Anpassningbar?Byta förskola
Jag vill göra det så bra som möjligt för min son..
Han kommer skolas in på en privat förskola snart och är då 17 månader.
Han kommer få något av våra förstahandsval i augusti om inte tidigare..
Saken är den att den privata ligger med 15minuters gångavstånd cirka i raskt tempo. Sen ytterligare 15minuter till jobbet (har ej körkort och inga bussförbindelser därifrån, sen kan man ju cykla då o då)
Känns även bra att det är en liten förskola med 20 barn 1-6år. Finns såklart för och nackdelar överallt..
Inga problem...
Men alla våra 3 val ligger 2-5minuter bort från oss, så nära(!)
Där har dom avdelningar 1-3år och mycket större förstås med fler avdelningar.
Känns skrämmande då lärarna ska ha koll på fler småbarn. På den privata har dom max 3-4st 1åringar..
Oron är att jag undrar hur anpassningsbara barn är.
Tänk om sonen trivs superbra nu på den privata förskolan, känner sig trygg med lärarna, och sen får vi besked om att byta. Hur dåligt mår en 1-2åring av att byta? Ny förskola, nya lärare.. kommer han känna sig otrygg med dom nya?? sakna det gamla dagiset?
Sambon säger att han såklart kan gå kvar i den privata men jag måste tänka långsiktigt. Eftersom jag alltid kommer behöver lämna honom på förskolan måste jag alltid kunna orka ta mig dig. 30min rask promenad till jobbet och tillbaka.
Vi planerar syskon. Men sonen kunde jag knappt gå 5 minuter sakta utan att det gjorde fruktansvärt ont. Därför skulle det vara skönt att byta till en förskola brevid vårt hus, samt buss utanför.
Men är det egoistiskt? ELler är det många barn som byter förskola som det går bra för??
(tänker för mycket)