• Anders Lindberg

Ett liv utan frukt och grönsaker

Jag gillar inte frukt och grönsaker, och när jag provat att äta det tidigare, ja inte kände då jag mig nyttigaredå när jag åt det. Jag tycker många frukter smakar rent äckligt nuförtiden, pga olika besprutningar.
    Man vet aldrig vad frukt och grönsaker kan vara besprutade med nuförtiden, och då kan det framkalla canser av besprutningsmedlen. Ät gärna vad nivill, men predika inte åt mig om frukt och grönt. Jag lever så länge jag lever, och dör jag innan ja g är 60 år så är det ok med mig.
    Jag tror inte på alla dessa bantningsdieter heller, men kan äta vad man vill när man vill gå ned  vikt, bara mindre mängder av allting. En tankeställare, frukt o grönt är nog inte så nyttigt trots allt, med tanke på vad det kan vara besprutat med.
    Jag ska bevisa att det går att leva ett långt hälsosamt liv utan grönt, ja g är mkt sund i annan kost, äter tex inte kött,  bara korv, köttfärs och kykling, samt väldigt sparsamt med kolhydrater. Och chips o godis har jag slutat med, det är bara äckligt numera. Speciellt godis mår jag bara illa av numera....

• Svar på tråden Ett liv utan frukt och grönsaker
  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2018-01-17 12:42:40 följande:

I don't know if trolling, or just incredibly uneducated......

Det värsta är att det är en läkare som påstår detta (hur nu denna läkare blev godkänd i biokemin är en annan fråga)
  • Kjell2
    Anders Lindberg skrev 2018-01-17 07:53:20 följande:

och jag är hur pigg som helst med den kosthållning som jag nu har börjat med, behöveringa råd om kroppsmart, jag trivs med det jag äter , mår bra av det o det funkar för mig, och det finns ingen regel att man måste äta grönsaker för att vara pigg, jag är hur pigg som helst utan frukt o grönt. ge gärna råd, men mitt liv funkar utan grönt o jag är som sagt var hur pigg som helst utan frukt o grönt.

Mår du bra av din kost så fortsätt. Går utmärkt att klara sig utan frukt och grönsaker. Se t ex på traditionella eskimåer som lever på nästan enbart fisk och kött. Förr inte allt för länge sedan var det knappt någon frukt och gönsaker i svenska normalkost vintertid.

Dermot blir ldet lite konstigt när du säger att du äter mininmalt med kolhdrater och samtidigt som du äter pasta och potatis. 

• blomman 2
    sextiotalist skrev 2018-01-17 11:40:20 följande:
    Alltså det strider mot all matematik och fysik. Du menar (eller hon då) att kolhydratskedjorna mer än dubbleras när det passerar kroppen, att en molekyl blir flera, en kolatom blir flera?

16 gram kolhydrater (alltså ett antal molekyler som bildar kedjor som sedan benämns kolhydrat) är och förblir 16 gram, även om formen ändras.
     2,5 dl socker är samma sak 150 gram kolhydrater. Tre potatisar (ungefär 300 gram) innehåller 48 gram kolhydrater, 48 gram kolhydrater kan inte ökas till 150, 48 gram kolhydrater innehåller fortfarande samma mängd kolatomer, syreatomer och väteatomer, det är dessa som bestämmer vikten. 100 gram potatis innehåller nästan 80 gram vatten och inte ens detta vatten (som består av väte och syre) omvandlas till nya kolhydrater.
    Ja, jag är ingen forskare, kemist eller fysiker men pga en kronisk sjukdom så lever jag efter en speciell kosthållning för hormoner i balans och denna fakta fick jag och det ang potatis mm som jag idag undviker har gjort stor skillnad på min kropp. Inga andra " dieter" har hjälpt mig förutom denna, har även kunnat minska min medicin. Det jag tänker på är att det Jenny kanske menar är att den mängd stärkelse som finns i tex potatisen lurar kroppen att tro att det är ren socker i den mängd som är angiven här ovan.
  • Kjell2
    blomman 2 skrev 2018-01-17 14:50:07 följande:
    Ja, jag är ingen forskare, kemist eller fysiker men pga en kronisk sjukdom så lever jag efter en speciell kosthållning för hormoner i balans och denna fakta fick jag och det ang potatis mm som jag idag undviker har gjort stor skillnad på min kropp. Inga andra " dieter" har hjälpt mig förutom denna, har även kunnat minska min medicin. Det jag tänker på är att det Jenny kanske menar är att den mängd stärkelse som finns i tex potatisen lurar kroppen att tro att det är ren socker i den mängd som är angiven här ovan.
    Att du mår bra av att inte äta potatis är säkert helt rätt men hur kom du fram till detta "1 potatis= 1 DL vitt socker"?

