• Anonym (Undrar)

Vad händer om man inte medverkar i en utredning?

Jag undrar om någon vet vad som händer om man inte medverkar i familjerättens utredning vid en tvist om umgänge?

Jag har alltså bestridit den andra förälderns yrkanden och motiverat till tingsrätten. Har även viss bevisning som kan styrka det jag säger.

Det känns som att familjerättens utredning bara tar tid och kostar pengar som jag hellre lägger på mitt barn. Vad kan utredningen ens komma fram till när det handlar om att man helt enkelt inte kan enas om bytesdag?

• Svar på tråden Vad händer om man inte medverkar i en utredning?
  • Anonym (ppp)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-17 22:12:45 följande:
    Ja, det är just det som är min poäng. De flesta hade hittat en lösning men för pappan finns bara hans lösningar i allt. Inget annat är ens diskuterbart. Och jag bemöter självklart det juridiska och har varit på muntlig förberedelse i tingsrätten. Men jag ser ärligt talat inte vad en utredning skulle kunna ge. Vad ska de säga? Den dagen är bättre än den?
    Vad säger advokaten om att det i så fall är uppenbart att pappan driver detta av envishet och inget annat? 

Rätten skulle kanske ex kunna döma att man går på ditt önskemål just pga hans beteende? Jag tänker eftersom de kan döma i ett ärende om en part tex inte kommer till rätten när denne ska, om de väljer det (jag har läst det på en kallelse till förberedande samtal i en vårdnadstvist) och då bortse från den personens önskemål i ärendet, kanske de har lov att göra så? (jag vet alltså inte, men det bör väl advokaten göra)
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-17 22:12:45 följande:

Ja, det är just det som är min poäng. De flesta hade hittat en lösning men för pappan finns bara hans lösningar i allt. Inget annat är ens diskuterbart. Och jag bemöter självklart det juridiska och har varit på muntlig förberedelse i tingsrätten. Men jag ser ärligt talat inte vad en utredning skulle kunna ge. Vad ska de säga? Den dagen är bättre än den?

Du kan inte bara skylla på att han inte vill samarbeta. Du vägrar också att acceptera det han anser är bättre. Är detta verkligen värt att riskera boende, vårdnad och husfriden för barnen hemma hos er båda?
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-17 22:29:32 följande:

Nej. Jag HAR redan gått med på rätt helger för dem. Men det räcker inte utan allt måste vara exakt enligt hans nya. Vilket inte passar så bra av olika anledningar.

Då behöver du nog gå på mötet/de möten som krävs och ha en ryggsäck full med seriösa argument om varför det inte är barnens bästa att anpassa både dagar och tider. Om du vägrar att gå eller att försöka lösa problemet så får domstolen veta att du vägrar samarbeta.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sven) skrev 2018-01-18 08:38:54 följande:

Du kan inte bara skylla på att han inte vill samarbeta. Du vägrar också att acceptera det han anser är bättre. Är detta verkligen värt att riskera boende, vårdnad och husfriden för barnen hemma hos er båda?

Nja, samarbete för mig är att ge och ta, ibland växelvist och ibland kan man mötas på mitten. Med barnet i fokus förstås. Jag varit tillmötesgående och gått med på en stor del av hans önskemål medan han inte vill tillmötesgå mig något alls. Jag har också ett barnperspektiv på varför jag tycker som jag gör medan han har perspektivet att det ska funka för hans nya.

Så om samarbete är att låta en bestämma allt har du rätt. Det tror jag dock inte är att vara en bra förälder och förebild för sitt barn.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-18 08:50:41 följande:

Nja, samarbete för mig är att ge och ta, ibland växelvist och ibland kan man mötas på mitten. Med barnet i fokus förstås. Jag varit tillmötesgående och gått med på en stor del av hans önskemål medan han inte vill tillmötesgå mig något alls. Jag har också ett barnperspektiv på varför jag tycker som jag gör medan han har perspektivet att det ska funka för hans nya.

Så om samarbete är att låta en bestämma allt har du rätt. Det tror jag dock inte är att vara en bra förälder och förebild för sitt barn.

