Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-12-30 21:48:44 följande:
Inget eget missbruk. Det räcker alltså inte att han frivilligt går öppenvårds behandling och bor hemma samtidigt? Detta är hans förslag eller önskan men jag tycker hellre slutenvård skulle vara bättre för både hans del och vår. Han behöver komma bort från denna miljön, han blir stressad av mig och barnet.
Jag tycker att du ska fråga socialsekreteraren som har ditt ärende om det, vad de säger och hur de bedömer det. Nu är det ju känsligt läge, de har eller kommer att öppna en paragraf 50 utredning (som du ska begära ut och få läsa) där de ska bedöma barnets situation och risker. Målet är ju att de ska avsluta ärendet utan insatser. Och då är det bra om du kapar banden till honom, det är effektivaste sättet att skydda ditt barn, nu.
Om jag säger så här, rent personligen till dig, så är det osannolikt att han klarar av öppenvårdsbehandling och att bo hemma med dig och ert lilla barn samtidigt. Minsta lilla skrik från babyn kan få honom att ta till droger igen. Bensodiazepiner, alkohol, fentalyn. Det är allvarliga svåra droger. Det ger ett så svårt beroende. Bara abstinensen är värre än något annat. Och han har redan ljugit för dig och gått bakom din rygg. Du måste se till att han lämnar ert hem, så att det bara är du och ditt barn. Du kan inte luta dig mot hans löften i det skick han är, du måste vara den som tar ansvar för ert barns säkerhet, nu med en gång. Jag vet att det är så lätt för mig att sitta och säga hur du ska göra och hur du ska tänka. Du har all min medkänsla ska du veta och jag beundrar dig för att du är villig att sätta barnet främst. Det är så en riktig förälder agerar.
Se till att du ordnar en samtalskontakt till dig själv, via vårdcentralen eller via BVC där kurator och psykolog finns. Du behöver få lasta ur dig också. Sedan finns det grupper för anhöriga till alkohol och drogmissbrukare som man kan gå på. Det skulle vara bra för dig, för man blir medberoende, det bara är så. Och då är stödet från andra som verkligen vet hur det är läkande. Katerina Janouch har skrivit boken Anhörig som ska vara bra, hennes man är nu drogfri efter 17 års tid och hon kämpade hårt under åren med hans missbruk med deras barn (de är inte gifta längre). Boken finns på biblioteket.
Det kommer att ta tid för din man att ta sig tillbaka till drogfrihet. Om han nu ens vill det. Män som fortsätter att knarka och dricka under sin kvinnas graviditet och även efter att barnet fötts, brukar inte vara redo för drogfrihet. Jag förstår att det gör ont att höra eftersom du älskar honom, och det är en fin egenskap hos dig. Men det är viktigt att se realistiskt på det här. Han riskerar ju också att bli åtalad och dömd för narkotikainnehav (i framtiden) och du riskerar att närsomhelst, hur ofta som helst, få ditt hem invaderat av ett gäng poliser som gör husrannsakan och letar igen om ert hem och ert förråd med narkotikahundar. Så ska inte en kvinna och en liten baby leva.