• Anonym (Drömmaren)

Jag vill inte begrava min mamma

Hej

Jag undrar om man kan hållas juridiskt ansvarig för att ta hand om sin förälders dödsbo när föräldern dör? Om man är den enda arvingen. 

Min mamma har vållat och vållar mig fortfarande mycket ont i livet. 
    Hon har förstört mitt liv på många sätt och jag går nu hos en psykoterapeut för att någonsin kunna lita på en människa igen. 
    Jag kommer inte gå in något mer på det, och det vill jag inte att ni heller gör. 

Jag behöver nu bryta kontakten med min mamma en gång för alla, för att kunna gå vidare i livet. 

Den dan hon dör (lär vara många år till dess, säkert 20-30 år) kan jag då säga att jag inte vill ha något med dödsboet att göra? 

Jag vill inte befatta mig med något av hennes bohag, begravning eller ärva hennes pengar. Ingenting. 

Jag vill inte ens styra om ett eventuellt arv. Jag vill inte befatta mig med det över huvud taget. Inget pappersgöra- ingenting! 

Är det möjligt? 

Är det möjligt även ifall det finns testamente där jag ärvt egendom? 

• Svar på tråden Jag vill inte begrava min mamma
  • Kjell2
    Anonym (Drömmaren) skrev 2018-01-07 13:30:47 följande:

Hej

Jag undrar om man kan hållas juridiskt ansvarig för att ta hand om sin förälders dödsbo när föräldern dör? Om man är den enda arvingen. 

Hon har förstört mitt liv på många sätt och jag går nu hos en psykoterapeut för att någonsin kunna lita på en människa igen. 

Jag kommer inte gå in något mer på det, och det vill jag inte att ni heller gör. 

Jag behöver nu bryta kontakten med min mamma en gång för alla, för att kunna gå vidare i livet. 

Den dan hon dör (lär vara många år till dess, säkert 20-30 år) kan jag då säga att jag inte vill ha något med dödsboet att göra? 

Jag vill inte befatta mig med något av hennes bohag, begravning eller ärva hennes pengar. Ingenting. 

Jag vill inte ens styra om ett eventuellt arv. Jag vill inte befatta mig med det över huvud taget. Inget pappersgöra- ingenting! 

Är det möjligt? Är det möjligt även ifall det finns testamente där jag ärvt egendom? 

Ja. Eventuellt måste du skriva på lite papper.
  • Glinda från Oz

Ja, det är möjligt men du måste skriva på lite papper som Kjell2 skriver.

• Anonym (Hm)
    Glinda från Oz skrev 2018-01-20 16:21:32 följande:
    Ja, det är möjligt men du måste skriva på lite papper som Kjell2 skriver.
    Så är det.
  • Anonym (lkjihu)

Om jag inte minns fel så behövde min vän i ungefär samma sits som du skriva på att han avsade sig arvet. Det gick till allmänna arvsfonden så personligen hade jag tyckt det hade det varit bättre om han tagit arvet och skänkt pengarna till välgörenhet.

• Anonym (Ulrika)
    Anonym (lkjihu) skrev 2018-01-22 20:08:33 följande:

Om jag inte minns fel så behövde min vän i ungefär samma sits som du skriva på att han avsade sig arvet. Det gick till allmänna arvsfonden så personligen hade jag tyckt det hade det varit bättre om han tagit arvet och skänkt pengarna till välgörenhet.

Håller helt med! Finns många som behöver pengarna.

Men nej TS, du behöver inte göra nånting.
  • Anonym (guldkranen)

Hej ts ! Har liknande antirelation till min "mamma". Har tänkt väldigt mycket på det om hur man ska göra. Under de första 15 åren ville jag inte ha något med hennes pengar att göra. Ville / vill inte peta på dom! Men har nu levt ett fattigt liv och kännt hopplösheten alltför många ggr för att i dags läget känna att det kanske vore dumt att avsäga sig "högen". Jag ser det som att jag behåller högen men utanför synhåll för att sen göra något din? / min mamma inte inte kunde någonting om! Att sprida godhet omkring sig.

Tänker att när eller OM jag hittar en partner så kan hon hjälpa mig att placera pengarna där jag önskar. Men vill inte ha något själv med dom att göra, de ska inte vara ett hjälpmedel i min ekonomi utan endast till för att ge pengarna till dom som behöver dem ! 

Gör det till en rolig grej.. leta upp okända människor o ge dom ansikte mot ansikte. På verka din utomstående omgivning istället för att låta dom gå till något som du sen en dag senare inser att det var ju faktiskt totalt värdelöst.

Sprid gott omkring dig vilket hon har/hade möjlighet till men var för elak för att göra. Bara så man kanske vinner ?

