• Larinova

Hur tungt får man bära som nygravid?

Hej alla!

Hur tungt får man bära som nygravid? Kan det skada på något sätt om man bär för tungt?

Hur många kg räknas som "ok"? :)

Nyfiken.

• Svar på tråden Hur tungt får man bära som nygravid?
  • Sabiinan
    Larinova skrev 2017-12-27 14:40:20 följande:

Hej alla!

Hur tungt får man bära som nygravid? Kan det skada på något sätt om man bär för tungt?

Hur många kg räknas som "ok"? :)

Nyfiken.

Det känner du själv. Jag jobbar inom äldreomsorgen och det betyder väldigt tunga lyft och mycket ensam arbete. Inget har hänt med mitt barn. Har bf 7 januari och precis hjälpt både svärmor och min mans bror att flytta, burit völdigt tungt. Kroppen säger till. Tror inte man får missfall av att bära några kassar matvaror i 5e månaden. Finns nog ingen läkare som kan säga att man fått missfall pga för tungt bärande
  • sosso98
    Sabiinan skrev 2017-12-27 21:04:30 följande:

Det känner du själv. Jag jobbar inom äldreomsorgen och det betyder väldigt tunga lyft och mycket ensam arbete. Inget har hänt med mitt barn. Har bf 7 januari och precis hjälpt både svärmor och min mans bror att flytta, burit völdigt tungt. Kroppen säger till. Tror inte man får missfall av att bära några kassar matvaror i 5e månaden. Finns nog ingen läkare som kan säga att man fått missfall pga för tungt bärande

Tack
  • Sabiinan
    Sabiinan skrev 2017-12-27 21:04:30 följande:
    Detta står på 1177

Lyft

Undvik tunga lyft då det belastar ryggen och ökar trycket mot bäckenbotten. Det är viktigt att inte lyfta och vrida samtidigt.

• Sabiinan
    mamadada skrev 2017-12-27 17:03:24 följande:
    Hej. Min vän fick missfall efter några tunga matkassar, hon fick otroligt ont på parkeringsplatsen och efter några timmar förstod hon att hon fått missfall. Var i femte månaden.

Så för tungt ska man absolut inte bära,varför riskera ett barns liv? Och härma alla andra som klarat av att vara "starka" och duktiga? Löjligt, barnets säkerhet är nummer ett. Det är bra att du är försiktig och frågar om sånt här.
    Det är många som drabbats av liknande,så risken finns ju. Vissa klarar av att bära hur mycket som helst. helt individuellt. Lycka till! :)

här finns lite info med att läsa som några proffessorer och liknande har skrivit ang detta mammasidan.se/gravid/livsstil/tunga-lyft-vid-graviditet
    Det finns ingen som helst källa på denna sidan om vem som skrivit denna artikel när hur och var? Den är ju inte vetenskapligt bevisad ? 
  • Iowhannah
    Sabiinan skrev 2017-12-27 21:11:21 följande:
    Detta står på 1177

LyftUndvik tunga lyft då det belastar ryggen och ökar trycket mot bäckenbotten. Det är viktigt att inte lyfta och vrida samtidigt.
    Fast detta gäller mer i slutet av andra trimestern och framåt (utom sista meningen, den gäller alltid). TS? fråga rörde sig om tidig graviditet, vilket många här tycks ha glömt bort.

Som jag har lärt mig så gäller följande:

I första trimestern kan man träna och leva helt som vanligt (bortsett från det faktum att många är dödströtta och orkar knappt mer än gå till jobbet), det är först när magen börjar växa på riktigt som man bör anpassa träningen för att inte överbelasta bäckenbotten.
  • Sabiinan
    Iowhannah skrev 2017-12-27 21:25:07 följande:

Fast detta gäller mer i slutet av andra trimestern och framåt (utom sista meningen, den gäller alltid). TS? fråga rörde sig om tidig graviditet, vilket många här tycks ha glömt bort.

Som jag har lärt mig så gäller följande:

I första trimestern kan man träna och leva helt som vanligt (bortsett från det faktum att många är dödströtta och orkar knappt mer än gå till jobbet), det är först när magen börjar växa på riktigt som man bör anpassa träningen för att inte överbelasta bäckenbotten.

Fast det står inte att det gäller andra och sista utan generellt annars bör det ju stå. Man ska tänka på hur man lyfter oavsett graviditet eller inte om man ska värna om kroppen. Många vet inte ens om att dom är gravida och lever på som normalt och de klarar sig.
  • nevermind
    EmberEyes skrev 2017-12-27 12:26:50 följande:

Människan har varit gravida och hårt arbetande under många tusentals år. Det är först för 50-100 år sedan som den genomsnittliga kvinnan (i västvärlden vill säga) utan medicinskt behov blivit mer eller mindre invalidiserade från v 1. 

• Butterfly7
    nevermind skrev 2017-12-28 02:31:40 följande:
    Fast det är ju inte riktigt så att TS är "invalidiserad" eller klagar på något när jag läser tråden? Ställer en fråga om hur många kg man får lyfta. Är inte forum till för att fråga utan att folk ska vara sarkastiska? Väx upp!
  • Pullan87

Hej.. Jag tycker man ska lyssna på kroppens signaler.

Kör själv budbil och varit tvungen att handlasta ca 800kg under tidspress när jag var höggravid, inte kul och jag fick ofta smärtsamma sammandragningar och hjärtklappning. Hade aldrig förlåtit mig själv om det hänt något. Har fyra friska barn.

• Isola747
    mamadada skrev 2017-12-27 19:22:44 följande:

Och det kan du garantera? 

Enligt vården ska i alla fall tunga lyft inte orsaka missfall vid normala graviditeter.

Jobbade själv med ständiga tunga lyft under min första graviditet och hörde mig för med barnmorska, två olika läkare och sjukgymnast som alla oberoende av varandra svarade att det enda som eventuellt händer är att jag skadar ryggen eller får ont i kroppen av de tunga lyften. Vilket ju kan hände även om man inte är gravid. En kollega som fick upprepande missfall många år tidigare fick exakt samma svar av sina läkare.

Man är inte invalid för att man är gravid men självklart kan man vara lite försiktig för sin egen kropps skull.
  • Ross12

Tycker du ska vara försiktig. Låt din man bära så mycket som möjligt. Även strax efter förlossningen bör man vara försiktig.

Lycka till, hoppas allt går bra.

• Isavanna1

Är det inte generellt så att om man har en normal graviditet, dvs inget risk graviditet så kan man bära så mycket som kroppen orkar? 

Svar på tråden Hur tungt får man bära som nygravid?