Du förenklar det väldigt mycket. Att samarbeta handlar om att inte sätta käppar i hjulet för varandra. Att inte säga nej av principsak och att inte se problem i allt som den andra föräldern säger och gör. Att ändra boendeform hela tiden är knappast bra för något barn. Däremot är det bra om man kan vara flexibel i undantagsfall då något dyker upp som förändrar situationen.

Du måste verkligen ha en riktigt bra anledning till att du ska styra tiderna för när han ska hämta barnen då det är dags för dem att vara med sin pappa.

Jag vill inte lägga ord i din mun men det låter som att du vägrar tillmötesgå honom för att du redan har gått med på att ändra dag och att du nu anser att han ska låta dig bestämma vilken tid han får hämta barnen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sven) skrev 2018-01-18 09:06:22 följande:

Du förenklar det väldigt mycket. Att samarbeta handlar om att inte sätta käppar i hjulet för varandra. Att inte säga nej av principsak och att inte se problem i allt som den andra föräldern säger och gör. Att ändra boendeform hela tiden är knappast bra för något barn. Däremot är det bra om man kan vara flexibel i undantagsfall då något dyker upp som förändrar situationen.

Du måste verkligen ha en riktigt bra anledning till att du ska styra tiderna för när han ska hämta barnen då det är dags för dem att vara med sin pappa.

Jag vill inte lägga ord i din mun men det låter som att du vägrar tillmötesgå honom för att du redan har gått med på att ändra dag och att du nu anser att han ska låta dig bestämma vilken tid han får hämta barnen.

Jag håller med dig i det du skriver och har bra anledningar.

När det gäller sista stycket har du tolkat det fel.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sven) skrev 2018-01-18 09:06:22 följande:

• Anonym (Sven)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-18 09:19:39 följande:

Okej men vad har du för orsak till att vägra låta honom bestämma tiden? Hinner det bli sen kväll innan han kommer? Har barnen sjukdomar som påverkar när var och hur de är någonstans?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sven) skrev 2018-01-18 09:23:22 följande:

Okej men vad har du för orsak till att vägra låta honom bestämma tiden? Hinner det bli sen kväll innan han kommer? Har barnen sjukdomar som påverkar när var och hur de är någonstans?

Det finns fler än en anledning men bland annat jobbar jag kväll den eftermiddagen/kvällen då pappan vill att barnet ska komma hem. Jag kan alltså inte ta emot barnet och min barnvakt och pappan kan inte träffas på grund av att pappan betett sig illa mot hen. Men det hör egentligen heller inte till tråden då frågan är vad som händer om man inte medverkar i en umgängesutredning som endast handlar om bytesdag.
  • Anonym (Sven)
    Anonym (Undrar) skrev 2018-01-18 09:31:30 följande:

Det finns fler än en anledning men bland annat jobbar jag kväll den eftermiddagen/kvällen då pappan vill att barnet ska komma hem. Jag kan alltså inte ta emot barnet och min barnvakt och pappan kan inte träffas på grund av att pappan betett sig illa mot hen. Men det hör egentligen heller inte till tråden då frågan är vad som händer om man inte medverkar i en umgängesutredning som endast handlar om bytesdag.

Men det hör till frågan. Det handlar om att du kan ha giltiga skäl för att neka eller inte. Om det är så att du inte kan /vill få hem barnet när pappan kan skjutsa hem barnet så kan det lösas på andra sätt. Til exempel så kan barnet stanna längre hos pappan. Byte kan ske på förskola /skola eller så kan du hämta barnet hos pappan när du har jobbat klart. Det är ju självklart att ni bör ha samtal på familjerätten för att lösa denna fråga. Att bara neka och vägra alla eventuella lösningar är inte rätt sätt att hantera problemet. Det kan bli förändringar i stämningen om pappan märker att du vägrar att hitta någon annan lösning än att ha det på det sättet som du vill. Jag rekommenderar inte att du nekar utredning och eventuella samarbetsavtal hos familjerätten.
Svar på tråden Vad händer om man inte medverkar i en utredning?