Hur tungt får man bära som nygravid?
Hej alla!
Hur tungt får man bära som nygravid? Kan det skada på något sätt om man bär för tungt?
Hur många kg räknas som "ok"? :)
Nyfiken.
Hej alla!
Hur tungt får man bära som nygravid? Kan det skada på något sätt om man bär för tungt?
Nyfiken.
Hej alla!
Nyfiken.
Det känner du själv. Jag jobbar inom äldreomsorgen och det betyder väldigt tunga lyft och mycket ensam arbete. Inget har hänt med mitt barn. Har bf 7 januari och precis hjälpt både svärmor och min mans bror att flytta, burit völdigt tungt. Kroppen säger till. Tror inte man får missfall av att bära några kassar matvaror i 5e månaden. Finns nog ingen läkare som kan säga att man fått missfall pga för tungt bärande
Undvik tunga lyft då det belastar ryggen och ökar trycket mot bäckenbotten. Det är viktigt att inte lyfta och vrida samtidigt.
Fast detta gäller mer i slutet av andra trimestern och framåt (utom sista meningen, den gäller alltid). TS? fråga rörde sig om tidig graviditet, vilket många här tycks ha glömt bort.
Som jag har lärt mig så gäller följande:
I första trimestern kan man träna och leva helt som vanligt (bortsett från det faktum att många är dödströtta och orkar knappt mer än gå till jobbet), det är först när magen börjar växa på riktigt som man bör anpassa träningen för att inte överbelasta bäckenbotten.
Människan har varit gravida och hårt arbetande under många tusentals år. Det är först för 50-100 år sedan som den genomsnittliga kvinnan (i västvärlden vill säga) utan medicinskt behov blivit mer eller mindre invalidiserade från v 1.
Hej.. Jag tycker man ska lyssna på kroppens signaler.
Kör själv budbil och varit tvungen att handlasta ca 800kg under tidspress när jag var höggravid, inte kul och jag fick ofta smärtsamma sammandragningar och hjärtklappning. Hade aldrig förlåtit mig själv om det hänt något. Har fyra friska barn.
Och det kan du garantera?
Tycker du ska vara försiktig. Låt din man bära så mycket som möjligt. Även strax efter förlossningen bör man vara försiktig.
Lycka till, hoppas allt går bra.
Är det inte generellt så att om man har en normal graviditet, dvs inget risk graviditet så kan man bära så mycket som kroppen orkar?