• Anonym999111111

Birkahemmet

Hejsan! Jag behöver eran hjälp! Orkar inte gå in på detaljerna och vill inte argumentera men vem har varit på birkahemmet ( gryning AB Örgryte ) eller känner någon som varit här? Behöver samla historier och vittnen!

• Svar på tråden Birkahemmet
  • Anonym (anonym)
    Anonym (socsekr) skrev 2018-01-09 14:44:36 följande:
    Måna föräldrar ser inte sina egna fel och brister, utan tar allt som kritik.

Att hamna på ett utredningshem är VÄLDIGT dyrt från kommunens sida, så det finns garanterat en oro här som inte TS vill lyssna på och lära om.
    Självfallet lägger inte kommuner ut 100 000-tals kronor för att kunna omhänderta barn snarare är det precis tvärtom att detta görs för att undvika att ta barn från föräldrar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym) skrev 2018-01-09 14:59:19 följande:
    Självfallet lägger inte kommuner ut 100 000-tals kronor för att kunna omhänderta barn snarare är det precis tvärtom att detta görs för att undvika att ta barn från föräldrar.
    Kvalificerat BS!

Detta är välkänt även för utredningshemmen, iaf där vi var!

Den tiden förstörde min ekonomi då jag fick enorma skulder för lång tid framåt.
    Vet inte alls vad den s.k "hjälpen" skulle ha varit OM jag (vi) hade varit i behov av det?
    Förutom samtal 2x30 min per vecka gjorde vi ingenting. Jag och mitt barn shoppade, gick på bio och pizzerian och umgicks med barnets klasskompisar + deras föräldrar.
    Så otroligt totalt meningslöst och jag tror knappast det kostade några 100k!
    Jag betalade ju min egen hyra, mat, kläder, el ja precis ALLT!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-09 15:06:24 följande:
    Kvalificerat BS! Detta är välkänt även för utredningshemmen, iaf där vi var! Den tiden förstörde min ekonomi då jag fick enorma skulder för lång tid framåt. Vet inte alls vad den s.k "hjälpen" skulle ha varit OM jag (vi) hade varit i behov av det? Förutom samtal 2x30 min per vecka gjorde vi ingenting. Jag och mitt barn shoppade, gick på bio och pizzerian och umgicks med barnets klasskompisar + deras föräldrar. Så otroligt totalt meningslöst och jag tror knappast det kostade några 100k! Jag betalade ju min egen hyra, mat, kläder, el ja precis ALLT!
    Själva platsen på utredningshem kostar mellan 3 500-4 000 kr per dygn så det blir snabbt stora summor
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (anonym) skrev 2018-01-09 15:15:45 följande:
    Själva platsen på utredningshem kostar mellan 3 500-4 000 kr per dygn så det blir snabbt stora summor
    I så fall borde dessa hem omgående läggas ned då det är bedrägeri det handlar om!

Alltså vi träffade knappt "personalen" och så gott som aldrig de andra intagna på stället.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-09 15:24:28 följande:
    I så fall borde dessa hem omgående läggas ned då det är bedrägeri det handlar om! Alltså vi träffade knappt "personalen" och så gott som aldrig de andra intagna på stället.
    Och somliga på utredningshem har personal med i princip konstant dygnet runt också därför det kostar så mycket, finns olika skäl till att personer är där som exempelvis missbruk som någon skrev i tråden och då krävs det omfattande stöd för att inte återfalla, vid diverse funktionshinder kan det krävas oerhört mycket hjälp vid barns funktionshinder eller något traumatiskt som skett som gett familjen tillfälliga problem kan det räcka med lite stöd och möjlighet till stöd vid behov. Det är svårt att ha möjlighet till dygnet-runt stöd utanför utredningshem 
  • Anonym (M)

Tänk att det finns så många barn som far illa (och som kan vittna om detta i vuxen ålder) men inga föräldrar som gör fel eller brister i sin föräldraroll.

• Anonym (varför)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-09 07:29:58 följande:

Dessa hem har enbart ett syfte. Det är inte att hjälpa familjer med "bristande föräldraförmåga", utan de är till för att samla "bevis" till soc för att kunna omhänderta barn.
    Soc är osäkra på att vinna ett LVU i rätten och då gör de såhär.
    Det är tragiskt och många familjer krossas på dessa hem.
    Har själv bott på ett sånt hem med mitt barn ett tag (ett annat hem dock), men i mitt fall hittade dem (tyvärr för soc) inte en enda sak att klaga på. Till slut fick dom inse att det bara var att ge upp och skicka hem oss. Men alla har tyvärr inte samma tur som vi hade.

