• ABC80

Hjälp! (Egenföretagare vs familj)

Jag driver eget. Enkelt beskrivet så hjälper jag andra att öka sin försäljning. Jag gör allt från att se över hela kedjan, från första exponering för målgrupp ända fram till betalning. Det har fungerat från dag ett, och fungerar lika bra än idag.

Min senaste deklarerade årsinkomst var 1.950.000 kr. Vi har gått från 26500 kr i månaden för nio år sen, till att ha 125tkr i månaden i disponibel inkomst.

Jag har även förmånen att kunna arbeta hemifrån. Vilket jag ibland ifrågasätter ifall det är en tillgång för min del. Den typen av arbete jag gör, det är en process. Det finns inga mallar att gå efter. Det är inget jag kan pyssla med i 45 min, göra något annat, fortsätta "där jag var". Det fungerar inte så med det jag gör. Det är en process, och när man avbryter om och om igen så kommer man ur flytet, och det innebär inte att man kommer in i samma flyt igen så fort man återgår.

Vad är problemet då?

Jo, det är min partner. Hon lever i någon illusion om att egenföretagare arbetar färre timmar än en anställd, som arbetar av sina åtta timmar och lämnar bygget.

Jag vågar påstå att de flesta småföretagare arbetar fler timmar per dag än vad hon/han gjorde som anställd.

Jag ska lämna vår flicka på morgonen till skolan, jag ska handla, jag ska hämta efter skolan, jag ska laga maten, jag ska gå med hunden, jag ska gå till tandläkaren med barnen, jag ska gå på utvecklingssamtal, jag ska diska. Det är de områden jag sköter helt själv, samtidigt som jag drar in 160tkr i månaden för att alla ska kunna leva ett så bekvämt liv som möjligt.

Bortsett från det jag skrev precis så ska jag gärna hjälpa till och dammsuga, och lägga i tvätt och hänga tvätt.

Det håller inte länge till nu. Det är en enda röra. Jag arbetar de korta stunder som finns mellan allt som ska göras hemma. Det är ett under att jag fått ihop det så här långt.

"Men de måste väl fatta att du har familj, att du har barn!", och syftar på att mina kunder borde ta hänsyn till att jag har familj. Det här är så urbota dumt så jag vet knappt hur jag ska tackla det.

Ja, mina kunder har säkerligen förstått att jag har familj, och jag är helt hundra på att de har all respekt för det. Men de vänder sig inte till mig och ber om att få betala dyra pengar med en klapp på axeln och ett "Gör det här när du känner att du har en minut över!". Så är det nsturligtvis inte.

En av fyra av mina kunder har redan en verksamhet som går med vinst och vill maximera sin vinst. De andra tre, de har kontaktat mig för att de inte får fart på sin verksamhet. Det är där jag kommer in. Det är detta de betalar mig för, för att jag ska vända förluster till vinster.

Bsrn och familj eller inte, "Antingen gör du detta fortast möjligt, eller så finns det andra som vill ha uppdraget!", så ser det ut, och det är helt logiskt.

Jag har försökt få henne förstå genom att ge exempel. Halvlyset krånglade på dotterns bil. Min fru skulle ta bilen till verkstad. Ifall hon kom in på verkstaden och förklarade vad hon ville ha hjälp med och möttes av "Inga problem, det fixar jag. Men inte just nu. Har ju barn och familj. Tar det när jag hinner.", vad hon hade gjort då? Jo, hon hade åkt till en annan verkstad.

"Men bilmekaniker jobbar väl inte hemifrån?!" fick jag som svar. Det är så att man blir gråtfärdig. Att jag jobbar hemifrån innebär väl för i h-vete inte att mina kunder betalar mig för att sköta hushållssysslor på arbetstid!!??

Jag vill handla det, jag vill åka dit på semester, jag behöver köpa detta nytt, jag behöver hit och jag vill dit. Utan de pengarna vi har idag går inte det.