• sextiotalist
    blomman 2 skrev 2018-01-17 14:50:07 följande:
    Vilket insulinpåslag det måste vara då. Nej, inte en chans att det är så. Det går emot all logik.
    Sedan är det jättebra att du hittat en kost som fungerar för dig.
  • Tow2Mater
    blomman 2 skrev 2018-01-17 07:46:53 följande:

Angående korv har det kommit fram ( även bacon) att det INTE är hälsosamt, inte ens de med hög kötthalt. Det är processen med bl.a. Rökningen som bildar extremt skadliga ämnen.

"your lifetime risk of colorectal cancer is about five percent. This means that if you eat 50 grams of processed meat every day, your risk for colorectal cancer increases by 18 percent of five percent - so your total risk is 5.9 percent. "

https://www.sciencealert.com/so-processed-meat-has-been-classified-as-carcinogenic-here-s-what-you-need-to-know

• blomman 2
    sextiotalist skrev 2018-01-17 14:55:35 följande:
    Vilket insulinpåslag det måste vara då. Nej, inte en chans att det är så. Det går emot all logik.
    Sedan är det jättebra att du hittat en kost som fungerar för dig.
    Ja, just så, stort insulinpåslag som inte är bra för kroppen. Denna kosthållning sägs även vara bra för diabetiker, för dem med kronisk smärta, sköldkörtelproblem mm. Flera har blivit hjälpta. Och ja, jag är extrem glad över att ha hittat en kost som funkar.
  • sextiotalist
    blomman 2 skrev 2018-01-17 15:43:04 följande:
    Ja, just så, stort insulinpåslag som inte är bra för kroppen. Denna kosthållning sägs även vara bra för diabetiker, för dem med kronisk smärta, sköldkörtelproblem mm. Flera har blivit hjälpta. Och ja, jag är extrem glad över att ha hittat en kost som funkar.
    Mamma har inga problem med att äta potatis, det ingår i hennes kost dagligen. Eftersom de även ta långtidsprov så hade de direkt sett om det var orimliga insulinpåslag (speciellt om det var så frekvent som varje dag) och hennes långtidsvärden är perfekta, så nej, inget belägg för detta.
    Sedan kan det finnas individer som är känsligare, absolut.
  • blomman 2
    sextiotalist skrev 2018-01-17 15:54:11 följande:
    Mamma har inga problem med att äta potatis, det ingår i hennes kost dagligen. Eftersom de även ta långtidsprov så hade de direkt sett om det var orimliga insulinpåslag (speciellt om det var så frekvent som varje dag) och hennes långtidsvärden är perfekta, så nej, inget belägg för detta.
    Sedan kan det finnas individer som är känsligare, absolut.
    Ja, så är det också att våra kroppar är inviduella och reagerar olika negativt/ positivt på det vi äter. Skönt att det finns dieter som är individanpassade och som vi mår bra på. Fast en sak tänkte jag på...om din mamma skulle sluta ned tex potatis så kanske hon inte skulle behöva ta lina mycket insulin..? En tanke bara, förstå mig rätt. Jag skriver inte detta för att övertyga någon att min kost är bäst utan av omtanke bara.
  • sextiotalist
    blomman 2 skrev 2018-01-17 16:12:07 följande:
    Ja, så är det också att våra kroppar är inviduella och reagerar olika negativt/ positivt på det vi äter. Skönt att det finns dieter som är individanpassade och som vi mår bra på. Fast en sak tänkte jag på...om din mamma skulle sluta ned tex potatis så kanske hon inte skulle behöva ta lina mycket insulin..? En tanke bara, förstå mig rätt. Jag skriver inte detta för att övertyga någon att min kost är bäst utan av omtanke bara.
    Hon tar ingen insulin eftersom hon har diabetes typ två (egentligen så är det att kroppen bli insulinresistent, därav de måste hjälpa kroppen), utan tar tabletter. Hon har haft den sjukdomen i över 20 år och äter fortfarande endast tabletter, många måste gå över till insulin när de har haft den sjukdomen så länge. Dvs hon sköter sin sjukdom perfekt. Vi har den genetiska dispositionen att få den sjukdomen i släkten.
    De med diabetes typ 1 måste ta insulin (och den är inte kostberoende)
  • Annelie 76
    blomman 2 skrev 2018-01-17 11:31:19 följande:
    Vissa grödor innehåller väldigt mycket mer stärkelse än andra. Stärkelsen är växtens närings och sockerförråd innan den börjar växa. Potatis innehåller så mycket stärkelse att den blir synlig om man river en potatis, då faller stärkelsen ur i botten av skålen, potatismjöl= ren stärkelse. När man äter potatis förvandlas stärkelsen mycket snabbt till mycket blodsocker, tex: 3 stora potatisar blir till lika stor mängd socker i kroppen, det vill säga ca: 2 1/2 dl socker som går direkt i blodet och det sker fort! Samma sak med tex: mjöl, pasta, ris och hela sädeskorn. Källa Jenny Reimers
    Dessutom är socker och stärkelse inte samma sak. Stärkelse är långa kedjor av glukos som mycket riktigt höjer blodsockret.

