• Per J

Bästa kreditkortet?

Hej!

Har precis fått förklarat för mig att det kan löna sig rätt mycket att ha ett kreditkort istället för ett vanligt bankkort, så länge kortet är avgiftsfritt och man betalar fakturan under den räntefria perioden. Man ska kunna tjäna på det pga att många kreditkort erbjuder ?cashback? som någon slags återbetalning på alla köp du gör med kortet. Samt att vissa kort erbjuder andra fördelar såsom reseförsäkring osv.

Men min fråga är. Vilket kreditkort föredrar ni? Jag tänkte jag skulle skaffa ett då jag känner att jag har bra disciplin på min ekonomi. Läste på cashbloggen.se/2017/11/25/kreditkort-med-cashback/ om några olika. Men har ni andra förslag?

• Svar på tråden Bästa kreditkortet?
  • Anonym (Hanna)
    Faxze skrev 2021-09-01 21:58:50 följande:

Enligt Riksbankens undersökning om svenska folkets betalvanor 2020 så har ungefär hälften minst ett kreditkort. Sannolikheten för att en person har kreditkort ökar med inkomsten. Av de som har mindre än 19000 kr/mån har 28% kreditkort, medan 80% med en inkomst över 42000 kr/mån har kreditkort. Så det är främst de med bra ekonomi som har kreditkort.

Samma trend syns om man tittar på utbildningsnivå. Ju högre utbildning, desto fler har kreditkort.

Intressant. Länk?
  • me33

Joe har läst samma sak här att folk med högre inkomst ändå hamnar i trasslet. 

Det fattar jag inte hur man kan göra men ändå så händer det. 

Att ni ändå i denna tråd hävdar fördelar med kreditkort är underhållande.

I början med poäng "kan" det vara fördelar, den nedriga baksidan(högre risk för insolvens) är det ingen som vill prata om tills den människan själv sitter där en dag efter för lång "poäng-jakt"

Men mycket nöje för att komma en extra gång till solen via poängen som exklusiva Mallorca:P

Jag skulle inte ta emot en resa om det innebar att jag så behövde, som ni gör sälja mig själv till kredit-bolagen.

Somliga som jag vandrar vidare i friheten medan andra går åt det motsatta hållet...

• Anonym (F)
    me33 skrev 2021-09-02 13:39:16 följande:

Joe har läst samma sak här att folk med högre inkomst ändå hamnar i trasslet. 

Det fattar jag inte hur man kan göra men ändå så händer det. 

Att ni ändå i denna tråd hävdar fördelar med kreditkort är underhållande.

I början med poäng "kan" det vara fördelar, den nedriga baksidan(högre risk för insolvens) är det ingen som vill prata om tills den människan själv sitter där en dag efter för lång "poäng-jakt"

Men mycket nöje för att komma en extra gång till solen via poängen som exklusiva Mallorca:P

Jag skulle inte ta emot en resa om det innebar att jag så behövde, som ni gör sälja mig själv till kredit-bolagen.

Somliga som jag vandrar vidare i friheten medan andra går åt det motsatta hållet...

Låt dig roas då. Vi andra som vet hur man drar fördelar av systemen och lärt oss navigera i dem vandrar åt vårt håll, inte det minsta fångade av kreditbolagen.
  • Faxze
    Anonym (Hanna) skrev 2021-09-02 10:37:20 följande:

Intressant. Länk?

Jag skrev ju källan.

Riksbankens undersökning om svenska folkets betalvanor 2020.
  • Anonym (lhh)

funkar bara i USA, där mycket av ens privatekonomi består av ett såkallt "creditscore". 
    Så är det inte här i Sverige. Vi tittar på inkomst och nuvarande skulder, därav en kreditupplysning. 

De enda fördelarna du kan ha, är att bygga bonus eller flygpoäng om du har ett sådant kort. 

• Anonym (Hanna)
    Faxze skrev 2021-09-02 15:28:11 följande:

Jag skrev ju källan.

Riksbankens undersökning om svenska folkets betalvanor 2020.

Ja, tack, men jag hittade det inte. Hittar endast statistik om vilka betalmedel som används på ett övergripande plan, inte info om vem som har kreditkort.
  • Anonym (F)
    Anonym (lhh) skrev 2021-09-02 16:34:44 följande:

funkar bara i USA, där mycket av ens privatekonomi består av ett såkallt "creditscore". 

Så är det inte här i Sverige. Vi tittar på inkomst och nuvarande skulder, därav en kreditupplysning. 

De enda fördelarna du kan ha, är att bygga bonus eller flygpoäng om du har ett sådant kort. 