Lycka till Ts.

• Anonym (arv)

Fast allmänna arvsfonden ger pengar till olika projekt som ju kan betraktas som viktiga. De inriktar sig specifikt till projekt om barn och unga med funktionsnedsättning. 
  • EmberEyes
    Anonym (arv) skrev 2018-01-23 09:53:29 följande:
    Fast allmänna arvsfonden ger pengar till olika projekt som ju kan betraktas som viktiga. De inriktar sig specifikt till projekt om barn och unga med funktionsnedsättning. 
    precis
  • Anonym (Drömmaren)

Tack för era svar.

• Egon den stora

Allmänna arvsfonden är väl än typ av välgörenhet. Det är ju inte så att dom eldar upp pengarna.
  • Anonym (lkjihu)
    Egon den stora skrev 2018-01-24 21:37:16 följande:
    Allmänna arvsfonden är väl än typ av välgörenhet. Det är ju inte så att dom eldar upp pengarna.
    Nej, jag menar mer att man då kan välja något som ligger en själv varmt om hjärtat. 
  • Cazzandra
    Anonym (Drömmaren) skrev 2018-01-07 13:30:47 följande:

Hej

Är det möjligt? 

Är det möjligt även ifall det finns testamente där jag ärvt egendom? 

Hej TS! Du har redan fått svar på din fråga, men jag ville skriva ändå. Jag har full förståelse för din inställning, har det likadant med kvinnan som födde mig, som jag brukar kalla henne. "Mamma" har hon aldrig varit. Många människor tycker säkert din inställning är "hård" eller "bitter", jag har fått höra det när jag skrivit liknande saker på andra ställen. Som tur är har ingen skrivit så i tråden. Men vad de människorna inte tycks förstå är att alla inte har snälla föräldrar, alla växer inte upp i någon sorts Bullerbylycka o.s.v...

Som guldkranen säger tycker jag du ska ta emot arvet och sedan skänka pengar till välgörande ändamål. Allmänna Arvsfonden gör visserligen det, men jag tänker att det kanske är roligare att bestämma själv vart pengarna ska gå.

Känner du för att "prata av dig" om din mamma någon gång får du gärna pm:a, jag tycker det vore trevligt att träffa någon i samma situation. Alla jag känner har bra relationer till sina föräldrar så de har lite dålig förståelse tycke jag.

En stjärna behöver mörker för att lysa.
  • Anonym (pay back time)

Du kommer inte helt undan. Per automatik blir du ansvarig och arvinge. Men du kan ju ta hjälp utifrån. Rent praktiskt behöver det inte bli mycket jobb, du ber någon juristfrima firma ordna med allt de ekonomiska, ska skrivas bouppteckning osv..  va gäller begravning så ta bara kontakt med någon begravingsfirma å be att dom gräver ner henne, utan cermoni och allt. Är väl bästa hämnden egentligen Finns de pengar att ärva gör något kul med dom, vill du inte ha dom själv, skänk dom till något du vet att hon skulle hata

• Anonym (Drömmaren)
    Anonym (pay back time) skrev 2018-01-25 13:12:53 följande:

Du kommer inte helt undan. Per automatik blir du ansvarig och arvinge. Men du kan ju ta hjälp utifrån. Rent praktiskt behöver det inte bli mycket jobb, du ber någon juristfrima firma ordna med allt de ekonomiska, ska skrivas bouppteckning osv..  va gäller begravning så ta bara kontakt med någon begravingsfirma å be att dom gräver ner henne, utan cermoni och allt. Är väl bästa hämnden egentligen Finns de pengar att ärva gör något kul med dom, vill du inte ha dom själv, skänk dom till något du vet att hon skulle hata

Jag kommer Inte befatta mig med varken jurister eller begravningsbyrå. Än mindre några arvspengar. Pengar skiter jag fullständigt i. Jag tänker inte befatta mig med ett öre från henne- vare sig jag skänker skiten eller inte.

Det enda jag kan tänka mig är att fylla i några papper där jag skriver att jag inte tänker vara arvinge. Djupare än så tänker jag inte sträcka mig.

Flera av er har ju skrivit att man kan fylla i några papper. Det blir perfekt.

Är kravet att jag måste skriva under någon bouppteckning med detaljer om arv så tänker jag inte göra det. What so ever.
  • Hararochkaniner
    Anonym (Drömmaren) skrev 2018-01-24 21:34:20 följande:

Tack för era svar.

Jag kommer att ta emot mitt arv/skadestånd. Ser ingen anledning att låta någon annan få mitt skadestånd. 
Svar på tråden Jag vill inte begrava min mamma