Hur tungt får man bära som nygravid?
Hej alla!
Hur tungt får man bära som nygravid? Kan det skada på något sätt om man bär för tungt?
Hur många kg räknas som "ok"? :)
Nyfiken.
Hej alla!
Hur tungt får man bära som nygravid? Kan det skada på något sätt om man bär för tungt?
Hur många kg räknas som "ok"? :)
Nyfiken.
Finns ingen begränsning mig veterligen.
Det beror väl på vad ens kropp är van vid.
Så mycket man orkar.
Nej det skadar inte, tvärtom. Det är bra att träna under en graviditet. Speciellt ryggen.
Tränar du inte redan nu så bör du börja.
Så mycket man orkar.
Nej det skadar inte, tvärtom. Det är bra att träna under en graviditet. Speciellt ryggen.
Tränar du inte redan nu så bör du börja.
Är du i övrigt frisk så kan du i princip inte lyfta för tungt, kroppen är gjord för att jobba även under graviditet. Däremot är väl inte graviditeten inte bästa tillfället att försöka slå personliga rekord i styrkelyft och liknande. Bättre att försöka underhålla den styrka man redan har. Det är nog få som klarar av att utsätta sig för sådan extrem belastning, kroppen har en förmåga att säga ifrån på skarpen (inte minst i form av trötthet).
Människan har varit gravida och hårt arbetande under många tusentals år. Det är först för 50-100 år sedan som den genomsnittliga kvinnan (i västvärlden vill säga) utan medicinskt behov blivit mer eller mindre invalidiserade från v 1.
Absolut. Men man har ju läst i flera trådar att man ska passa sig för att bära tungt.. så man blir lite fundersam
Förra graviditeten fick jag bära max 5 kg för läkare. Nu var det orimligt eftersom jag har ett barn som väger drygt 13, men då fick jag istället order att lyfta så lite som möjligt, inte bära och tänka på att använda knäna och inte lyfta med magen.
Det är isf individuellt. En kanske tycker att 20 kg är tungt, medan en annan tycker att 50 kg är lätt. Man får lyssna på sin kropp helt enkelt.
Sen är inte forumtrådar det bästa stället att hitta saklig information ;)
Förra graviditeten fick jag bära max 5 kg för läkare. Nu var det orimligt eftersom jag har ett barn som väger drygt 13, men då fick jag istället order att lyfta så lite som möjligt, inte bära och tänka på att använda knäna och inte lyfta med magen.