mkef5929PK skrev 2018-01-22 11:26:19 följande:
OK. Tack jättemycket för alla svar med åsikter och betänkligheter!
Varför jag vill berätta tror jag mycket har att göra med att eftersom förövaren i mitt fall är min morfar, så är det svårt för mig att tro att inte min egen mor var utsatt då hon var liten. Tyvärr. Men min mor är som person en som sällan eller aldrig just berättar ngt om sig själv, jag anser inte att jag känner henne och jag tycker vi har en dålig relation. Så ena delen av varför jag vill berätta är att jag själv hade ju önskat en mer öppen mor och skulle det vart så att hon också var utsatt så skulle jag ha blivit mycket hjälpt av det i min egen läkningsprocess. Så det är alltså för jag själv skulle behövt veta en sådan sak, om det vart omvänt. Sen andra delen i varför jag vill berätta det är att (o det kommer säkert till stor del från allt hym hym och tabu kring detta ämne) en väldigt stor o viktig värdering jag har är att saker inte ska va i det dolda.
Och sen vad barnen kan tänkas få ut av det? Ja, det är en bra och viktig fråga. Ser jag utifrån mig själv, så anser jag ju att man/ jag vill ju känna mina föräldrar. Och vill då göra det jag kan för att mina barn skall känna mig.
Och Ja, dessa händelser som är ngt jag insett jag får leva med, det klart det har påverkat mig hur mkt som helst. Det har, inser jag ju när jag kommit in i medelåldern, format mig till stor del som människa. Inte så att jag går och ältar just hemska minnen, utan det är effekten av dem som man får jobba med som en livsprocess. För att nämna ngt, ex en mkt ofta närvarande lätt ångest. Så pga det, så är det en stor del av mig och min personlighet. Men jag anser och tror att trots det så ser jag det som våra barn nog aldrig behövt tro eller misstänka eller undrat om varför deras mamma mått dåligt eller rent av skulle vart sjuk. För mitt liv har alltid ändå fungerat "normalt".
Så detta är lite förklaringar bakom denna tråds fundering. Men jag kan nog köpa att det kan vara tidigt, att berätta. Och sönerna är inga som hänger ute på krogar eller på fester och så. Och som mamma känns det som man har mkt kloka söner o inte orolig för att de har fel värderingar i det hänseendet. Och även om jag nu kan säga att jag själv skulle velat ha vetat, så är ju det utifrån mina erfarenheter nu. Så hur jag som riktigt ung vuxen skulle tänkt o velat, det är svårt att säga.
Men vi säger att jag skulle berätta för dem nu, sönerna alltså. Vad tror ni att det skulle kunna ställa till med för ngt, om man liksom tänker "worst case" ungefär. Vad hur kan de sätta igång för grubblerier?
På det vis du vill känna din mamma är inte om hon utsatts för något eller inte. Du vill ju lära känna henne och veta vad hon tycker är kul eller inte kul, hennes intressen. Hennes tips och tricks i olika situationer, favoritmatens recept, att hon lär dig handarbete eller hur man fixar stopp i avloppet. Förtroliga samtal med lite kulskvaller och skratt. Shoppa tillsammans, gå på "tjejfilmer" diskutera problem och älta barndomen.
HAr du allt detta ovan med din mamma så skulle jag nog säga att du känner henne. Men bara för att du inte vet hennes eventuella mörka hemligheter hon själv kanske bara vill begrava och aldrig tala om får du tänka om.
Samma sak gäller för dina barn. Umgås du med dem så lär de känna dig oavsett din svåra och traumatiska händelser i hjärtat.
Kan helt ärligt säga att jag inte skulle veta hur att hantera en sådan sak om jag var för ung för att hantera informationen. DET skulle mer kunna skada vänskapen än föra er samman.
Känner du att du måste berätta så gör det när dina barn är mycket äldre.