• LejonSa

4 veckors bebis kräks mkt och konstant hungrig och gnällig

Hej alla.

Delamma vår 4 veckors. Ammar först och ger ersättning de mål han inte blir nöjd.

Hursomhelst, han kräks hur mkt som helst. Både vid rapning och bra stund senare.

Jag förstår ju att det är normalt vid rapning och i övrigt också. Pga magmunnen. Men det jag inte blir klok på är att han är konstant hungrig känns det som. Han kan äta. Rapa. Och inom en halvtimme/timme så är han hungrig igen och kan kräkas typ mitt i sitt vrålskrik efter mat. Jag tänker ju att kräkningen innebär överskott. Att han fått för mkt helt enkelt vid tidigare mål. Men ändå ska han ha mer?? Förstår inte det. Och detta är oavsett om vi bara ammat eller ammat och gett ersättning, men ännu mer påtagligt om vi bara ammat.

Kan man verkligen vara hungrig inom en timme om man ammat i ca 20-30 min och sen får ersättning på det ca 90-120ml?!

Har försökt att bara vara nära med honom, vagga honom etc etc men hsn verkligen VRÅLskriker så att han börjar andas snabbare och får indragningar vid halsen och blir illröd o så får han då får bröstet eller ersättning så blir han världens lugnaste (men har då tom hänt att han fått upp mjölk medan han ammats...)

Någon som förstår hur jah menar och känner igen detta?

Ska till bvc på tisdag så tänkte ta det då med dom. Han går hittills bra upp i vikt. 300g gick han upp på 6 dagar förra veckan. Så jsg är inte orolig för vikten eller så. Men Gud alla dessa spyor!! Klädbyten och vrålskriket så tätt inpå tidigare måltid.

Vill tillägga att jag förstår att när man kör fri amning så kan det vara allt mellan 10 min till 1-2 timmar mellan amningarna. Och att det är helt normalt. Men det jag blir fundersam över är de tillfällen då han också får ersättning och ändå skriker efter mat efter 1 timme.

Han är även jättegasig...köpt magdroppar men bara använt de i 3 dagar så det kanske tar längre tid innan de verkar eller?

Någon som har några tips? Eller känner igen detta?

• Svar på tråden 4 veckors bebis kräks mkt och konstant hungrig och gnällig
  • Snuttis2

Nu hel ammade jag så det är lite skillnad men tror du att det är mat han efterfrågar varje gång han vill äta? Eller kan det vara trygghets behovet som pockar på och som han tar igen via bröstet?

Min son är nu 5 mån o bor fortfarande vid brösten, har haft en superbra viktkurva med uppgång på 350 g i veckan o vill konstant tutta.

Han kräks både av överskott o av reflux men det är vanligt så jag har inte oroat mig för det annat än tvättandet som du nämnde. Men han blir också skogstokig om han inte får äta o snutta som han vill så det är fullt normalt.

Rådgör med bvc så får du se vad de säger.

Du nämnde droppar är det minifom du enade eller Sempers magkultur droppar? Vi körde båda vilket inte är fel, tror att mag kulturen funkade bäst för att hjälpa tarmarna att mogna.

• LejonSa
    Snuttis2 skrev 2018-01-19 15:26:32 följande:

Nu hel ammade jag så det är lite skillnad men tror du att det är mat han efterfrågar varje gång han vill äta? Eller kan det vara trygghets behovet som pockar på och som han tar igen via bröstet?

Min son är nu 5 mån o bor fortfarande vid brösten, har haft en superbra viktkurva med uppgång på 350 g i veckan o vill konstant tutta.

Han kräks både av överskott o av reflux men det är vanligt så jag har inte oroat mig för det annat än tvättandet som du nämnde. Men han blir också skogstokig om han inte får äta o snutta som han vill så det är fullt normalt.

Rådgör med bvc så får du se vad de säger.

Du nämnde droppar är det minifom du enade eller Sempers magkultur droppar? Vi körde båda vilket inte är fel, tror att mag kulturen funkade bäst för att hjälpa tarmarna att mogna.

Jag har tänkt att det är trygghetsbehovet men just i de vrålskriken då hjälper inte bröstet. Då blir han bara förbannad. Greppar tag suger och drar bort sig upprepade ggr (Tror jag Har väldigt tunn mjölk och inte så mkt) och blir illröd av skriket. Till han får ersättning ist.

Ska kolla med bvc. Tack!

Det är Sempers jag köpt. Men kanske borde köpa miniform också?! :-/ oj vad nytt allt sånt är. Trodde det var samma :-/
  • Snuttis2

Min son tar också bröstet o sedan släpper o skriker för att sen fortsätta, tror ibland att han är super hungrig ibland trött . Sen löste jag att beteendet att äta o pausa för att titta o göra anat o sedan fortsätta ingår i en av utvecklingsfaserna så det ska de göra under en period.

Minifom är vita droppar som ges 10 st strax innan måltid o hjälper till att bryta sönder luft bubblorna i magen- effekten varierar dock.

Magdropparna är bra bakteriekultur i som hjälper mage o tarm att mogna- de är max 5 droppar per dygn.

Sen är det ju d vitamin dropparna också 5 st per dygn : ) .

Jag köper Sempers magdroppar de finns i kombination d droppar o mag kultur så slipper man en flaska där i alla fall!

• Trippelmamma76

Eller så lider han av reflux. Fast det verkar inte BVC kunna så mycket om utan det behöver utredas på barnklinik. Googla allt du kommer över om reflux och kanske framför allt tyst reflux (ungefär som halsbränna som fräter i strupen på dem.)

• LejonSa
    Trippelmamma76 skrev 2018-01-19 19:39:33 följande:

Eller så lider han av reflux. Fast det verkar inte BVC kunna så mycket om utan det behöver utredas på barnklinik. Googla allt du kommer över om reflux och kanske framför allt tyst reflux (ungefär som halsbränna som fräter i strupen på dem.)

Tycker inte det känns som reflux. Vårt äldre barn medicinerade för reflux. Pga en operation och inte för att han faktiskt hade reflux. Men läste ändå på mkt om reflux då när det begav sig och ett symptom är ju att vikten stannar av eller till och med minskar. Samt dålig sömn. Inget av detta stämmer på mitt barn.

Men ska absolut ta det en vända med vårt äldre barns barnläkare på barnkliniken som vi ska träffa snart ändå.
  • Trippelmamma76

Sömnen tror jag nog det påverkar (i och med många uppvaknanden då det gör ont i halsen) men vikten tror jag absolut inte det måste påverka. Inte vid tyst reflux i alla fall. Då är det ju snarare att de vill äta hela tiden för att det är det enda som lindrar...

)

LejonSa skrev 2018-01-19 21:08:25 följande:

Tycker inte det känns som reflux. Vårt äldre barn medicinerade för reflux. Pga en operation och inte för att han faktiskt hade reflux. Men läste ändå på mkt om reflux då när det begav sig och ett symptom är ju att vikten stannar av eller till och med minskar. Samt dålig sömn. Inget av detta stämmer på mitt barn.

Men ska absolut ta det en vända med vårt äldre barns barnläkare på barnkliniken som vi ska träffa snart ändå.

Svar på tråden 4 veckors bebis kräks mkt och konstant hungrig och gnällig