Birkahemmet
Hejsan! Jag behöver eran hjälp! Orkar inte gå in på detaljerna och vill inte argumentera men vem har varit på birkahemmet ( gryning AB Örgryte ) eller känner någon som varit här? Behöver samla historier och vittnen!
Hejsan! Jag behöver eran hjälp! Orkar inte gå in på detaljerna och vill inte argumentera men vem har varit på birkahemmet ( gryning AB Örgryte ) eller känner någon som varit här? Behöver samla historier och vittnen!
Tänk att det finns så många barn som far illa (och som kan vittna om detta i vuxen ålder) men inga föräldrar som gör fel eller brister i sin föräldraroll.
Dessa hem har enbart ett syfte. Det är inte att hjälpa familjer med "bristande föräldraförmåga", utan de är till för att samla "bevis" till soc för att kunna omhänderta barn.
Soc är osäkra på att vinna ett LVU i rätten och då gör de såhär.
Det är tragiskt och många familjer krossas på dessa hem.
Har själv bott på ett sånt hem med mitt barn ett tag (ett annat hem dock), men i mitt fall hittade dem (tyvärr för soc) inte en enda sak att klaga på. Till slut fick dom inse att det bara var att ge upp och skicka hem oss. Men alla har tyvärr inte samma tur som vi hade.
Vad har hänt ts?
Jag har varit på ett annat utredningshem med min dotter. Det var jobbigt, men vi fick bra hjälp och bra kontakt med personalen. Jag blev inte av med min dotter men det konstaterades att vi behöver hjälp så nu har jag bl.a. en som kommer några dagar i veckan och hjälper till att få vardagen att gå ihop.
En anhörig till oss hamnade på birka för något år sedan. Det var en svår tid eftersom hon inte ville delta i vare sig Birkahemmets eller soc utredningar utan helst ville vara själv med barnet. Hon ansåg att hon klarade av detta utan problem, men det kan varken vi eller någon annan runt omkring hålla med om. Vi fick höra många berättelser om Birka som liknar andra som till och från dyker upp här på FL. Hemsk personal som inte brydde sig, frågor om varför man tvingades vara där och påståenden om att allt som mamman gjorde var fel.
Med den distans till mamman som vi ändå hade så förstod vi att det snarare hade att göra med att mamman hade brister som hon själv inte förstod och att barnet behövde mer än vad mamman klarade/förstod att hon skulle göra.
Självklart var tiden svår för mamman, men jag känner att det som gjordes var det bästa för barnet och det står jag fast vid än idag.
Mamman behövde och fick hjälp med sina problem. Det har varit tufft men nu ser det ut som om hon och barnet kan få en framtid tillsammans efter det att hon valt att offra delar av sitt gamla liv för barnets.
Vad vill du veta?
Vill du ha bilder/filmklipp?
Vad vill du veta?
Vill du ha bilder/filmklipp?