Jag har all respekt för alla som lever på två löner, säg 45tkr. Men i vårat fall skulle det vara katastrof. Hela vårat liv bygger på en ständigt tillförsel av pengar. Det vänder sig i hela magen bara vid tanken på effekterna på vårat liv av att behöva gå tillbaka till varsin "vanlig" lön, det går bara inte, allt skulle rasera som ett korthus.

Tänker jag fel? Är det fel att begära att, trots att jag arbetar hemifrån, få arbeta mellan 8.30 - 17? Att därefter är det helt givet att även jag ska sköta sysslor hemma, det ifrågasätter jag inte det minsta, men jag måste kunna begära att arbeta på ett normalt sätt trots att jag arbetar hemifrån. Tänker jag fel?

• Svar på tråden Hjälp! (Egenföretagare vs familj)
  • Anonym (M)

Först och främst skulle jag säga att det låter som ni borde dra ner på era utgifter och se över er livsstil. Är ju helt orimligt att ni ska ha så höga kostnader och spendera så mycket att du är helt förtvivlad över vad som händer om du inte drar in deaa pengar. Du har ont i magen för att behöva dra ner på er livsstil och tror att allt skulle rasera som ett korthus, hör du inte själv hur sjukt osunt det låter? Med den inkomst ni har. Ingen behöver leva i sådant överflöd. Dra ner på era kostnader. Betyder inte att ni måste sitta och hålla på alla pengar, för all del - njut och spendera om ni vill. Men bygg inte upp hela tillvaron på alla de pengarna. Vad händer om du blir sjuk?

Mitt nästa råd låter kanske som att det går i strid med vad jag skrev ovan. Detta råd är att leja ut sådant som går. Ni har definitivt inkomsten för att göra det. Anlita städhjälp och andra tjänster som kan hantera de flesta av vardagssysslorna. Inte för att få slut på din frus tjat, men för att ni har råd och det ger er mer tid som familj. Kommer absolut göra det själv i framtiden när det blir läge för det.

Även om problemet med vem som ska sköta sysslorna blir löst med ovanstående råd, så kvarstår ju trots allt din frus attityd. Är själv så långt ifrån hur en sådan person tänker och min sambo skulle heller aldrig tänka så, därav har jag inte riktigt råd om du bör resonera med henne. Men uppenbarligen behövs det ju pratas om. Om hon har så svårt att förstå och du är alldeles förtvivlad, kanske det vore en god idé att ta lite professionell hjälp i form av t.ex samtalsterapi. Få hjälp att kommunicera helt enkelt, för uppenbarligen fungerar det ju inte nu av någon anledning.

• Anonym (Qwerty)

Skaffa ett kontor. Kolla om du kan hyra ett kontorsrum någonstans eller om det finns ett kontorshotell i närheten. Använd ditt kontaktnät.

• MyDestiny

Med eran inkomst borde ni ha råd med städhjälp

Och hyr ett kontor = problemet löst

• Anonym (N)

Jag fick liiite känslan av att du har en släng av inställningen att du inte ska behöva göra så mycket arbete för att du ju drar in hela 160 tusen... det spelar ingen roll vem av er som tjänar mest, båda måste ändå hjälpa till och värderas lika högt. Jag ville bara ha det sagt för om din fru känner av detta kan det sluta riktigt illa. Med det sagt kan din fru inte ha inställningen att du ska göra allt för att du jobbar hemifrån, nej, prata om det.

Ni har en otroligt hög gemensam inkomst, det absolut första att göra är att hyr in städhjälp och hundvaktshjälp! Eftersom du inte hyr ett kontor måste ni tjäna en hel del på det, använd de pengarna till att skapa en tillvaro ni trivs med.

