• Äldre 11 Jan 17:22
    7353 visningar
    4 svar
    4
    7353

    fått fel vara och butiken säger att det är samma sak

    Hej köpte en dator via en butik.


    När de sålde den bärbara datorn så skrev de att det var en 17.3 tums skärm med en viss specifkation.


    Allt stämmer förutom att det är en 15 tums skärm och ingen dvd läsare.


    Svaret jag fick var:


    Kartongen skickades med endast som skydd för datorn så den visste vi inte tillhörde datorn.


    Informationen om skärmstorlek har vi aldrig angett i auktionsbeskrivningen eller webbshopen endast den info som vi sett i datorn.


    Vi kan tyvärr inte sänka priset ytterligare.


    Vänligen reklamera den om du vill inom 2 veckor.


    Mvh


     


    Svara på detta att de har ju angivit modellen som visar att det ska vara en 17 tums skärm och inte 15 och att de angivit fel model i beskrivningen.


     


    Krävde att få milersättning men det står de ej för utan förstår inte varför jag känner mig lurad.


     


    Vad  säger ni hade ni bara åkt och lämna tillbaka datorn och axeptera att ni blivit lurade och fått suttit och kört ca 10 mil i onödan?


     


    Polisen ansåg att det var försök till bedrägeri då de angivit en vara och säljer en annan

  • Svar på tråden fått fel vara och butiken säger att det är samma sak
  • Äldre 11 Jan 17:38
    #1

    1. Skriv till butiken att du varit i kontakt med polisen som ansåg att detta var försök till bedrägeri,

    Och;

    2. Begär att butiken mailar en fraktsedel (de köper frakten på postens hemsida och mailar den till dig, du packar ner datorn och klistrar på fraktsedeln. Och så reklamerar du datorn.

    Gratis för dig, även om det är surt att behöva hålla på och bråka!

  • Äldre 11 Jan 17:39
    #3
    mor3 skrev 2018-01-11 17:22:21 följande:

    Vad  säger ni hade ni bara åkt och lämna tillbaka datorn och axeptera att ni blivit lurade och fått suttit och kört ca 10 mil i onödan?


    Ja. Och ta det som en lärdom att inte köpa elekronik annat än lokalt bara för att spara några kronor.
  • Äldre 11 Jan 18:36
    #4

    jag köpte den i en fysisk butik. Pantbanken

  • Äldre 11 Jan 21:44
    #4

    Vad som avser fel på varan
    "Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel" (konsumentköplagen §16).
    Jag är inte säker på om säljaren har skyldighet att bekosta återleveransen dock. Men du kan ju försöka göra som föregående talare sa.

Svar på tråden fått fel vara och butiken säger att det är samma sak