Iowhannah skrev 2017-12-30 23:20:18 följande:
Det är så himla känsligt för en del, det där med skilda sovrum. Jag fantiserar om det ibland eftersom sambon snarkar (oregelbundet) och sonen sparkas och envisas med att ligga tvärs över sängen. Men det är inte nåt sambon gillar (?då kan vi lika gärna separera? typ)...
Kan bara föreslå att du faktiskt väcker din man, ordentligt, varje gång hans snarkningar förstör din sömn. Gör det en längre tid -oavsett vad han tycker om det- så kommer han förstå hur fruktansvärt det är att bli berövad på sin sömn (helt i onödan dessutom). Att prioritera sin sömn är livsviktigt, nej men faktiskt. Säger mer om honom än dig när han tycker du bara ska ta alla negativa hälsoeffekter av kass sömn. Sedan är det ju ändå så att bara för att man har ordnat möjligheten till separata sovrum betyder inte det att man aldrig kommer sova tillsammans igen, särskilt inte om det är så att det bara går i perioder med det som gör det omöjligt att få en god natts sömn. Tycker nog det är rätt taskigt av honom att du inte ska kunna ha möjlighet att gå iväg och få sova ostört om han har en sån natt där han snarkar och stör.
Jag och sambon sover i separata sovrum sedan snart 2 år tillbaka. Tog 1 år för honom att pallra sig iväg till läkarn, sen tog det massor med tid för remis och ditten och datten -sömnutredning, som han fick tid till nu i höstas. Visar sig att han inte bara snarkar som ett odjur med även har lätt sömnapné. Så blev remitterad till tandläkare för att fixa en speciell bettskena, förhoppningsvis kommer ju den hjälpa och gör den det är jag game på att dela sovrum permanent igen.
Bland det bästa jag gjort faktiskt, att just stå på mig om detta och sätta ner foten. Blev ju en helt annan människa av att få sova ordentligt och ostört i några veckor. Så pass att jag förbannade mig själv över att bara ha stått ut och tatt skiten med kass sömn i så många år i mitt liv. Har tyvärr inte haft ett enda förhållande där den andre inte antingen gnisslat tänder, sparkats i sömnen eller snarkat så man blivit döv! Öronproppar funkar inte för mig heller. Vaknar ändå tyvärr. Vi är båda i 30 års åldern så fortfarande unga.