• Anonym (d)

Jag är också egenföretagare och jobbar i en bransch där jag liksom de flesta av mina kollegor jobbar hemifrån.
    Jag tycker din frus inställning låter helt absurd. Dessutom låter hon lite bossig och småkorkad. Hon har alltså inte fattat hur det är du jobbar än?
    Om jag hade varit i din situation hade jag satt ner foten och sagt "Jag jobbar mellan x och y, hushållsarbetet får vi ta när du också är hemma". NEJ, det är inte det minsta rimligt att du ska sköta hushållsarbetet under arbetstid. Okej att ta ut hunden och ställa in i diskmaskinen efter din egen lunch. De andra sakerna borde ni kunna dela upp, du tar dem när det passar dig, annars tar hon dem. Det är inte meningen att du ska göra allt.
    Jag har själv fått säga ifrån till kompisar och grannar som tror att jag bara sitter och drönar att; nej, jag kan inte gå ut med din hund om dagarna, nej, jag kan inte bara släppa allt och skjutsa dig.
    Om din fru fortfarande inte förstår hade jag absolut övervägt att hyra ett kontor om jag var i din sits.

Arbetar din fru heltid?

• Kusin Krakel

Jag tycker att du fått bra tips ovan. Det är lätt att tycka att en person som är hemma på dagarna ska göra mer även om det förstås ej är rätt. Så slaffa kontor låter bra, alternativt skapa ett arbetsschema för dig så blir det tydligt när du jobbar. Bestäm tYdliga arbetstider, och nör du jobbar kan du förstås ej göra privata saker.

Sen får ni fördela arbetsuppgifterna rättvist. Det är lite otydligt hur uppgifterna är fördelade nu, men det är klart att det inte behöver vara orättvist om den ene alltid lagar mat och diskar om den andre står för tvätt och städ tex. Så det är svårt att utifrån det du skriver vera om sysslorna är orättvist fördelade idag. Men du ska ju inte behöva göra dina sysslor på arbrtstid, det är ju viktigt att även du får en tydlig skillnad mellan arbetsliv och fritid. Annars känns det nog lätt som att man arbetar jämt.

Sen låter inte din stress för ekonomin bra. Som nån annan skrev bör ni se äver era utgifter så att ni har utgifter som inte ger upphov till stress i onödan.

• ABC80
    Anonym (N) skrev 2018-01-13 09:08:36 följande:

Jag fick liiite känslan av att du har en släng av inställningen att du inte ska behöva göra så mycket arbete för att du ju drar in hela 160 tusen...

Jag har respekt för att alla gör olika tolkningar, men du fick helt fel känsla. Jag sköter redan i princip hela hemmet, alltifrån barn till tvätt/disk/städ/matlagning. Så att jag skulle sätta mig på några höga hästar för att jag tjänar så pass, det ligger det inget alls i. Jag har gjort samma sysslor även för tio år sen, och då levde vi på en bråkdel av de pengar vi har idag.

Vad jag syftade på är att få en arbetsdag som inte består av halvtimmar här och där, när det finns tid.

Hon är hemma hela dagarna. Ifall vi delade upp sysslorna och jag tog min del av ansvaret efter avslutad arbetsdag, då hade det flutit på bättre. Men här har hon inställningen att jag är ju ändå hemma, då kan jag hjälpa till, trots att det inte handlar om hjälpa till, utan jag sköter i princip allt. Under ett par års tid väckte jag inte henne ens på morgonen, utan skötte alla bestyr med barn, dagis och skola själv, för att hon är så pass morgontrött.

Är det så att man försöker att dreglandes hitta den där lilla mansgrisen i mig, då får man leta länge. ????
  • Kjell2

Fixa ett kontor på stan

Håll hyfsat normala arbetstider

Köp in hushållsnära tjänste

• Anonym (d)
    ABC80 skrev 2018-01-13 09:38:22 följande:
    Jag har respekt för att alla gör olika tolkningar, men du fick helt fel känsla. Jag sköter redan i princip hela hemmet, alltifrån barn till tvätt/disk/städ/matlagning. Så att jag skulle sätta mig på några höga hästar för att jag tjänar så pass, det ligger det inget alls i. Jag har gjort samma sysslor även för tio år sen, och då levde vi på en bråkdel av de pengar vi har idag.

Vad jag syftade på är att få en arbetsdag som inte består av halvtimmar här och där, när det finns tid.

