• SysterYsters

    Knäckt av alla försök

    Nu har vi försökt i 10 mån och det har helt tagit slut i mig. Trodde aldrig det skulle vara så svårt och jag orkar inte höra om fler graviditeter runt mig nu. All kraft att bemöta med glädje även om man unnar sina vänner det helt och hållet. Varje person är en påminnelse att min kropp inte funkar just nu. Alla mina ex har fått barn sen långt tillbaka och det känns ännu värre av nån anledning? Också riktigt tungt när flera år yngre kompisar får barn, känns ännu mer utanför, efter och stressigt då.

    Direkt folk pratar barn är det så uppenbart elefanten i rummet, hur kan folk uttrycka sig som "när ni får barn sen" till nån som är över 30, där är det ju hög risk att personen kanske inte kan eller vill skaffa barn.

    Känner mig så infertil och varje mens är som ett straff. Känns som alla andra blir gravida hur lätt som helst och jag börjar tappa lusten nu. Jag ville att det skulle gå lätt och att det bara skulle vara en positiv upplevelse och inte såhär. Är så uppenbart att vi har sex samma datum varje månad (att göra det oftare och mer luststyrt går inte då min sambo inte har jättehög sexlust). Tänk om vi inte är kompatibla, man hör ju om folk som blir gravida direkt med ny partner. Eller så har man oftare sex då. Jag har inte längre ork att hålla reda på dagar, gissa utifrån test varje dag, känns efter i kroppen, se till att få nån typ av stämning på rätt dag trots trötthet varje kväll. Känns som inte ens kan dölja för varandra att varje förspel är pga ägglossning.

    Vågar inte prata om det med nån kompis o vi är några par nu i samma ålder, känns som att alla lite halvt försöker men ingen pratar om det. Risk att nån annan poppar en nyhet snart och jag fasar. Orkar inte ens se gravidbesked på tv. Börjar få känslan att jag inte kan bli gravid för varför skulle jag gå uppleva det när mensen kommer gång efter gång, man blir verkligen övertygad om att man bog inte kan även om jag vet att det kan ta tid. Hur kan det ta ett år när andra blir gravid av misstag?? Helt obegripligt.

    Vi har aldrig haft sex särskilt ofta så hela försökandet har nu förstört lusten. Jag orkar inte ha sex en enda gång som inte kan leda till nåt.

    Hur kan folk råka bli gravida?? Nästan ett hån att man skyddat sig hela livet och sen är det omöjligt fast man prickar exakt rätta dagar?? En stress då vi båda är över 30 också.

    Hur ska man tänka? Går ju inte o vänta in det då man har sex ca 3ggr i månaden.....

  • Svar på tråden Knäckt av alla försök
  • SysterYsters

    Otit, ja det är verkligen opassande kommentarer eftersom det kan bli så fel. Man ska nog aldrig skoja eller prata om gravidgrejer med folk som man verkligen inte vet statusen på eller är i sån ålder då det verkligen lan vara aktuellt.

    Har också hört "när ni får barn sen"... sjukt okänsligt. När nån är 30+ är det verkligen inte ett avslappnat samtalsämne!! Skulle aldrig ge mig in på ett sånt samtalsämne med nån jag inte vet hur de ser på frågan ????

  • SysterYsters

    Hej alla i tråden, hur går det för er? Vi har startat utredning nu men det blev tyvärr sommarstängt så har bara hunnit lämna ett blodprov och får ni vänta. TSH på 3.5 så de vill att jag tar provet igen så att det inte berodde på stress eller så.

    Antar att sommaren får rulla på och hoppas på det absolut bästa så att utredning inte behövs i höst!

  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-06-13 23:56:01 följande:

    Hej alla i tråden, hur går det för er? Vi har startat utredning nu men det blev tyvärr sommarstängt så har bara hunnit lämna ett blodprov och får ni vänta. TSH på 3.5 så de vill att jag tar provet igen så att det inte berodde på stress eller så.