Nja? jag har använt kortets försäkringar vid resor.Det är dock möjligt att kortets försäkringar går att få på annat smart sätt,

Leveransförsäkring vid onlineköp är en annan bra grej. Har inte använt det själv men har vänner som gjort det.
  • Anonym (lhh)
    Anonym (F) skrev 2021-09-02 17:58:46 följande:
    Nja? jag har använt kortets försäkringar vid resor.Det är dock möjligt att kortets försäkringar går att få på annat smart sätt,

Leveransförsäkring vid onlineköp är en annan bra grej. Har inte använt det själv men har vänner som gjort det.
    Har du ett VISA eller Mastercard kontokort, så ingår även försäkringen när du betalar resan med kortet. Så kreditkortet är lite onödigt så sett.

En fördel är ju med ett kreditkort, på resan, är att du inte blir av med "dina" pengar om du skulle bli skimmad eller rånad på kortet. Bara anmäla stulet och så är den saken förbi. 
  • me33
    Anonym (F) skrev 2021-09-02 14:02:24 följande:
    Låt dig roas då. Vi andra som vet hur man drar fördelar av systemen och lärt oss navigera i dem vandrar åt vårt håll, inte det minsta fångade av kreditbolagen.
    Märkligt, 

jag hörde andra historier på kreditbordet när jag tvingades lyssna på folk som behövde "omfinansiera" sig själva för att något oväntat hade hänt de.

Flört

Lår mig inte störa poängjakterna, spendera mera.
  • me33
    Anonym (lhh) skrev 2021-09-02 16:34:44 följande:

hahahaha
  • Anonym (Tanten)

Älskar mina tre kreditkort. De används lite olika och funkar toppen för vår familj och har gjort så i över 20 år. Inga konsumtionsskulder och pengar på banken samt en mycket lågt belånad villa i Stockholm. Inga skulder på båten eller bilen. Har aldrig betalt en enda krona i ränta pga korten.

• Anonym (lhh)
    Anonym (Tanten) skrev 2021-09-02 23:19:54 följande:

Älskar mina tre kreditkort. De används lite olika och funkar toppen för vår familj och har gjort så i över 20 år. Inga konsumtionsskulder och pengar på banken samt en mycket lågt belånad villa i Stockholm. Inga skulder på båten eller bilen. Har aldrig betalt en enda krona i ränta pga korten.

Fast det där kan du ju lyckas med utan kreditkort.
    Lånet på villan kommer du inte undan, om du inte lånat på kreditkortet. 
    Men är väldigt många som sitter på förhållandevis låga lån för sina fastigheter (sett till marknadsvärde). Skulder på båt eller bil säger inte mycket, är bilen gammal så är det inte konstigt.

Sitter själv i en liknande situation. Hus på 280kvm värderat till 20 miljoner i Göteborg, två dyrare bilar och en normalstor motorbåt. Inga konsumtionsskulder alls. Köpte huset för 15 år sedan för 5 miljoner, och har betalat av hårt nu när räntan varit låg. Bilarna är köpta kontant, så även båten. Detta helt utan kreditkort (inte ens bensinkort).
  • Anonym (Tanten)
    Anonym (lhh) skrev 2021-09-03 22:25:56 följande:

Fast det där kan du ju lyckas med utan kreditkort.

Lånet på villan kommer du inte undan, om du inte lånat på kreditkortet. 

Men är väldigt många som sitter på förhållandevis låga lån för sina fastigheter (sett till marknadsvärde). Skulder på båt eller bil säger inte mycket, är bilen gammal så är det inte konstigt.

Sitter själv i en liknande situation. Hus på 280kvm värderat till 20 miljoner i Göteborg, två dyrare bilar och en normalstor motorbåt. Inga konsumtionsskulder alls. Köpte huset för 15 år sedan för 5 miljoner, och har betalat av hårt nu när räntan varit låg. Bilarna är köpta kontant, så även båten. Detta helt utan kreditkort (inte ens bensinkort).

Det är klart man kan. Men vardagen skulle vara så mycket jobbigare. Försöker ha så lite pengar som möjligt på mitt lönekonto för om någon som inte är jag skulle länsa kontot så kan jag inte göra så mycket. Om någon bedragare skulle komma åt mitt kreditkort kan jag hålla inne med betalning tills utredningen är klar. Vill jag köpa något dyrt spontant slipper jag vänta med att ta ut pengar innan jag handlar.

För övrigt är både bil och båt rätt nya. Huset också. Två bilar behövs inte för kollektivtrafiken är fantastiskt och mer miljövänligt.
  • Anonym (Hanna)
    Faxze skrev 2021-09-04 08:55:04 följande:

Ja, där är det. På den sidan har du länkar till deras sifferunderlag. Där finns en excelfil med statistik utifrån kön, utbildning, inkomst mm.

Aha ok, då ska jag snurra runt lite mer där Jag tycker sånt här är jätteintressant, av svaren här så låter det ju på vissa som kreditkort = Lyxfällan jag har själv ett kreditkort men är nog så långt från Lyxfällan som man kan komma. Fakta är alltid intressant att studera.
Svar på tråden Bästa kreditkortet?