• Carolinam

Konstant onda sammandragningar från v 26,nån mer?

Ni som vid tidigare graviditeter haft mycket onda sammandragningar tidigt (från ca v 25), hur gick det för er? Blev tappen påverkad? Kom bebis för tidigt? Och hur började det för er?

-För mig börja de förra veckan med en stor blödning, sedan dess har jag haft konstanta onda sammandragningar.

De tar en paus några h om dagen för att sedan vara igång igen.

Har även en konstant molande ?mensvärk? som gör väldigt ont emellanåt. Tappen visade i lördags på påverkan, blev inlagd och de trodde bebis skulle komma, men dagen efter hade den återhämtat sig litegrann (????????) så fick åka hem och blev ombedd att ?ta det lugnt?

Idag på kontrollen hade den hållt sig sedan sist, hallelulja!! ????

Läkaren sa bara att jag säkert kommer få ha det såhär resten av graviditeten, och säkert åka på xx antal kontroller till då de vill jag ska åka upp om värkarna blir värre och /eller inte ger sig.

Ska man ha det såhär med värk och sammandragningar utan att man ens rör på sig? Är det normalt? Någon mer??

Nu menar jag inte att klaga då jag är evigt tacksam att jag ens kunde bli gravid men detta känns inte som det ?borde vara?.

Är lite orolig för hur det kommer bli, såklart kan man inte veta men tycker det är intressant att höra andras historier med liknande problem ??

• Svar på tråden Konstant onda sammandragningar från v 26,nån mer?
  • Ebo88

Nu är jag ingen läkare eller dylikt men jag skulle råda dig till att ringa förlossningen och tala om att du har onda sammandragningar. När jag gick in i v. 20 så började jag få sammandragningar. I 22+4 var jag hos bm och berättade att jag hade mycket sammandragningar och att jag ofta var kissnödig och att det ofta var blött i bindan, men det luktade inte kiss. Hon sa att jag drack för mycket vatten och att jag hade fått inkontinensproblem. Dock tog hon kissprov men bara med sticka.

23+2 fick jag en stor blödning. Blev inlagd i Uppsala då tappen var 2.2cm. Blödningen slutade men jag fick stanna kvar i Uppsala. Prover visade att jag hade gbs (streptockoker B) i vaginan. Efter 2 dagar hade tappen krympt till 1.9 cm. Efter ytterligare 2 dagar börjar jag blöda igen. Då är tappen 1.1. Jag får Kåvepenin mot gbs. Efter ytterligare 2 dagar så får vi vår pojke som tyvärr inte är kvar med oss.

Läkarna vet inte vad det beror på men tror att det kan ha vart gbs som påverkade tappen till att krympa. Dom menade på att det blöta jag upplevt i bindan är fostervatten, så jag hade förmodligen gått och läckt lite till och från.

Sammandragningar är ju vanligt hos en del men dom ska inte göra ont. I de lägen så uppmanar sjukvårdspersonal till att ringa. Är det så att dem tar prover så be dem ta vaginala också.

• Anonym (Jen)

Hej!

Jag fick en blödning när jag var i v26 å åkte då in för kontroll. Tappen var påverkad blev inlagd 2 veckor med kontroll av tappen typ varannan dag. Fick sen åka hem å ta det lugnt, började blöda igen blev då inlagd 2 nätter. Varje gång var dem rädda att bebisen ville komma. Var sen hemma å åkte på kontroll av tappen 1 gång i veckan. Kanske från v34 så behövdes inga fler kontroller. Dottern föddes i vecka 37, från att vattnet gick hemma så var hon ute på 3,5 tim så det gick fort

• Anonym (Jen)

Precis som ebo88 så hadeäven jag gbs i urinen.

