• sofiiaanna

Hur gör man om man inte hinner bli gravid innan 1 år och 9 månader?!

Måste få er hjälp nu! Vi har försökt att bli gravida i 8 månader nu , nästa månad är vårat sista försökt innan vår dotter blir 1 år och 9 månader!

Jag har helt gett upp att det kommer ta sig , så jag behöver era råd om hur vi ska göra för att få upp min sgi igen till barn nr 2 ?

Jag jobbar 75% utan att skydda upp de 25% andra! Min tanke är att jag ska när jag blir gravid gå upp på 100% direkt , funkar det ?? För visst måste man jobba 6 månader 100% för att jobba upp den? Hur blir det om man skulle bli sjukskriven de sista 2 månaderna , det blev jag sist, räknas dom in som att jag jobbar 100% då!? Många frågor! Eller kan jag direkt när jag blir gravid börja skydda de 25% i 6 månader ? Så tacksam för hjälp och svar för vi har inte riktigt råd att min sgi ska baseras på enbart 75%!

• Svar på tråden Hur gör man om man inte hinner bli gravid innan 1 år och 9 månader?!
  • Seven Costanza

Tråkigt att det inte tagit sig! Nej du kan inte höja en redan sänkt SGI genom att börja ta ut 25% föräldrapenning utan du måste jobba heltid i minst sex månader eller möjligen kunna bevisa att din avsikt varit att göra det, så det kan funka ändå även om du blir sjukskriven men du får fråga FK och dubbelkolla. Tänk dock på att arbetsgivaren enligt föräldraledighetslagen har rätt att skjuta på uppgången i tid i en månad, dvs kräva en månads varsel innan de ökar din procent, kanske mer enligt vissa kollektivavtal, så du behöver nog ge besked direkt du blir gravid om att du vill gå upp i tid så fort som möjligt.

Svar på tråden Hur gör man om man inte hinner bli gravid innan 1 år och 9 månader?!