    Antar att sommaren får rulla på och hoppas på det absolut bästa så att utredning inte behövs i höst!


    Tsh på 3.5 är högt ! Det ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Se till att de skriver ut Levaxin tabletter åt dig när de öppnar igen efter sommarstängningen !

    Högt TSH kan göra att man inte blir gravid bara pgr av det ! Dåligt att dr inte skrev ut det åt dig redan nu, för det kan ta flera månader att sänka det värdet.

    Hoppas du får bättre hjälp i höst.
  • Jooosen
    SysterYsters skrev 2018-06-13 23:56:01 följande:

    Hej alla i tråden, hur går det för er? Vi har startat utredning nu men det blev tyvärr sommarstängt så har bara hunnit lämna ett blodprov och får ni vänta. TSH på 3.5 så de vill att jag tar provet igen så att det inte berodde på stress eller så.

    Antar att sommaren får rulla på och hoppas på det absolut bästa så att utredning inte behövs i höst!


    Åå så stressande med sommarstängt. Vi har tagit alla prover o allt såg fint ut! Jag ska göra äggledarspolning snart oxå. Vi är remitterade för ivf vilket ja aldrig kunnat tro för ett år sen. Lika bra att börja fast jag könner sjuk stress över att antagligen behöva berätta för min chef

    Osv... de har alltså inte hittat några fel alls hos oss, dock kan d ju vara stop i mina äggledare.. vi får försöka slappna av i sommar!! (Typ omöjligt.....)
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • SysterYsters
    UndrandeSökare skrev 2018-06-14 07:50:16 följande:

    Tsh på 3.5 är högt ! Det ska ligga på max 1.0 i fertilitetssammanhang. Se till att de skriver ut Levaxin tabletter åt dig när de öppnar igen efter sommarstängningen !

    Högt TSH kan göra att man inte blir gravid bara pgr av det ! Dåligt att dr inte skrev ut det åt dig redan nu, för det kan ta flera månader att sänka det värdet.

    Hoppas du får bättre hjälp i höst.


    Ja, dålig timing. Men hon sa att stress kan höja det o därför skulle de dubbelkolla igen. Eftersom de stänger nu så lär jag väl inte hinna få nån feedback på prov nr 2. Tror inte "vanliga" läkaren blandar sig i det eftersom det inte är en hälsorisk utöver fertiliteten.... ????

    Kanske får försöka med humbug-metoder att sänka värdet i sommar?! Jobbigt.
  • SysterYsters
    Jooosen skrev 2018-06-14 08:40:35 följande:

    Åå så stressande med sommarstängt. Vi har tagit alla prover o allt såg fint ut! Jag ska göra äggledarspolning snart oxå. Vi är remitterade för ivf vilket ja aldrig kunnat tro för ett år sen. Lika bra att börja fast jag könner sjuk stress över att antagligen behöva berätta för min chef

    Osv... de har alltså inte hittat några fel alls hos oss, dock kan d ju vara stop i mina äggledare.. vi får försöka slappna av i sommar!! (Typ omöjligt.....)


    Ok, på ett sätt skönt att veta att det inte syns nåt än men ändå frustrerande då det BORDE gå! Nog är det tungt att vi lägger så mkt energi på det här medans folk förökar sig hit o dit hur lätt som helst. Usch!
  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-06-14 15:25:37 följande:

    Ja, dålig timing. Men hon sa att stress kan höja det o därför skulle de dubbelkolla igen. Eftersom de stänger nu så lär jag väl inte hinna få nån feedback på prov nr 2. Tror inte "vanliga" läkaren blandar sig i det eftersom det inte är en hälsorisk utöver fertiliteten.... ????

    Kanske får försöka med humbug-metoder att sänka värdet i sommar?! Jobbigt.


    Ta sköldkörtelvärdet fastande direkt på morgonen utan några vitaminer eller tabletter innan nästa gång så kan de inte säga nåt när nästa höga resultat kommer.

