• summa21

Varför är min tvååring så trött

Min dotter som är 2.5 år började bli lite trött innan jul. Eftersom gon dessutom var lite förkyld tänkte vi inte så mycket på det. Men sen gick förkylningen över och tröttheten blev värre. Från att ha varit lätt att väcka har vi svårt att få upp henne. Igår började hon förskolan igen men personalen ringde på förmiddagen då de tyckte hon var för trött. Vi gjorde ett nytt försök idag och det hade väl gått lite bättee men hon ville bara sitra i frökens knä. Vi var på vårdcentralen igår men jag tyckte inte riktigt de tog det på allvar då hon var lite piggare just då. Dock togs en blodstatus som var utan anmärkning. Min man är nöjd över att proverna var bra men jag kan inte släppa min oro.

• Svar på tråden Varför är min tvååring så trött
  • Caroline833

Vi gick igenom samma sak för ett år sen. Vår son var då 1,5 år. Det började med en förkylning och vi fick åka in på akuten pga feberkramper. Efter det gick febern ner nästan helt, låg på strax över 37, men han var jättetrött. Han ville bara ligga i våran säng hela dagarna och se på film. Vi kände inte igen honom. Vi åkte in på sjukhuset och vårdcentralen några gånger, men varje gång sa dom att vi skulle avvakta en vecka. Till slut blev vi inlagda två dygn och de gjorde alla tänkbara tester, men de hittade inget fel. Det kändes väldigt skönt att de tog oss på allvar trots att vi inte hade så mycket att komma med. Om du känner dig orolig så stå på dig. Hellre det säkra före det osäkra. Sju veckor tog det innan han var som vanligt igen.

Hoppas hon blir piggare snart????

• summa21

Tack för era svar! Vi är pp vc just nu och ska även kolla sockret och skökdkörtel. Hittar de inget så ska de skriva remiss till barnmottagningen.

• summa21
    Caroline833 skrev 2018-01-10 00:05:24 följande:

Vi gick igenom samma sak för ett år sen. Vår son var då 1,5 år. Det började med en förkylning och vi fick åka in på akuten pga feberkramper. Efter det gick febern ner nästan helt, låg på strax över 37, men han var jättetrött. Han ville bara ligga i våran säng hela dagarna och se på film. Vi kände inte igen honom. Vi åkte in på sjukhuset och vårdcentralen några gånger, men varje gång sa dom att vi skulle avvakta en vecka. Till slut blev vi inlagda två dygn och de gjorde alla tänkbara tester, men de hittade inget fel. Det kändes väldigt skönt att de tog oss på allvar trots att vi inte hade så mycket att komma med. Om du känner dig orolig så stå på dig. Hellre det säkra före det osäkra. Sju veckor tog det innan han var som vanligt igen.

Hoppas hon blir piggare snart????

Så skönt att höra att hab blev bra igen. Kommer du ihåg vilka tester som gjordes?
  • wildflowers

Min kille hade järnbrist och sov bara massor. Var helt orkeslös och tog sig inte för. Fick niferex efter blodprover och skillnaden var som dag och natt Alla reagerade på att han förändrades när så oerhört.

• summa21
    wildflowers skrev 2018-01-10 22:01:14 följande:

Min kille hade järnbrist och sov bara massor. Var helt orkeslös och tog sig inte för. Fick niferex efter blodprover och skillnaden var som dag och natt Alla reagerade på att han förändrades när så oerhört.

Vet du om det syntes på blodvärdet? Jag tror inte de har kollat på järnet i sig eftersom blodstatusen var utan anmärkning.

Hur gammal var din kille?
  • wildflowers

Jag vet inte men fråga dom om de testade järn på ditt barn?!

Det ska va ganska mkt blod i proverna inte bara stickprov. Man får stå på sig o va bestämd. Jag fick göra läkarens jobb och be om detta. Då jag misstänkte det. Såklart var det så som jag trodde.

Han var så håglös tyvärr hela sitt 1.5 -2 första år. Vände på några dagar efter han fick niferex. Fick det i somras och har börjat växa prata och leka engagerat. Jag var så orolig för han bara sov och sov men var ändä jättetrött.

• tvillingmammaVastmanland
    wildflowers skrev 2018-01-10 22:01:14 följande:

Hur kunde han få järnbrist? Vad åt han? Har ni ändrat kosten nu?
  • Themis
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-01-11 07:57:04 följande:
    Hur kunde han få järnbrist? Vad åt han? Har ni ändrat kosten nu?
    En del har bara svårare att ta upp järn av naturen, det måste inte vara att man äter dåligt, en del kan inte direkt påverka sitt upptag så mycket.

Min man har alltid haft lågt järnvärde och får inte ge blod, fast han älskar t.ex. blodkorv och leverpastej mm.

Själv har jag högt och stabilt värde oavsett hur jag äter och behövde inte ens ta järntabletter som gravid.
    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • tvillingmammaVastmanland
    Themis skrev 2018-01-11 14:27:09 följande:
    En del har bara svårare att ta upp järn av naturen, det måste inte vara att man äter dåligt, en del kan inte direkt påverka sitt upptag så mycket.

Min man har alltid haft lågt järnvärde och får inte ge blod, fast han älskar t.ex. blodkorv och leverpastej mm.

Själv har jag högt och stabilt värde oavsett hur jag äter och behövde inte ens ta järntabletter som gravid.
    Ok, det kände jag inte till , det måste vara ovanligt. .
  • summa21

Det har verkligen inte blivit bättre och det rullar sakta med vården. Ät det någon som har någon tanke?

• ninjamamman
    summa21 skrev 2018-01-24 17:19:38 följande:

Det har verkligen inte blivit bättre och det rullar sakta med vården. Ät det någon som har någon tanke?

Men vad gör de då? Har barnet ont någonstans? Fy, jag hade varit jätteorolig..
  • summa21
    ninjamamman skrev 2018-01-24 17:26:48 följande:

Men vad gör de då? Har barnet ont någonstans? Fy, jag hade varit jätteorolig..

De har tagit om proverna. Vi väntar på remiss till barnkliniken. Ja, jag är verkligen orolig
  • skyelees

Hur har det gått för er?

Vi hade samma problem med vår dotter när hon var 3 år. Plötsligt strax efter jul började hon bli väldigt trött och personalen på förskolan reagerade och påpekade det i stort sett dagligen. Vid ett tillfälle ?stängde hon bara av? kroppen, blev medvetslös och kissade på sig i samband med det. Vi var på mängder av läkarbesök och utredde henne, de testade för diabetes och till och med för epilepsi, men det hittades ingenting. Trots den enorma tröttheten, så åt hon ändå okej. Efter 4-5 månader försvann det och har inte kommit tillbaks igen. Det har nu gått 3 år sedan dess.

• summa21

Det går blivit betydligt bättre. Läkaren trodde att hon ändå var påverkad av infektion. Sa att barn kan bli väldigt trötta efteråt även om det inte är väldigt vanligt. Så jag hoppas på der. Så läskigt det lät skyless. Kom de aldruf på vad det var?

Svar på tråden Varför är min tvååring så trött