• Hanna Panna

Tillbehör till oxfilé

Hej!

Jo, nu är det ju snart nyår och vi ska äta det ?alla? äter, nämligen oxfilé ???? men vad ska man ha till? Jag har en kräsen 4- åring och en ytterst petig 34- åring att ta hänsyn till ????. 4- åringen kan få nått annat som är anpassat till henne, men jag vill gärna att maken och jag ska kunna äta samma mat.

Han gillar inte vitlök, tomat, rotselleri, vissa ostar (chèvre och grönmögelost). Själv äter jag inte svamp.

Jag är, om jag får säga det själv, rätt duktig i köket. Men i år har jag ingen inspiration direkt. Så därför frågar jag nu er ????

Gott nytt år till er alla!

• Svar på tråden Tillbehör till oxfilé
  • Mascaraklumpar
    Hanna Panna skrev 2017-12-27 21:34:27 följande:
    Kotletter låter spännande, hur gör du dom?

Maken gillar inte kål heller, jag och ungen tycker om det så nått sånt skulle vi kunna ha till!

Jag är bara så trött på alla potatistillbehör, potatisgratäng, hasselbackspotatis, pommes frites, potatiskaka, osv. Kroketter har jag aldrig gjort, och det tar jag gärna recept på som sagt!
    Tyvärr har jag inget recept, men jag gör som sagt ett mos på potatis, smör och ost (skulle tippa på knappt en msk smör plus en msk ost för varje medelstor potatis) plus lite vetemjöl och salt och peppar eller vad man nu vill ha för kryddor. Sedan formar jag dem till bollar och doppar dem i vetemjöl, sen i ägg och sen i ströbröd och så friterar jag dem (inte allt för länge, då går de sönder)
  • Hanna Panna
    Mascaraklumpar skrev 2017-12-27 22:23:39 följande:

Tyvärr har jag inget recept, men jag gör som sagt ett mos på potatis, smör och ost (skulle tippa på knappt en msk smör plus en msk ost för varje medelstor potatis) plus lite vetemjöl och salt och peppar eller vad man nu vill ha för kryddor. Sedan formar jag dem till bollar och doppar dem i vetemjöl, sen i ägg och sen i ströbröd och så friterar jag dem (inte allt för länge, då går de sönder)

Tack! Tror att det kan bli kroketter :)
  • modsey

Potatisrosor!

Och en god hemgjord krämig svartpeppar ( eller grön) sås till

En lite finare sallad med t

riven parmesan tomater och lite sånt

• Ggrodan

Matgeeks("matgeek" på Youtube) potatisgratäng med ädelostsås och svartvinbärsgelé till oxfilén.

• Ggrodan
    TQR735 skrev 2017-12-27 21:47:16 följande:

Lätt och fantastiskt gott även för en kräsen karl är.

Oxfilé ungsgrillad eller i grillpanna.

Till den whiskysås, vill du göra det enkelt köp jensens färdiga riktigt god.

Sedan gör du hemmagjord potatismos, om du gillar det kör ner en näve färskriven parmesanost i moset.

Till det kan du självklart ha något grönt om så önskas.

Riva ner parmesan ska jag testa allt, tack för tipset!
  • Maggis2

Hasselbackspotatis är gott. Själv gör jag rotfruktsgratäng. Då kan du använda det ni tycker om - potatis, morötter, selleri t ex

• Afterlife

Jag ska visserligen ha lammstek men jag gör ugnsrostad sötpotatis och grönkål till.

• Gryntroll

"Gratinerat dragon-potatismos i eget skal"
    Det är väldigt gott att baka bakpotatis tills de är mjuka, dela och gröpa ur dem (spara skalen) och mosa potatisen lätt. Blanda potatisen med cremefraiche, dragon, västerbotten/prästost och lite hackad salladslök, och sedan ha tillbaka moset i skalen och gratinera i ugnen tills de fått fin färg.

Syran från cremefraiche och dragonen gör att det smakar lite åt bearnaise-hållet, väldigt gott till oxfilé.

Och som andra redan skrivit, haricoverts är väldigt gott tillbehör och tomat sallad tycker jag även passar bra ihop (om man inte gillar lök så hel enkelt tomater i önskad form och blanda med en god vinigrett).

• Gurkan

Vi bara rostar en god potatis och serverar oxfilén med vitlökssmör och pepparsås

Potatisbakelse är gott, rulla in pressade potatis, en god ost och salt och peppar i smördeg. Skär i bitar och baka av i ugnen.

Rostade grönsaker, en god och matig sallad är alternativ till potatis. Risotto, färsk pasta är också gott. Eller en skiva smörstekt bröd

• Tom Araya
    Hanna Panna skrev 2017-12-27 21:03:44 följande:

Hej!

Jo, nu är det ju snart nyår och vi ska äta det ?alla? äter, nämligen oxfilé ???? men vad ska man ha till? Jag har en kräsen 4- åring och en ytterst petig 34- åring att ta hänsyn till ????. 4- åringen kan få nått annat som är anpassat till henne, men jag vill gärna att maken och jag ska kunna äta samma mat.

Han gillar inte vitlök, tomat, rotselleri, vissa ostar (chèvre och grönmögelost). Själv äter jag inte svamp.

Jag är, om jag får säga det själv, rätt duktig i köket. Men i år har jag ingen inspiration direkt. Så därför frågar jag nu er ????

Gott nytt år till er alla!

Jag hade nog helstekt rostbiffen, gjort antingen hasselbackspotatis, ugnsstekta rotsaker, potatisgratäng eller bakad potatis till. Vill man ha sås tycker jag rödvinssås passar bäst och man kan göra egen eller köpa färdig, typ Böfhaus.
    Kanske några varma grönsaker till (färsk sparris exempelvis) och en trevligt bladsallad.
  • Hanna Panna

Tack för alla tips! Det blev oxfilé med duchessepotatis, pepparsås och baconinlindad sparris. Lite lagom Svensson sådär, men det passade bra eftersom jag åkte på att jobba några timmar idag :(

Jag har fått jättemycket inspiration av er och det tackar jag för! Gott nytt år till er alla :)

Svar på tråden Tillbehör till oxfilé