Hon är hemma hela dagarna. Ifall vi delade upp sysslorna och jag tog min del av ansvaret efter avslutad arbetsdag, då hade det flutit på bättre. Men här har hon inställningen att jag är ju ändå hemma, då kan jag hjälpa till, trots att det inte handlar om hjälpa till, utan jag sköter i princip allt. Under ett par års tid väckte jag inte henne ens på morgonen, utan skötte alla bestyr med barn, dagis och skola själv, för att hon är så pass morgontrött.

Är det så att man försöker att dreglandes hitta den där lilla mansgrisen i mig, då får man leta länge. ????
    Men den där situationen är ju inte hållbar. Du behöver få arbetsro. Och din fru kanske behöver sysselsätta sig med något utanför hemmet så hon inte trampar dig i hasorna hela tiden.

Jag antar att du verkligen försökt få henne att förstå? Vad skulle hända om du säger att om du inte får arbetsro på dagarna så måste du skaffa ett kontor eller börja jobba som anställd igen?
  • ABC80
    Anonym (d) skrev 2018-01-13 09:43:57 följande:

Men den där situationen är ju inte hållbar. Du behöver få arbetsro. Och din fru kanske behöver sysselsätta sig med något utanför hemmet så hon inte trampar dig i hasorna hela tiden.

Jag antar att du verkligen försökt få henne att förstå? Vad skulle hända om du säger att om du inte får arbetsro på dagarna så måste du skaffa ett kontor eller börja jobba som anställd igen?

Ja, jag har verkligen försökt. Man kan väl känna att "Dom borde väl förstå att du har barn och familj!" skulle säga sig självt att det inte håller som argument. Det är ju ingen välgörenhetsorganisation jag driver. Kunderna betalar för resultat, och jobbet ska helst vara klart i förrgår. Är jag upptagen med annat vänder de ju sig, helt logiskt för övrigt till någon annan, att det ska man inte behöva förklara för någon. Men det är hennes bestämda uppfattning, att förklarar jag bara så kommer de förstå. Det mina kunder förstår och kan sträcka sig till, det är att ställa sig på kö ifall jag är uppbokad ett par veckor framåt. Däremot har de NOLL acceptans för ifall jag behöver prioritera hushållssysslor före deras projekt. Så fungerar det i varje bransch. Det är logiskt, och fullt naturligt.

Det finns de, det är inte jättevanligt, men de finns, som tycks tro att "eget företag", det innebär att man har mycket pengar, att det tycks sitta någon på ett moln och släppa ner pengar på de som har eget. Jag vet inte, men ibland får jag den uppfattningen från min fru. Att hon vant sig så vid att pengarna finns där, och barn och hem sköts, att hon tycks av någon märklig anledning tro att pengarna fortsätter trilla in utan att jag gör något. Hade önskat att det vore så, men så ser inte verkligheten ut.

Jag kan själv tycka att vissa tankekedjor och vissa resonemang och argument är absurda, men jag har gett upp att försöka förklara. Dessutom, och speciellt efter alla de här åren borde det vara givet att vissa saker är självskrivna, det finns liksom inget att förklara.
  • ABC80
    nevermind skrev 2018-01-13 09:52:17 följande:

Hon är hemmafru alltså?

Ja, så är det.
  • Anonym (d)
    ABC80 skrev 2018-01-13 10:07:48 följande:
    Ja, jag har verkligen försökt. Man kan väl känna att "Dom borde väl förstå att du har barn och familj!" skulle säga sig självt att det inte håller som argument. Det är ju ingen välgörenhetsorganisation jag driver. Kunderna betalar för resultat, och jobbet ska helst vara klart i förrgår. Är jag upptagen med annat vänder de ju sig, helt logiskt för övrigt till någon annan, att det ska man inte behöva förklara för någon. Men det är hennes bestämda uppfattning, att förklarar jag bara så kommer de förstå. Det mina kunder förstår och kan sträcka sig till, det är att ställa sig på kö ifall jag är uppbokad ett par veckor framåt. Däremot har de NOLL acceptans för ifall jag behöver prioritera hushållssysslor före deras projekt. Så fungerar det i varje bransch. Det är logiskt, och fullt naturligt.