Socker (strösocker) är hälften glukos och hälften fruktos. Glukosen höjer blodsockret medan fruktosen går direkt till levern och omvandlas till fett.

Du jämför päron med äpplen och TS äter inte frukt.
  • Kjell2
    blomman 2 skrev 2018-01-17 16:12:07 följande:
    Varifrån har du fått att ""1 potatis= 1 DL vitt socker" ?
  • Canadasvensk

TS ät du vad du vill! Men efterson du verkar vara väldigt intresserad av just mat så tycker jag du ska se (iallafall en) av dessa filmer som finns på Netflix just nu:

What the Heath
    Forks over Knives
    Cowspiracy

• tobbe01
    Anders Lindberg skrev 2018-01-17 04:33:28 följande:

Jag gillar inte frukt och grönsaker, och när jag provat att äta det tidigare, ja inte kände då jag mig nyttigaredå när jag åt det. Jag tycker många frukter smakar rent äckligt nuförtiden, pga olika besprutningar.
    Man vet aldrig vad frukt och grönsaker kan vara besprutade med nuförtiden, och då kan det framkalla canser av besprutningsmedlen. Ät gärna vad nivill, men predika inte åt mig om frukt och grönt. Jag lever så länge jag lever, och dör jag innan ja g är 60 år så är det ok med mig.
    Jag tror inte på alla dessa bantningsdieter heller, men kan äta vad man vill när man vill gå ned  vikt, bara mindre mängder av allting. En tankeställare, frukt o grönt är nog inte så nyttigt trots allt, med tanke på vad det kan vara besprutat med.
    Jag ska bevisa att det går att leva ett långt hälsosamt liv utan grönt, ja g är mkt sund i annan kost, äter tex inte kött,  bara korv, köttfärs och kykling, samt väldigt sparsamt med kolhydrater. Och chips o godis har jag slutat med, det är bara äckligt numera. Speciellt godis mår jag bara illa av numera....

Dina tankar kring bantningsdieter håller jag med om. Äter man lagom mkt mat i förhållande till vad ens kropp förbrukar så duger det finfint. Det är inte svårare än så i TEORIN åtminstone. Du kan väl ta lite C-vitaminbrus då och då och EVENTUELLT i alla fall äta en svensk morot? Känner du ingen odlare som du litar på?
Svar på tråden Ett liv utan frukt och grönsaker