• Carolinam
    Ebo88 skrev 2018-01-18 21:27:43 följande:

Nu är jag ingen läkare eller dylikt men jag skulle råda dig till att ringa förlossningen och tala om att du har onda sammandragningar. När jag gick in i v. 20 så började jag få sammandragningar. I 22+4 var jag hos bm och berättade att jag hade mycket sammandragningar och att jag ofta var kissnödig och att det ofta var blött i bindan, men det luktade inte kiss. Hon sa att jag drack för mycket vatten och att jag hade fått inkontinensproblem. Dock tog hon kissprov men bara med sticka.

23+2 fick jag en stor blödning. Blev inlagd i Uppsala då tappen var 2.2cm. Blödningen slutade men jag fick stanna kvar i Uppsala. Prover visade att jag hade gbs (streptockoker B) i vaginan. Efter 2 dagar hade tappen krympt till 1.9 cm. Efter ytterligare 2 dagar börjar jag blöda igen. Då är tappen 1.1. Jag får Kåvepenin mot gbs. Efter ytterligare 2 dagar så får vi vår pojke som tyvärr inte är kvar med oss.

Läkarna vet inte vad det beror på men tror att det kan ha vart gbs som påverkade tappen till att krympa. Dom menade på att det blöta jag upplevt i bindan är fostervatten, så jag hade förmodligen gått och läckt lite till och från.

Sammandragningar är ju vanligt hos en del men dom ska inte göra ont. I de lägen så uppmanar sjukvårdspersonal till att ringa. Är det så att dem tar prover så be dem ta vaginala också.

Tack för svar!

Och jag beklagar otroligt att han inte klarade sig. så hemskt att jag inte ens kan tänka mig...

De har tagit vaginala prover och skickat på odling, tror inte det har visat något då de inte sagt nåt om det. Ingen uvi, ingen infektion i kroppen heller.

Min tapp gick från 4,5 till 2,3.

Dagen efter och även igår så låg den på 3,3! :) så den lär väl stanna där om den inte börjar krympa igen. Och det

Är en bra längd sa hon, rädslan är ju bara att den helt plötslig ska börja påverkas igen.

Har blivit tillsagd att åka in om det blir värre, för så som jag har det nu så har det inte visat på påverkan..
  • Malla1

Jag har sen 2 dagar haft onda sammandragningar, är i v.27

Det är som värst när jag är ute och går eller gör något mer ansträngande som tex städning osv. 2 kvällar i rad har jag haft en ihållande molande värk nere i magen, som har varit borta när jag vaknat på morgonen tills jag gått förstå vändan för att lämna barn i skolan.

Jag funderar på att åka in om det blir samma sak ikväll.

• Malla1

Ska även tillägga att detta är min 6e graviditet och jag känner precis igen symtomen ifrån mina tidigare graviditeter, men har då varit i v 36-37

• Carolinam
    Malla1 skrev 2018-01-19 13:18:45 följande:

Jag har sen 2 dagar haft onda sammandragningar, är i v.27

Det är som värst när jag är ute och går eller gör något mer ansträngande som tex städning osv. 2 kvällar i rad har jag haft en ihållande molande värk nere i magen, som har varit borta när jag vaknat på morgonen tills jag gått förstå vändan för att lämna barn i skolan.

Jag funderar på att åka in om det blir samma sak ikväll.

Det är samma för mig, och den molande värken sitter i hela dagarna .. hur har det gått för dig?
  • Malla1
    Carolinam skrev 2018-01-20 22:43:59 följande:

Det är samma för mig, och den molande värken sitter i hela dagarna .. hur har det gått för dig?

Jag får fortfarande ont direkt jag gör något. Har inte åkt in och kollat men jag vet ju att om jag gör det så kommer dom bara säga åt mig att inte anstränga mig och vila vilket tyvär inte går hur mycket jag än vill det. Jag får försöka tänka på att ta det lite lugnare och vila så fort jag får tillfälle. Hur har det gått för dig?
Svar på tråden Konstant onda sammandragningar från v 26,nån mer?