingen solskenshistoria här inte, åkte in till akutgyn för att få ett vul, barnmorskan kunde inte ens se ett foster där inne så har fått ta blodprov idag samt tid för återbesök och ytterligare blodprov på torsdag :( kan inte sluta gråta

• EpicNurse
    Ahnonym skrev 2018-01-02 15:23:32 följande:

Ingen solskenshistoria här inte, åkte in till akutgyn för att få ett vul, barnmorskan kunde inte ens se ett foster där inne så har fått ta blodprov idag samt tid för återbesök och ytterligare blodprov på torsdag :( kan inte sluta gråta

Men varför göra ul så tidigt? Man kan sällan se något så tidigt och då blir det p-hCG med 2 dygns mellanrum...
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ahnonym
    EpicNurse skrev 2018-01-02 15:35:06 följande:

Men varför göra ul så tidigt? Man kan sällan se något så tidigt och då blir det p-hCG med 2 dygns mellanrum...

Det var inte ul som gjordes utan vul, barnmorskan så att det borde ha synts ett foster samt något som hette nått med "gula... " Nånting. Är i 7+3 enligt henne. Blodproven skulle göras för att se om hormonet minskar eller ökar. Har haft feber idag också och fruktansvärd huvudvärk i tre dagar plus oron som har gnagt sönder min hjärna i och med blödningarna
  • EpicNurse
    Ahnonym skrev 2018-01-02 15:44:40 följande:

Det var inte ul som gjordes utan vul, barnmorskan så att det borde ha synts ett foster samt något som hette nått med "gula... " Nånting. Är i 7+3 enligt henne. Blodproven skulle göras för att se om hormonet minskar eller ökar. Har haft feber idag också och fruktansvärd huvudvärk i tre dagar plus oron som har gnagt sönder min hjärna i och med blödningarna

Ah trodde du var kortare gången. Ursäkta. Ja då borde något synts. Gulesäcken är det nog du menar. Den som försörjer fostret innan moderkakan finns.

ul står bara för ultraljud vilket kan vara både abdominellt (på magen) eller vaginalt (v/aginalt/ul).

Precis! Man tar det även för att utesluta att graviditeten sitter fel (utomkveds).

Febern behöver ju inte ha med detta att göra, men det kan ju ha det...
  • Ahnonym
    EpicNurse skrev 2018-01-02 15:58:17 följande:

Ah trodde du var kortare gången. Ursäkta. Ja då borde något synts. Gulesäcken är det nog du menar. Den som försörjer fostret innan moderkakan finns.

ul står bara för ultraljud vilket kan vara både abdominellt (på magen) eller vaginalt (v/aginalt/ul).

Precis! Man tar det även för att utesluta att graviditeten sitter fel (utomkveds).

Febern behöver ju inte ha med detta att göra, men det kan ju ha det...

Ingen fara. Ja hon sa de iallafall, har hört att man ska kunna se/höra hjärtljud redan i vecka o så något borde ju definitivt synts med vul nu. Aha då har jag lärt mig något nytt :) usch svårt att tänka något positivt överhuvud taget just nu : ( min sambo försöker säga bra saker men inget spelar någon roll. Är ändå helt förstörd
  • Ahnonym
    Ahnonym skrev 2018-01-02 16:05:45 följande:

Ingen fara. Ja hon sa de iallafall, har hört att man ska kunna se/höra hjärtljud redan i vecka o så något borde ju definitivt synts med vul nu. Aha då har jag lärt mig något nytt :) usch svårt att tänka något positivt överhuvud taget just nu : ( min sambo försöker säga bra saker men inget spelar någon roll. Är ändå helt förstörd

Vecka 8 ska se såklart stå i första meningen
  • EpicNurse
    Ahnonym skrev 2018-01-02 16:05:45 följande:

Ja det ska man, men man kan ju aldrig vara säker på vilken vecka man är.

Man får stålsätta sig. Hoppas på det bästa och förbereda sig på det värsta.

Har också haft missfall (om det nu är det). Jättetråkigt och jobbigt, speciellt när man jobbar med patienter som är gravida. Men man får försöka tänka att det var meningen. Att det inte kunde bli något bra eller friskt av just den graviditeten. Och att ni vet att ni faktiskt kan bli gravida!
  • Ahnonym
    EpicNurse skrev 2018-01-02 16:15:38 följande:

Ja det ska man, men man kan ju aldrig vara säker på vilken vecka man är.

Man får stålsätta sig. Hoppas på det bästa och förbereda sig på det värsta.

Har också haft missfall (om det nu är det). Jättetråkigt och jobbigt, speciellt när man jobbar med patienter som är gravida. Men man får försöka tänka att det var meningen. Att det inte kunde bli något bra eller friskt av just den graviditeten. Och att ni vet att ni faktiskt kan bli gravida!

