• Per J

Bästa kreditkortet?

Hej!

Har precis fått förklarat för mig att det kan löna sig rätt mycket att ha ett kreditkort istället för ett vanligt bankkort, så länge kortet är avgiftsfritt och man betalar fakturan under den räntefria perioden. Man ska kunna tjäna på det pga att många kreditkort erbjuder ?cashback? som någon slags återbetalning på alla köp du gör med kortet. Samt att vissa kort erbjuder andra fördelar såsom reseförsäkring osv.

Men min fråga är. Vilket kreditkort föredrar ni? Jag tänkte jag skulle skaffa ett då jag känner att jag har bra disciplin på min ekonomi. Läste på cashbloggen.se/2017/11/25/kreditkort-med-cashback/ om några olika. Men har ni andra förslag?

• Svar på tråden Bästa kreditkortet?
  • Överste Senap
    me33 skrev 2021-08-30 09:29:12 följande:

Dock säger statistiken en annan sak, nej folk är inte så bra på att hålla i de här små sakerna ändå. 

Vilken statistik då? Kan du länka?
  • Anonym (Hanna)
    me33 skrev 2021-08-30 09:29:12 följande:

Dock säger statistiken en annan sak, nej folk är inte så bra på att hålla i de här små sakerna ändå. 

Mycket möjligt, du får gärna länka till statistiken du refererar till.

I dagens läge är det enormt lätt för den oansvariga att missköta sin ekonomi. Till och med seriösa företag erbjuder avbetalning och när man beställer hem något på nätet är det inte ovanligt att faktura /betala ?sen? kommer upp som default. Det går till och med att handla mat på faktura. Det är socialt accepterat att man har till exempel Klarna som man betalar ränta på varje månad osv osv.

Därför tror inte jag på kopplingen kreditkort -> vanskött ekonomi. För 20 år sedan möjligen. Då fanns det inte så mycket annat.
  • me33

Det kanske är så att du saknar arbetserfarenhet inom området.Flört

/Tid. kredithandläggare.

• Anonym (Wtf)
    me33 skrev 2021-08-30 16:12:07 följande:

Det kanske är så att du saknar arbetserfarenhet inom området.

/Tid. kredithandläggare.

Vems inlägg svarade du på?
  • Anonym (Anno Nym)
    me33 skrev 2021-08-30 16:12:07 följande:

Det kanske är så att du saknar arbetserfarenhet inom området.Flört

/Tid. kredithandläggare.

Vore intressant å veta vilket bolag du arbetar på, då jag får mycket erbjudande om att ta krediter.
  • Anonym (F)
    me33 skrev 2021-09-01 08:54:52 följande:

jobbade

(tid, tidigare) 

Det säger ju inget om populationen som inte har kreditkort eller de som har kreditkort och betalar av varje månad.

Det här är affärsdata så du kan inte lämna ut statistik om det.
  • me33

De är värst vad ni har taggat till.

Har ni ordning på ekonomin så har ni inget att oroa er för. Men i regel har inte såna människor kreditkort så därför kallar jag det emotsägesfullt hyckleri(vad ni menar om kreditkort)

Cash is king, inget annat.

• Anonym (Wtf)
    me33 skrev 2021-09-01 21:35:27 följande:

Har ni ordning på ekonomin så har ni inget att oroa er för. Men i regel har inte såna människor kreditkort så därför kallar jag det emotsägesfullt hyckleri(vad ni menar om kreditkort)

Du svarar inte på några frågor och upprepar bara din felaktiga hypotes. Är du bara ute efter att provocera?
  • Faxze
    me33 skrev 2021-09-01 21:35:27 följande:

Enligt Riksbankens undersökning om svenska folkets betalvanor 2020 så har ungefär hälften minst ett kreditkort. Sannolikheten för att en person har kreditkort ökar med inkomsten. Av de som har mindre än 19000 kr/mån har 28% kreditkort, medan 80% med en inkomst över 42000 kr/mån har kreditkort. Så det är främst de med bra ekonomi som har kreditkort.

Samma trend syns om man tittar på utbildningsnivå. Ju högre utbildning, desto fler har kreditkort.
Svar på tråden Bästa kreditkortet?