Vad har hänt ts?

Varför tror du att soc vill omhänderta barn som det inte behövs?

Det är väl snarare så att dessa hem finns för att föräldraförmågan ska kunna bedömas mer ingående och därmed ett korrekt beslut ska kunna tas. I ditt fall fungerade det till din fördel, de hittade inga fel och du har vårdnaden om ditt barn. I andra fall hittar man bristande föräldraförmåga och ser då till att barnet hamnar hos en familj som klarar av föräldraskapet. 

Det handlar inte om tur ifall ett barn blir omhändertaget eller inte. De flesta föräldrar hamnar aldrig någonsin på ett sånt hem för utvärdering, de som hamnar där gör det av en anledning. 
  • Anonym (varför)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-01-09 07:56:29 följande:
    Att jag/vi klarade oss beror på att vi aldrig skulle blivit ditskickade från början då det aldrig funnits någon problematik.
    Jag hade bra kontakt med personalen och alla var lika förvånade vad vi gjorde där.
    Men det finns många soc-ivrare här på fl och irl som inte i sin vildaste fantasi kan förstå att soc ofta tar felaktiga beslut baserat på outgrundad "oro", alternativt rena fantasier.

Att jag/vi klarade oss tillhör dock (tyvärr) ovanligheter och bevisar inget om vad jag inledningsvis skrev att syftet med dessa hem är!

Alla familjer utom en på det hem jag var på klarade sitt föräldraskap utmärkt i mina ögon. Men kan inte uttala mig något om hur det gått för dessa efter jag/vi åkte hem. Troligen förlorade alla barn sina familj, föräldrar, trygghet...
    Men då måste du ju förstå att andra som hamnar där har större anledning att utredas? Föräldrar som missbrukar till exempel. Borde de automatisk få behålla och missköta sina barn för att de ska slippa genomgå en jobbig process? Eller är det kanske bättre att barnet får en trygg uppväxt om det visar sig att föräldrarna inte klarar av det?
  • Anonym (Cissi)

Jag har varit på ett annat utredningshem med min dotter. Det var jobbigt, men vi fick bra hjälp och bra kontakt med personalen. Jag blev inte av med min dotter men det konstaterades att vi behöver hjälp så nu har jag bl.a. en som kommer några dagar i veckan och hjälper till att få vardagen att gå ihop.

• Anhörig Helsing

En anhörig till oss hamnade på birka för något år sedan. Det var en svår tid eftersom hon inte ville delta i vare sig Birkahemmets eller soc utredningar utan helst ville vara själv med barnet. Hon ansåg att hon klarade av detta utan problem, men det kan varken vi eller någon annan runt omkring hålla med om. Vi fick höra många berättelser om Birka som liknar andra som till och från dyker upp här på FL. Hemsk personal som inte brydde sig, frågor om varför man tvingades vara där och påståenden om att allt som mamman gjorde var fel. 

Med den distans till mamman som vi ändå hade så förstod vi att det snarare hade att göra med att mamman hade brister som hon själv inte förstod och att barnet behövde mer än vad mamman klarade/förstod att hon skulle göra. 

Självklart var tiden svår för mamman, men jag känner att det som gjordes var det bästa för barnet och det står jag fast vid än idag.
    Mamman behövde och fick hjälp med sina problem. Det har varit tufft men nu ser det ut som om hon och barnet kan få en framtid tillsammans efter det att hon valt att offra delar av sitt gamla liv för barnets.

• Anonym (Vansinne)
    Minefab skrev 2018-10-31 14:16:40 följande:

Vad vill du veta?

Vill du ha bilder/filmklipp?

Jag vet inget om birkahemmet men är det minsta lilla likt Bromstensgården i Spånga förstår jag att det varit ett rent h-vete att vara där.
  • Anonym (Misshandlad av personalen på bromstensgården)
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-10-31 16:21:14 följande:
    Jag vet inget om birkahemmet men är det minsta lilla likt Bromstensgården i Spånga förstår jag att det varit ett rent h-vete att vara där.
    Kan tillstå detta om Bromstensgården
Svar på tråden Birkahemmet