Hur sjuk kan man bli om man inte kokar importerade hallon?
Dwt är godast att äta frysta tycker jag men svenska hallon finns knappt och importerade står det att man måste koka. ... varför undrar jag? Vad kan hända annars?
Gör ni andra detta?
Dwt är godast att äta frysta tycker jag men svenska hallon finns knappt och importerade står det att man måste koka. ... varför undrar jag? Vad kan hända annars?
Gör ni andra detta?
Jag har aldrig kokat frysta hallon och vi äter det ganska ofta, sådant vi alltid har hemma. Har dessutom väldigt lätt att bli magsjuk.
Det var väl någon gång för något år sedan som det blev en stor grej att folk blev sjuka på ett äldreboende av hallon? Men då har jag för mig att man återkallade produkterna och har aldrig hört något om det annars så tror knappast det är något vanligt.
Gör ni andra detta?
Svenska bär är inte bättre, du kan bli lika sjuk av dem. Typiskt rasistiskt fjanteri för att skydda den egna marknaden.
Jag har inte kokat hallon och har aldrig blivit sjuk, risken borde ändå vara ganska liten.
Hepatit A och B kan man vaccinera sig mot och det har vi gjort ändå p.g.a. utlsandsresor så det är jag inte orolig för.
Har hört att en del bärodlingar bevattnas med kloakvatten..
Har hört att en del bärodlingar bevattnas med kloakvatten..
Har inte läst tråden men svarar bara på ts fråga. Jag läste för flera år sedan att man kan bli sjuk också av frysta hallon. Tänkte att det inte var så mycket att lyssna på då det är säkert en person bara som haft oturen att köpt precis en dålig påse.
Tills jag jobbade en dag och tog med hallon som fika. Jag åt ungefär 20 st hallon och blev jätte dålig. Jag kräktes också. Efter den dagen har jag aldrig vågat äta frysta hallon igen. Även om det kanske sker för en person skulle jag absolut koka om jag vore du!
Googla "magsjuka hallon" så får du upp åtminstone några artiklar per år. Senast i december återkallade ica smittade hallon: www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/inrikes/hallon-aterkallas-risk-for-vinterkraksjuka
Men givetvis är det upp till var och en hur man gör. Det är bara en rekommendation.
Har aldrig kokat hallon och kommer inte göra det. Det är inte alltid man vill ha kokade hallon, de är knappast lika i konsistensen som okokade. Jag tar den risken, helt ok.
Du kan dö.
Detta hände ett äldreboende i norrland för några år sedan, 5 döda väl pga importerade bär?
Jobbar inom branschen och säljer många ton hallon per år. Vi har aldrig haft några problem med våra bär. Om exempelvis en restaurang haft ett utbrott av magsjuka så utreds det grundligt för att komma fram till smittkällan. Som leverantör återkallar man allt man sålt från det partiet. Eller ber kunderna lägga det åt sidan tills dess smittokällan blivit klarlagd.
Det var dock för några år sedan något parti som inkommit till någon lågpris-kedja. Där de köpt bär som precis som ovan skrevs hade sköljts med orent vatten. Men detta hör till ovanligheterna.
Oftast är det brister i hygien på restaurangen som varit orsaken till utbrottet.
Du kan dö.
Detta hände ett äldreboende i norrland för några år sedan, 5 döda väl pga importerade bär?
Men många odlare av sallad och andra grönsaker ger ju flytgödsel på sina grödor, och är det torrt sen, och snart dags att skörda finns ju flytgödseln kvar på grödorna, tvättas de sen dåligt, givetvis blir folk sjuka eller dör.
Du kan dö.
Vet inte riktigt vad de heter men de brukar finnas bland vanliga fryspåsar. Istärningpåse typ. Men det funkar ju också stt hälla i en sån där vanlig plastbehållare, jag är bara lite känslig för ?fryssmak? eller vad man ska säga haha.
Vet inte riktigt vad de heter men de brukar finnas bland vanliga fryspåsar. Istärningpåse typ. Men det funkar ju också stt hälla i en sån där vanlig plastbehållare, jag är bara lite känslig för ?fryssmak? eller vad man ska säga haha.