    Det enda som kommer sänka ett sånt högt värde är Levaxin tyvärr. Jag beklagar verkligen att svenska vården är så superdålig !

    Vi har också blivit lidande av den superdåliga vården så vi har rest utomlands istället - det är så mycket bättre vård där !

    Vi fick 3 missfall, men missfallsutredningen hos Landstinget visade inget för de tog för få prover ! Inte ens ett spermaprov fick min man ta

    Så vi reste till Dr D på Life clinic i Aten och fick en mycket bättre utredning där. Där tar de prover och skickar till ett speciallabb i USA. Utredningen visade att jag har en koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina fertilitetsproblem.

    Tråden heter "Vi som snart är gravida eftet utredning i Aten". Du är välkommen dit !
  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-06-14 15:25:37 följande:

    Ja, dålig timing. Men hon sa att stress kan höja det o därför skulle de dubbelkolla igen. Eftersom de stänger nu så lär jag väl inte hinna få nån feedback på prov nr 2. Tror inte "vanliga" läkaren blandar sig i det eftersom det inte är en hälsorisk utöver fertiliteten.... ????

    Kanske får försöka med humbug-metoder att sänka värdet i sommar?! Jobbigt.


    Om du vill att det ska gå snabbare, kan du ju istället ringa och boka tid hos en privst gyn, visa upp TSH-provsvaret och be om Levaxinrecept. Då går det ju snabbare att få ner värdet och ni kan fortsätta bli gravida undet sommaren med mycket högre chanser

  • Jooosen
    SysterYsters skrev 2018-06-14 15:27:46 följande:

    Ok, på ett sätt skönt att veta att det inte syns nåt än men ändå frustrerande då det BORDE gå! Nog är det tungt att vi lägger så mkt energi på det här medans folk förökar sig hit o dit hur lätt som helst. Usch!


    Ja men verkligen! Sån energi man lägger på detta!! Ja man könner ju att d borde gå som du säger! Så frustrerande.. hur länge har ni försökt?
    Just påbörjat utredning för ofrivillig barnlöshet
  • Mimosa86
    Elinmariajosefin skrev 2018-01-02 21:16:17 följande:

    Vet man när man har äl genom test eller temp så behöver ju inte tre ggr i månaden vara för lite om man har sex de dagar man har ägglossning


    Sant, men spermierna lever ju kvar inne i kroppen i 5 dygn så det kan ju aldrig vara fel att ha några simmare därinne innan ägglossning som ligger och lurpassar på ägget :)
  • SysterYsters

    Hej vill uppdatera i tråden att det ÄNTLIGEN gett utdelning. Försök nr 16 tog sig och nu börjar vecka 8. Hoppas nu verkligen att den får stanna kvar men oavsett är det skönt att det att det iaf kan bli plus på de jäkla testerna!

    Hoppas att det har blivit framgångar av något slag för fler som skrev i denna tråd ????

  • Farsta2014
    SysterYsters skrev 2018-09-23 19:33:07 följande:

    Hej vill uppdatera i tråden att det ÄNTLIGEN gett utdelning. Försök nr 16 tog sig och nu börjar vecka 8. Hoppas nu verkligen att den får stanna kvar men oavsett är det skönt att det att det iaf kan bli plus på de jäkla testerna!

    Hoppas att det har blivit framgångar av något slag för fler som skrev i denna tråd ????


    Stort grattis! Tog det sig den naturliga vägen? Hur gick det med proverna. Hade du högt tsh-värde?
  • LovisaM
    SysterYsters skrev 2018-09-23 19:33:07 följande:

    Hej vill uppdatera i tråden att det ÄNTLIGEN gett utdelning. Försök nr 16 tog sig och nu börjar vecka 8. Hoppas nu verkligen att den får stanna kvar men oavsett är det skönt att det att det iaf kan bli plus på de jäkla testerna!