Det finns de, det är inte jättevanligt, men de finns, som tycks tro att "eget företag", det innebär att man har mycket pengar, att det tycks sitta någon på ett moln och släppa ner pengar på de som har eget. Jag vet inte, men ibland får jag den uppfattningen från min fru. Att hon vant sig så vid att pengarna finns där, och barn och hem sköts, att hon tycks av någon märklig anledning tro att pengarna fortsätter trilla in utan att jag gör något. Hade önskat att det vore så, men så ser inte verkligheten ut.

Jag kan själv tycka att vissa tankekedjor och vissa resonemang och argument är absurda, men jag har gett upp att försöka förklara. Dessutom, och speciellt efter alla de här åren borde det vara givet att vissa saker är självskrivna, det finns liksom inget att förklara.
    "Dom borde förstå att du har barn och familj" är ju ett argument som visst kan användas, men bara om kunderna ringer 03.30 och kräver att du ska lösa deras problem NU. Eller om du jobbar 18-19 timmar om dagen sju dagar i veckan. ;)

Vad gör din fru egentligen? Hon bara drönar omkring om dagarna eller?
    Hur ser din arbetsplats ut? Har du den avskiljd från resten av hemmet?
    Skulle det vara möjligt att hyra en kontorsplats någonannanstans?

Hehe, det där du skriver om vad folk tror om eget företag stöter jag på hela tiden. Jag har som sagt blivit överöst med kompisar som vill att jag går ut med hundar eller grannar som vill ha skjuts "för du sitter ju bara hemma ändå". ;)
  • Mandorino

Om hon jobbar lika mycket som du ska ni absolut dela lika.

Och om du inte drar ner i hemmet när du arbetar hemma, dvs du plockar ner i diskmaskinen och plockar undan (såsom man gör på ett kontor) tycker jag inte du ska göra mer på arbetstid.

Altwrnativet är att gånger i tid, tappa kunder och få en lägre inkomst. Är det vad hon vill?

• Anonym (Anna)

Men är inte barn och familj viktigare än ett jobb??

• nevermind
    ABC80 skrev 2018-01-13 10:11:48 följande:
    Ja, så är det.
    Är det då inte hennes "jobb" att ta hand om barn och hem 8 timmar om dagen? Sen delar ni 50/50 på kvällstid?
  • Anonym (Peter)

Hon är hemmafru alltså?

Ja, så är det.

Varför gör du det mesta hemma om hon är hemmafru?
  • Anonym (d)
    Anonym (Anna) skrev 2018-01-13 10:21:55 följande:

Men är inte barn och familj viktigare än ett jobb??

Menar du att du (som anställd) går ifrån din arbetsplats mitt under arbetsdagen och säger till chefen "sorry, jag måste hem och plocka ur diskmaskinen" eller "nu måste jag åka och handla"? För det är precis samma sak som TS fru vill att han ska göra. Du kan inte göra det som anställd, då bör du inte göra det som egenföretagare heller.
  • Anonym (d)
    nevermind skrev 2018-01-13 10:24:38 följande:
    Är det då inte hennes "jobb" att ta hand om barn och hem 8 timmar om dagen? Sen delar ni 50/50 på kvällstid?
    Anonym (Peter) skrev 2018-01-13 10:28:46 följande:

Ja, så är det.

Varför gör du det mesta hemma om hon är hemmafru?

Ja, TS, hur har ni kunnat få en så skev uppdelning om hon är hemmafru?
  • Anonym (Qwerty)

Hon är hemmafru alltså?

Herregud. Sparka på henne så hon skaffar ett jobb. Varför accepterar du både att hon inte bidrar till försörjningen och inte heller till att sköta hushållet??
Svar på tråden Hjälp! (Egenföretagare vs familj)