Gråt vid lämning...vad göra?
Hej!
Min son på snart 15 månader skolades in i slutet av november och det gick väldigt bra. Pappan skötte inskolningen mestadels men jag var med någon dag och såg att han trivdes och kände sig trygg med inskolningspedagogen.
Efter inskolningen har det gått upp och ner, vissa dagar är det inga problem att lämna, han finner sig snabbt tillrätta med pedagog och andra barn, bryr sig knappt om att jag går, andra dagar har han gråtit, och jag det är så jobbigt....trots att personalen skickar bilder på hur glad han är bara en kort stund efter att jag gått. När jag kommer och hämtar honom säger de att han blev glad igen efter bara en kort stund och att han har mått bra hela dagen.
De säger att han måste få protestera och gråta lite när mamma går, att det är helt naturligt etc. Jag försöker säga hejdå i lugn och ro när jag lämnar, låta honom närma sig pedagogen och de andra barnen utan att pusha, men ibland står han kvar vid mig och vågar inte riktigt närma sig, då kan det till slut bli så att pedagogen (som han är tryggast med) tar upp honom i famnen och typ säger "hejdå mamma" medan han gråter....så blir det ändå lite hastigt och jobbigt farväl..
Men de menar att om jag stannar kvar och drar ut på avskedet blir det bara jobbigare för honom...medan jag kan tycka att det vore skönt att stanna lite och se till så att han verkligen kommer in i sammanhanget och trivs innan jag går...att försöka vänta på att han mer lr mindre självmant tyr sig till pedogogen och barnen....samtidigt som jag tror att det kan bli svårt då det finns risk att han blir klängig så länge jag är kvar...Personalen har sagt att om han väl blir ledsen så är han ju ledsen så länge jag är kvar där, sedan går det över fort...
Hur kan jag göra för att underlätta lämningarna tror ni? Det känns inte bra att det blir gråt, men det kanske är ett nödvändigt ont, iaf ett par veckor efter inskolningen? Det har ju varit juluppehåll nu också, så det kanske är därför det har varit lite extra känsligt senaste dagarna. T
Tar tacksamt emot tips, råd och tankar!