    Hoppas att det har blivit framgångar av något slag för fler som skrev i denna tråd ????


    Grattis! Om du inte redan gjort det så boka ett vul privat så får du se om hjärtat slår. Brukar lugna nerverna.
  • SysterYsters
    Farsta2014 skrev 2018-09-26 00:30:51 följande:

    Stort grattis! Tog det sig den naturliga vägen? Hur gick det med proverna. Hade du högt tsh-värde?


    Japp hemmaproduktion. Var ju lite högre i 2 tsh- prover men ändå inom normalt. Det gick ju aldrig länge än så denna gång.
  • SysterYsters
    LovisaM skrev 2018-09-26 00:41:48 följande:

    Grattis! Om du inte redan gjort det så boka ett vul privat så får du se om hjärtat slår. Brukar lugna nerverna.


    Vet inte var det finns att få tag i nån privat men ska prata med barnmorska idag iaf ????
  • UndrandeSökare
    SysterYsters skrev 2018-09-26 10:40:43 följande:

    Vet inte var det finns att få tag i nån privat men ska prata med barnmorska idag iaf ????


    Hur gick det hos barnmorskan? Fick du göra vul (vaginalt ultraljud) ?
  • EliinMariina

    Jag och sambon har försökt aktivt i snart 3 år utan resultat :/ har varit hos bm och tagit tester, inga fel på ägglossning utan det är väldigt sega spermier. Men jag måste banta och sluta röka och så innan vi får hjälp. Väger kanske lite mer än vad Jag borde, men ser normal ut i kroppen och har kämpat för att tycka om mig som jag är, och får så höra att jag måste banta för att vi ska få hjälp :(

  • LovisaM
    EliinMariina skrev 2018-10-01 16:05:56 följande:

    Jag och sambon har försökt aktivt i snart 3 år utan resultat :/ har varit hos bm och tagit tester, inga fel på ägglossning utan det är väldigt sega spermier. Men jag måste banta och sluta röka och så innan vi får hjälp. Väger kanske lite mer än vad Jag borde, men ser normal ut i kroppen och har kämpat för att tycka om mig som jag är, och får så höra att jag måste banta för att vi ska få hjälp :(


    Förstår känslan med vikten, när jag utredes så fick jag direkt höra av läkaren att ?hade jag vägt några kilo till så hade vi skylt problemen att bli med barn på det?. Fast det inte alls kanske beror på det utan något helt annat. Läkarna förstår nog inte hur jobbigt det är att försöka bli med barn, besvikelsen gång på gång tär verkligen på en.

    Jag åt dessutom medicin (ivf) som gjorde mig svullen och hungrig, ingen bra combo.
  • EliinMariina
    LovisaM skrev 2018-10-01 22:20:59 följande:

    Förstår känslan med vikten, när jag utredes så fick jag direkt höra av läkaren att ?hade jag vägt några kilo till så hade vi skylt problemen att bli med barn på det?. Fast det inte alls kanske beror på det utan något helt annat. Läkarna förstår nog inte hur jobbigt det är att försöka bli med barn, besvikelsen gång på gång tär verkligen på en.

    Jag åt dessutom medicin (ivf) som gjorde mig svullen och hungrig, ingen bra combo.


    Jag vet ju dessutom att min vikt inte har något som helst med att det inte går för oss. Har en 9 årig son sen innan jag blev tillsammans med sambon, för ca 4 år sen och några aborter i bagaget pga anledningar. Och sambon som är betydligt större än mig kroppsmässigt sett behöver inte banta bort några kilon, utan det är jag som måste göra det. Och jag som måste sluta med rökat (vilket i sig egentligen inte är något negativt) men sambon behövde inte sluta upp med snusa det och sina cigg. Känner lite som att trots vi vet att problemet ligger vid slöa/sega spermier så måste JAG ändra på massor..
Svar på tråden Knäckt av alla försök