Nej de är ju sant. Ja jag försöker verkligen tänka så men de är så svårt : (

absolut det glädjs jag åt då jag alltid varit orolig för det :)
  • Elinmariajosefin

Usch jag lider med dig! Jag började få blödningar i vecka 8 men alla jag pratade med inom vården sa att det inte var nåt att oroa sig för. När jag var i vecka 11 stod jag inte ut med ovissheten och åkte in till gynakuten där det med vul konstaterades att jag haft ett MA i vecka 6. Önskar så att jag hade fått veta då att fostret inte levde istället för att vänta till vecka 11. För mig väntade två veckor med komplikationer och extremt dåligt bemötande av vården vilket slutade med att jag vände mig till ett annat sjukhus för att bli skrapad.

Jag vet vad du går igenom och hur fruktansvärt det är, men tro mig, det blir bättre! För varje dag som går blir du starkare och så fort du slutat blöda kan ni börja försöka igen.

• Elinmariajosefin

Usch jag lider med dig! Jag började få blödningar i vecka 8 men alla jag pratade med inom vården sa att det inte var nåt att oroa sig för. När jag var i vecka 11 stod jag inte ut med ovissheten och åkte in till gynakuten där det med vul konstaterades att jag haft ett MA i vecka 6. Önskar så att jag hade fått veta då att fostret inte levde istället för att vänta till vecka 11. För mig väntade två veckor med komplikationer och extremt dåligt bemötande av vården vilket slutade med att jag vände mig till ett annat sjukhus för att bli skrapad.

Jag vet vad du går igenom och hur fruktansvärt det är, men tro mig, det blir bättre! För varje dag som går blir du starkare och så fort du slutat blöda kan ni börja försöka igen.

• Ahnonym
    Elinmariajosefin skrev 2018-01-02 21:48:02 följande:

Ja de sa likadant till mig så jag har gått hemma sen den 24/12 och varit orolig, kände på mig att något var fel när jag hade haft blödningarna i en vecka. Och jag hade ju rätt, hade jag inte åkt in hade jag fått vänta till runt sen 15/1 innan jag kunde få hjälp på den kvinnokliniken jag skulle skriva in mig på. Hade inte fixat det psykiskt. Tråkigt att höra om bemötandet, hoppas de var bättre på det andra sjukhuset du kontaktade.

Tack för dina ord, ska försöka ta till mig allt så småningom :)
  • Lelloop

Vi försökte i över tre år innan jag plussade. Jag fick sedan rosa flytningar. Var hur orolig och ledsen som helst. Fick dessutom otroligt ont på höger sida så jag åkte in till gynakuten. De såg ingenting i livmodern, jag hade inte ens en hinnsäck. Tänkte att jag hade ma eller ett x, åkte hem och grät. Fick lämna blod prov och komma tillbaka. Några dagar senare så hade mitt hcg ökat och de såg en hinnsäck med en gulekropp, men inget hjärtljud. Jag skulle få varit enligt ägglossning och regelbunden mens i vecka 8. Dock så kan tydligen ägget ta längre tid att fästa i bland. Blödningarna visade sig vara polyper på livmodertappen. Vilket jag fick operera bort i vecka 11.

Graviditeten gick bra och jag har en fantastisk 20 månaders prinsessa som ligger och sover just nu.

Förstår din oro och håller tummarna.

• Ahnonym
    Lelloop skrev 2018-01-02 23:31:33 följande:

Vi försökte i över tre år innan jag plussade. Jag fick sedan rosa flytningar. Var hur orolig och ledsen som helst. Fick dessutom otroligt ont på höger sida så jag åkte in till gynakuten. De såg ingenting i livmodern, jag hade inte ens en hinnsäck. Tänkte att jag hade ma eller ett x, åkte hem och grät. Fick lämna blod prov och komma tillbaka. Några dagar senare så hade mitt hcg ökat och de såg en hinnsäck med en gulekropp, men inget hjärtljud. Jag skulle få varit enligt ägglossning och regelbunden mens i vecka 8. Dock så kan tydligen ägget ta längre tid att fästa i bland. Blödningarna visade sig vara polyper på livmodertappen. Vilket jag fick operera bort i vecka 11.

Graviditeten gick bra och jag har en fantastisk 20 månaders prinsessa som ligger och sover just nu.

Förstår din oro och håller tummarna.

Va roligt att det gick så bra för er :)

Mina blödningar har ökat idag och är mer menslika nu så det finns inte så mycket mer att hoppas på än att allt ska vara över så att vi kan försöka igen :)

Tack för fina ord!
Svar på tråden Vill verkligen ha barn, är så sjukt orolig för missfall